Pratite nas

Automoto

Evo kako bi autonomna vozila mogla birati “manje zlo” u prometnoj nesreći

Ljudi odgovarali što bi učinili na mjestu algoritma koji odlučuje o životu i smrti

Objavljeno

-

Foto: Nature

Sigurno je već mnogima palo na um, no sada je i završeno istraživanje o problematici. Riječ je, naime, o tome kako će autonomna vozila reagirati kada budu morala birati između spašavanja (tj. žrtvovanja) života onih u automobilu i onih na cesti. Zna li algoritam odabrati “manje zlo”?

Slavni problem trolejbusa

“Nikad u povijesti čovječanstva nismo dopuštali računalima da autonomno odlučuju tko će živjeti i umrijeti, u djeliću sekunde, bez ljudskog nadzora. Uskoro ćemo i taj most prijeći”, komentira znanstvenika iz MIT-a.

Tamo su još prije 4 godine započeli s istraživanjem kojim su željeli saznati kako ljudi razmišljaju o budućnosti kad računala u automobilima donose iznimno teške odluke u kojima nema savršenog ishoda, samo manje zlo.

U istraživanju je ukupno sudjelovalo više od 2 milijuna ljudi.  Odgovarali su na pitanja što bi autonomno vozilo trebalo napraviti u određenim situacijama. Primjer toga je pitanje hoće li računalo, u slučaju da mora odabrati, žrtvovati ljude u vozilu ili: poznatog kriminalca, uspješnu poslovnu osobu, grupu starijih ljudi, krdo krava ili pješake koji prelaze cestu kad ne bi smjeli.

Rezultati istraživanja

Napokon su i objavljeni rezultati koji pokazuju prilično očekivane zaključke. Ljudi žele spasiti što je više moguće ljudskih života. Spasit će tako ljude prije nego životinje te će također radije spasiti mlađu osobu umjesto starije.

Istraživanje je pokazalo također manje trendova spašavanja žena u odnosu na muškarce, osoba višeg statusa u odnosu na siromašne i spašavanja pješaka u odnosu na ljude u vozilu.

Iz MIT-a ističu kako ovo nije pravo stručno i kontrolirano istraživanje, nego zanimljiva online igra. Samo mali eksperiment.

Također, ovaj eksperiment, takav kakav jest, pokazao je neke različitosti među kulturama.

Moralni kompas. Foto: Nature

Najviše bi spašavali živote pješaka u Japanu i Norveškoj, a najmanje u Kini i Estoniji. Najveći, pak,  naglasak na spašavanju života mladih je zapažen u Francuskoj i Grčkoj, a najmanji u Kini i Tajvanu.

Što sve to znači? Da moralna načela nisu svugdje univerzalna i da nemamo “pravih” rješenja.

Iz MIT-a poručuju kako prije nego što dopustimo računalu donošenje etičkih odluka, moramo sami najprije provesti globalnu konverzaciju. U njoj bismo “iskazali svoja mišljenja kompanijama koje će napraviti “moralne algoritme” i tijelima koja će donijeti zakone i pravila”.

Nastavi čitati
Super ponuda
Komentiraj

Dodaj komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Automoto

Sljedeća velika stvar su leteći taksiji

Jedan startup već provodi pokusne letove

Objavljeno

-

Objavio

Foto: Kittyhawk

Samozatajni startup već provodi pokusne letove svojih novih letećih taksija širom Novog Zelanda, a konačni im je cilj pokrenuti futuristički leteći taksi-servis. Sve to je zaintrigiralo i slavnog Larryja Pagea.

Kitty Hawk je, dakle, startup koji se bavi letećim automobilima, a financirao ga je i Googleov suosnivač Larry Page. Servis već određeno vrijeme i testira leteće taksije na području Novog Zelanda, a prvi put ga se u medijima spomenulo u sklopu objave New York Timesa.

Možda na vijest o letećem taksiju čovjeku prvo padne na pamet Bruce Willis kako žutim taksijem jurca u Petom elementu, ali taksi iz ove priče uopće neće nalikovati spomenutom filmskom.

Kitty Hawk u Novom Zelandu na području South Islanda već zadnjih 5 mjeseci testira vozilo koje izgleda kao nekakva mješavina helikoptera i jedrilice. Ime ovog jedinstvenog vozila je Cora, a leti bez pomoći pilota i opremljeno je s čak 12 rotora koji mu omogućuju uspravno slijetanje i polijetanje.

Prototip ove letjelice ne koristi fosilno gorivo, a može prevesti do dva putnika te leti između 152 i 914 metara visine. Raspon krila je 11 metara. Koristi se jedan propeler koji omogućuje brzinu do 177 km/h, a domet se procjenjuje da je oko 99 kilometara.

Cijela ideja iza ovog projekta Kitty Hawka je stvoriti konačno flotu samoletećih taksija.

Kitty Hawk se za lokaciju u Novom Zelandu odlučio upravo zbog sustava regulacije zračnog prometa koji najviše pogoduje njihovom poslovnom modelu. Nova vozila se testiraju pomoću lokalnog operatera Zephyr Airworks, s tim da Cora ima “certifikat eksperimentalnog leta” koji su im potvrdile novozelandske i američke vlasti.

Kitty Hawk nastavlja sa sakupljanjem certifikata koji će mu jednog dana i omogućiti da iz startupa preraste u sasvim legitimni taksi-servis. Vjerojatno nešto kao Uber, samo s letjelicama.

Nastavi čitati

Automoto

Kako semafori komuniciraju s automobilima?

Objavljeno

-

Objavio

Foto: Pixabay

Povezanost automobila i pametnog gradskog prometa, omogućuje semaforima komunikaciju s vozilima, putem oblaka, u realnom vremenu, kao i s reklamama na prometnicama.

U projektu, koji razvija Seat u suradnji sa španjolskim Ministarstvom prometa (DGT), gradskim vlastima Barcelone i organizacijom (Electronic Traffic), ulicama katalonske prijestolnice voze se novi modeli Seat Leona opremljeni elektronskom prometnom platformom V2I (Vehicle to Infrastructure) koja je povezana na gradsku prometnu platformu DGT 3.0.

Svaki semafor koji je uključen u testiranje, automobilima šalje signal sa trenutnim statusom i informacijom o tome kada će se sljedeći put promijeniti svjetlo. Kad automobil dobije tu informaciju, on je “interpretira” upozoravajući vozača na sljedeći status trenutnog stanja prometa, koji se temelji na brzini vozila.

Kako to funkcionira možete pogledati u videu:

Nastavi čitati

Automoto

Što je keramička zaštita laka na automobilu, zbog čega se nanosi i koje su pogodnosti

Objavljeno

-

Objavio

Foto: Bugatti Veyron (Izvor: Pixabay)

Keramička zaštita laka na automobilu, ili na eng. Ceramic car coating, još je kod nas relativno nova stvar, i mnogi nisu čuli za takvo nešto.

Pokušat ćemo pojasniti, što je keramička zaštita, zbog čega se nanosi i koje su pogodnosti ovog tretmana laka na vozilu?

Keramička zaštita na automobilu

Keramička zaštita na lak se nanosi bez obzira je li riječ o novom automobilu ili starom, ali samo ukoliko vlasnik automobila traži besprijekorno stanje laka, i ne pristaje na kompromise. Ako vam stanje laka nije od presudne važnosti, možda se ne trebate zamarati s daljnjim čitanjem teksta.

Dakle, uz pretpostavku da spadate u prvu grupu: da tražite perfektno stanje, i sjaj metalik boje na vašem automobilu, keramička zaštita je nešto o čemu trebate razmisliti.

Keramička premaz na površini laka na automobilu, štiti lak bolje nego bilo koji vosak ili pasta za poliranje. Visoki sjaj i otpornost na oštećenja, dva su osnovna razloga nanošenja keramičkog premaza. Za razliku od nanošenja voska, koji prianja na površinu laka, keramički premaz ulazi u pore laka, i spaja se sa strukturom na molekularnoj razini. Stoga je takva veza mnogo čvršća, pa tako i zaštita laka dugotrajna.

Znamo da vosak traje tek mjesec, ili dva u najboljem slučaju, ovisno koliko često operemo automobil i kako se jako zaprlja. Keramički premaz u laku traje od jedne godine, pa čak do 7 godina. To su odlični rezultati za sve one koji paze na svoj automobil i njegov vanjski izgled.

Ipak, trebamo biti realni, što znači da nikako ne trebamo očekivati od keramičkog premaza na laku da sačuva vanjštinu od fizičkih oštećenja, doticaja sa bankinom ili drugim automobilom na parkiralištu. Postoje razni mitovi pa je dobro da se upoznate s tim što je točno, a što ne. Keramička zaštita laka najbolje će sačuvati lak od naleta kukaca i ptičjeg „otpada“. Znamo da ptice vole pogoditi automobil, a u posebnim uvjetima, njihovi ostatci mogu da urade pravu štetu na laku. Kiselina iz ptičjeg izmeta može biti tako jaka da nagrize površinski sloj laka, i uradi štetu koja se vidi golim okom, čak i nakon što dobro operemo auto. Da bi izbjegli takve i slične greške, Ceramic car coating je potez koji trebate uraditi.

Prije nego se uradi keramički premaz, automobil se pripremi. To svakako treba prepustiti profesionalcima, i nikako ne raditi samostalno, u kućnoj radinosti.

Automobil je potrebno dobro oprati, očistiti, moguće i polirati, i tek onda uraditi premaz zaštitnom keramičkom masom. Sve su to koraci koje treba ispravno uraditi, i lako je zaključiti zbog čega je to posao za iskusne majstore.

Nakon što se napravi premaz zaštitnim keramičkim slojem, lak na automobilu (metalik boja) ima efekt možda čak i jači nego je bio prilikom izlaska iz auto salona. Na nekim nijansama perla se bolje ističe, na nekim malo slabije. Kako god, keramički zaštitni sloj doprinijet će trajnosti laka i zaštiti će ga od spomenutih mogućih oštećenja.

Za što trajniju zaštitu, nakon zaštite keramičkim premazom, lak na automobilu treba redovno održavati. Automobil redovno operite u auto praonici, bez jakih nagrizajućih sredstava ili to napravite sami uz pomoć visokotlačnog perača (miniwash). Bolje je češće posjećivati praonicu automobila, nego zapustiti automobil, i tek onda odvesti ga na „detaljno“ pranje, kiselinama koje mogu nagristi površinski sloj zaštite.

Nastavi čitati

Preporučeno