Gaming

Gejming i doping: problemi “pravih” sportova zastupljeni su i u eSportovima

Slično kao i njihovi kolege u mnogim “pravim” sportovima, službenici eSportova bore se protiv dopinga. No, čini se da ima još puno mjesta za napredak u ovoj relativno novoj natjecateljskoj aktivnosti.

Svjetska antidopinška agencija (WADA) već se dugi niz godina bori s problemima u svijetu natjecateljskog gejminga. Zabranjene supstance poput Ritalina i Adderalla možda su miljama daleko od steroida i hormona rasta koji infiltriraju svijet „pravih“ sportova, i koji pronalaze načine da se i u legalnom obliku pojave na tržištu, te se mogu naći i na površinskom internetu, u web trgovinama poput francuskog MuscleFax-a koje nude brojne temeljne proizvode i potrebnu opremu poput injekcija i bakteriostatske (Bactériostatique) vode za injekcije pa onaj tko želi, može se potpuno opremiti u nekoliko klikova i to platiti u bitcoinima. No, „pametni lijekovi“ ili nootropici jednako dobro mogu priuštiti igračima natjecateljsku prednost. Ovi lijekovi se često prepisuju pacijentima koji boluju od poremećaja pažnje s hiperaktivnošću (ADHD) i poznato je da pozitivno utječu na koncentraciju i reflekse.

Organizatori turnira i natjecanja u elektroničkim sportovima ili eSportovima strahuju da bi ovaj problem mogao pogubno utjecati na njihova nastojanja da se eSportovi javno prepoznaju kao „pravi“ sportovi. O dopingu u eSportovima počelo se govoriti 2015. godine kada je profesionalni igrač Counter Strikea Kory „Semphis“ Friesen priznao da su on i njegov tim uzeli Adderall prije turnira u Poljskoj. Liga elektroničkih sportova (ESL), organizator velikog broja najvećih eSportskih turnira na svijetu, reagirala je uvođenjem strožih antidopinških mjera na budućim događanjima.

ESL je nakon toga objavio popis zabranjenih supstanci, u skladu s pravilima koje je postavila WADA, a njemačka Nacionalna antidopinška agencija (NADA) upozorila je da će svaki igrač koji bude uhvaćen u korištenju ijedne od njih biti kažnjen. WADA je to upozorenje ponovila i zavjetovala se da će pozorno pratiti eSportove.

No, organizatori eSportova i dalje su frustrirani zbog nedostatka antidopinških službenika na ESL-ovim događajima. Popis zabranjenih supstanci također je uzrokovao zbrku, s navedenim pojedinačnim sastojcima umjesto lijekova u njihovom pakiranom obliku. Igrači također mogu zaobići neke odredbe liječničkom potvrdom, slično izuzeću u terapijske svrhe kod sportaša u drugim sportovima.

Drugi razlog za brigu kad je u pitanju doping u eSportovima je to što ne postoji neka neovisna regulacija. Osim ESL-a, specijaliziranog za događaje igara League of Legends i Counter Strike, eSportski timovi se uglavnom samoreguliraju. Mogu se provoditi testiranja urina i krvi te testiranja na koži kako bi se utvrdila prisutnost neke od zabranjenih supstanci u organizmu, a ESL koristi ovo potonje.

No, potreban je jasniji fokus na edukaciju i transparentnosti, a organizatori i sudionici trebali bi točno znati što je, a što nije zabranjeno.

„Podržavamo ESL u edukaciji i prevenciji dopinga“, rekao je izvršni direktor NADA-e Lars Mortsiefer. „NADA može pomoći da eSportovi implementiraju ova antidopinška pravila, no to se može dogoditi tek kada se napravi jasan set pravila.“

Koalicija za integritet eSportova smatra da bi ovo uvelike pomoglo u nastojanjima da se eSportovi mentalno prihvate kao „pravi“ sportovi u široj javnosti, što u suštini i jesu.

Komentiraj

Odgovori

Vrh