Pratite nas

Automoto

Evo kako bi autonomna vozila mogla birati “manje zlo” u prometnoj nesreći

Ljudi odgovarali što bi učinili na mjestu algoritma koji odlučuje o životu i smrti

Objavljeno

-

Foto: Nature


Sigurno je već mnogima palo na um, no sada je i završeno istraživanje o problematici. Riječ je, naime, o tome kako će autonomna vozila reagirati kada budu morala birati između spašavanja (tj. žrtvovanja) života onih u automobilu i onih na cesti. Zna li algoritam odabrati “manje zlo”?

Slavni problem trolejbusa

“Nikad u povijesti čovječanstva nismo dopuštali računalima da autonomno odlučuju tko će živjeti i umrijeti, u djeliću sekunde, bez ljudskog nadzora. Uskoro ćemo i taj most prijeći”, komentira znanstvenika iz MIT-a.

Tamo su još prije 4 godine započeli s istraživanjem kojim su željeli saznati kako ljudi razmišljaju o budućnosti kad računala u automobilima donose iznimno teške odluke u kojima nema savršenog ishoda, samo manje zlo.

U istraživanju je ukupno sudjelovalo više od 2 milijuna ljudi.  Odgovarali su na pitanja što bi autonomno vozilo trebalo napraviti u određenim situacijama. Primjer toga je pitanje hoće li računalo, u slučaju da mora odabrati, žrtvovati ljude u vozilu ili: poznatog kriminalca, uspješnu poslovnu osobu, grupu starijih ljudi, krdo krava ili pješake koji prelaze cestu kad ne bi smjeli.

Rezultati istraživanja

Napokon su i objavljeni rezultati koji pokazuju prilično očekivane zaključke. Ljudi žele spasiti što je više moguće ljudskih života. Spasit će tako ljude prije nego životinje te će također radije spasiti mlađu osobu umjesto starije.

Istraživanje je pokazalo također manje trendova spašavanja žena u odnosu na muškarce, osoba višeg statusa u odnosu na siromašne i spašavanja pješaka u odnosu na ljude u vozilu.

Iz MIT-a ističu kako ovo nije pravo stručno i kontrolirano istraživanje, nego zanimljiva online igra. Samo mali eksperiment.

Također, ovaj eksperiment, takav kakav jest, pokazao je neke različitosti među kulturama.

Moralni kompas. Foto: Nature

Najviše bi spašavali živote pješaka u Japanu i Norveškoj, a najmanje u Kini i Estoniji. Najveći, pak,  naglasak na spašavanju života mladih je zapažen u Francuskoj i Grčkoj, a najmanji u Kini i Tajvanu.

Što sve to znači? Da moralna načela nisu svugdje univerzalna i da nemamo “pravih” rješenja.

Iz MIT-a poručuju kako prije nego što dopustimo računalu donošenje etičkih odluka, moramo sami najprije provesti globalnu konverzaciju. U njoj bismo “iskazali svoja mišljenja kompanijama koje će napraviti “moralne algoritme” i tijelima koja će donijeti zakone i pravila”.


Nastavi čitati
Super ponuda
Komentiraj

Dodaj komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Automoto

Polica osiguranja od automobilske odgovornosti konačno postaje digitalna

Objavljeno

-

Objavio

Foto: Pixabay

Hrvatska društva za osiguranje u suradnji s Centrom za vozila Hrvatske (CVH) i Hrvatskim uredom za osiguranje (HUO) pokrenuli su projekt digitalne police osiguranja od automobilske odgovornosti. U Hrvatskoj se 14 društva za osiguranje bavi autoosiguranjem i oni su svi nadogradili svoje IT sustave kako bi bili spremni za digitalne police osiguranja.  

Način na koji funkcionira sustav digitalne police auto osiguranja predstavili su mr. sc. Slaven Dobrić, predsjednik Upravnog odbora Hrvatskog ureda za osiguranje, mr.sc. Hrvoje Pauković, direktor Hrvatskog ureda za osiguranje, dr.sc. Goran Pejić, pomoćnik Uprave za tehničke poslove Centra za vozila Hrvatske te Josip Mataija, voditelj Službe za sigurnost cestovnog prometa MUP-a.

Realizacijom ovog projekta, koji je pokrenut inicijativom osiguratelja i Hrvatskog ureda za osiguranje, od sada je na stanicama za tehnički pregled vozila moguća provjera postojanja police obveznog auto osiguranja u realnom vremenu što vlasnicima vozila omogućava registraciju vozila bez potrebe za predočenjem fizičke police ili potvrde.

Nakon što osiguranik zaključi policu obaveznog osiguranja elektronskim putem, društvo za osiguranje u roku od par minuta šalje podatke o zaključenoj polici u bazu podataka Centra za vozila Hrvatske. Samo u iznimnom slučaju ako su podaci o polici neispravni ili postoji više polica za isto vozilo osiguranik će morati pokazati izvornik police osiguranja. Ukoliko je sve ispravno, Centar za vozila Hrvatske šalje podatke u bazu podataka registriranih vozila MUP-a, nakon čega društvo za osiguranje dobiva povratnu informaciju o iskorištenju police.

Ovaj projekt omogućuje i bolju kontrolu kod otkazivanja police, ali i veću bazu korisnih podataka o vozilima na hrvatskim cestama čime će se znatno poboljšati fond korisnih informacija za subjekte uključene u projekt. Povrh toga, projekt omogućuje brži protok informacija i pojednostavljenje postupka registracije vozila odnosno produljenja važenja prometne dozvole kako za vlasnike vozila, tako i za referente stanica za tehnički pregled vozila.

“Nakon što osiguranik zaključi policu obaveznog osiguranja, naša društvo za osiguranje gotovo trenutačno šalju podatke u bazu podataka Centra za vozila Hrvatske. Na taj način osiguranik u pravilu nije više dužan na registraciju automobila nositi sa sobom niti policu osiguranja niti potvrdu o polici. Ovim projektom ubrzavamo i olakšavamo procese našim osiguranicima, ubrzavamo protok informacija, a ne smijemo zanemariti niti ekološku dimenziju projekta jer se njime smanjuje utrošak papira i stvaranja papirnatog otpada“, istaknuo je Hrvoje Pauković, direktor Hrvatskog ureda za osiguranje. 

„Ovo je jako važan korak i za društva za osiguranje, članice HUO-a. U okviru krovnog udruženja hrvatske osigurateljne industrije pokrenuli smo i stavili u funkciju projekt koji će svim našim članicama, ali i njihovim korisnicima-ugovarateljima osiguranja i osiguranicima pružiti benefite, kako praktične tako i financijske. S druge strane,  ovime jasno pokazujemo smjer kojim ide  naša cjelokupna industrija, a to je digitalizacija i pojednostavljivanje procesa i naših proizvoda u cjelini uz stalni fokus na klijente“, rekao  je  Slaven Dobrić, predsjednik Upravnog odbora Hrvatskog ureda za osiguranje.

Na novinarske upite znači li to da osiguranici neće u svom automobilu trebati imati pisani dokument o registraciji, rečeno je da prema zakonskoj regulativi, svaki dokaz o registraciji vrijedi, što znači da vrijedi i  digitalni, dakle na zaslonu mobitela odnosno spremljen u elektroničkoj pošti.
Inače, godišnje se u Hrvatskoj oko 2 milijuna vozila registrira, a do sada je starim način ispisivanja i prepisivanja polica u stanicama za tehnički pregled neminovno dolazilo do grešaka, što će se novim sustavom izbjeći. Također najavljeno je da od iduće godine i Zelena karta postaje Bijela jer će od početka srpnja isto tako biti u digitalnom obliku.

Kako se još moglo čuti hrvatski osiguratelji godišnje isplate oko 5,5 milijardi kuna štete.

Nastavi čitati

Automoto

Status svoje vozačke dozvole odsada možete provjeriti online!

Objavljeno

-

Objavio

Novitet koji uvodi Izmjena i dopuna Zakona o sigurnosti prometa na cestama, a za koji sigurno niste znali, jest mogućnost provjere stanja vozačke dozvole.

Od ovog mjeseca, možete na službenoj web stranici MUP-a provjeriti je li vaša vozačka dozvola važeća, nevažeća ili ukinuta,  te koliko imate negativnih prekršajnih bodova i jesu li vam izrečene zaštitne/ sigurnosne mjere zabrane upravljanja motornim vozilom.

Ako upišete broj svoje vozačke dozvole na ovom linku, odmah ćete saznati sve pojedinosti i informacije koje vas zanimaju.

Status se može provjeriti putem kategorije „Status vozačke dozvole“  u glavnom izborniku web stranice, a bitno je znati da se ovime neće dostavljati niti jedan osobni podatak. Ovaj brz i svima dostupan način ukinut će potrebu dodatnih plaćanja upravnih pristojbi i čekanja.

Ova je usluga izuzetno korisna ukoliko dajete vaše vozilo nekome drugome na upravljanje. Za obratiti je pažnju da se Izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama detaljnije propisuju uvjeti zbog kojih se vozilo ne smije dati na upravljanje drugoj osobi.

Vlasnik vozila ne smije na upravljanje dati vozilo osobi koja nema vozačku dozvolu, ima izrečenu mjeru zabrane upravljanja vozilom ili nema dozvolu za odgovarajuću kategoriju vozila. Također, vozilo se ne daje na upravljanje niti vidno alkoholiziranoj osobi ili osobi koja je pod vidljivim utjecajima lijekova i drugih opijata, umorna ili bolesna.

Nastavi čitati

Automoto

Predstavljena Toyota Mirai – prvo komercijalno serijsko vozilo na vodik koje će prometovati hrvatskim cestama

Objavljeno

-

Objavio

Foto: Reuters/Kai Pfaffenbach


Prvi komercijalni serijski automobil na vodik Toyota Mirai, auto koji koristi potpuno čisto gorivo i kod kojeg nema emisije ugljičnog dioksida i ostalih štetnih plinova, predstavljen je u ponedjeljak ispred zagrebačkog Fakulteta strojarstva i brodogradnje.

Predstavljanje je dio projekta ‘Croatia Mirai Challenge’, pripremanog desetak mjeseci, s ciljem da prvi put jedan automobil na vodik vozi hrvatskim cestama, konkretno na ruti od Zagreba do Bruxellesa, odnosno ruti na kojoj su instalirane punionice vodika.

Voditeljica Laboratorija za energetska postrojenja Fakulteta strojarstva i brodogradnje Ankica Kovač najavila je da u srijedu, 18. rujna, počinje projekt ‘Croatia Mirai Challenge’, kojem je glavni cilj promocija automobila na vodik, a želi se upozoriti i na potrebu da se i u Hrvatskoj instaliraju punionice vodika.

‘Kod nas nema vodikovih punionica za automobile, nemamo infrastrukturu za prihvat takvih vozila. Ovim projektom želimo probuditi svijest o važnosti uvođenja vodika u hrvatsku energetsku strategiju, a za početak bi nam bila dovoljna jedna punionica vodika. Europske i svjetske zemlje imaju razvijenu infrastrukturu za punjenje takvih vozila, imaju, naravno, automobile na vodik i pretpostavljam da bi turisti željeli doći i kod nas takvim automobilima. No mi, ponavljam, nemamo punionica za njih’, rekla je Kovač.

Radi se, inače, o potpuno čistoj tehnologiji, proces proizvodnje i korištenja vodika potpuno je bez ikakvih štetnih emisija, naravno i emisija CO2 (jedini nusprodukti su voda i toplina), dok auto, ovisno o državi i državnim subvencijama koje te zemlje nude, stoji od 50.000 do 70.000 američkih dolara, odnosno u Europi do 75.000 eura. Vrijeme punjenja Miraia je tri minute, a autonomija 500 kilometara. U većini zemalja gdje takva vozila već prometuju prve je tri godine punjenje vodika besplatno.

Direktor Toyote Croatia Krešimir Bago istaknuo je da je Kina, najveće automobilsko tržište na svijetu, od ove godine potaknula razvoj infrastrukture u tom smjeru, kao i da je Hrvatskoj pravi trenutak za uvođenje vodikovih tehnologija. No, s druge strane, kazao je, kod nas je, prema aktualnim projekcijama, očekivano korištenje tehnologije kakvu predstavlja Mirai tek 2030. godina.

Pročelnica zagrebačkog Gradskog ureda za gospodarstvo, energetiku i zaštitu Mirka Jozić naglasila je da je Ina pokazala interes za gradnjom takve infrastrukture. Grad će financijski i na svaki drugi način podržati svaki projekt punionice na vodik, najavila je Jozić.

Nastavi čitati

Preporučeno