Web & IT

Facebooku nije lako ovih dana

Blago rečeno…

Foto: Pixabay

Dok vi čitate članke koji opisuju kako izbrisati Facebook račun u nekoliko koraka, tko je od slavnih sve rekao da je izbrisao svoj račun ili one članke koji upozoravaju koliko se lako mogu preprodati svi ti podaci na Dark Webu kako bi se njima dalje hakiralo, možda ne bi bilo loše poslagati ove sve bizarne vijesti kronološki.

Sve kreće pričom kako je britanska kompanija Cambridge Analytica neovlašteno upotrijebila podatke 50 milijuna Facebookovih korisnika da bi na temelju njih koristila marketinški alat za predviđanje izbornih rezultata, ali i utjecanje na njih.

Ono na što se navodno pokušalo utjecati su, među ostalima, i američki predsjednički izbori. Pomoću alata kompanije Cambridge Analytica bilo je moguće odrediti političke preferencije korisnika društvenih mreža te im zatim plasirati ciljane oglase, lažne vijesti, razne dezinformacije te druge sadržaje kako bi se time utjecalo na njihovo glasanje na izborima. Ista ta metoda se koristila i u 200 različitih izbora diljem svijeta, uključujući Brexit.

Sve je započeo Aleksandr Kogan, ruski profesor psihologije koji je Facebookove podatke prikupljao “za potrebe istraživanja” te koji je mnogo prikupljenog dobio putem aplikacije koju je skinulo oko 270 tisuća ljudi. Prikupljeno je proslijedio analitičkim kompanijama.

Cambridge Analytica odbacuje sve optužbe. Facebook pjeva istu pjesmu poricanja, iako su znali za taj problem još 2015. godine. Christopher Wylie, koji je zviždač u cijeloj ovoj sapunici, je zapravo bivši zaposlenik Cambridge Analytice koji je za svoje ukazivanjem Facebooku na ovaj problem nagrađen blokiranjem korištenja Facebooka, WhatsAppa te Instagrama (dakle, svega u njihovom vlasništvu).

Brojni regulatori su najavili pokretanje službenih istraga oko ovih zabrinjavajućih navoda što se negativno odrazilo na vrijednost dionica Facebooka. Novčani gubici se mjere u milijardama dolara, što kod Facebooka, što kod Marka Zuckerberga. No, to nisu još uvijek konačni gubitci. Ako se dokažu optužbe (krađa podataka) i Facebook i Cambridge Analytica mogli bi platiti kaznu u visini do 2 milijarde dolara.

I bez obzira na ishod ovih paprenih događaja, neminovno je otvorena Pandorina kutija raznih pitanja: koliko su osobni podaci zaista zaštićeni i u kojoj su mjeri izborne odluke uistinu “naše”?

Komentiraj

Odgovori

Vrh