HiTech

Prva Kineskinja u svemiru: Tročlana posada uspješno ušla u „Nebesku Palaču“

Uz pratnju uživo Kineske nacionalne televizije, troje kineskih astronauta ušlo je danas u modul Tiangogn-1, popularno nazvan Heavenly Palace, koji se nalazi u Zemljinoj orbiti.

Nakon uspješnog trećeg automatskog spajanja na modul i prvog sa ljudskom posadom, Kina je postala tek treća država s razvojnim planom stalno prisutne svemirske postaje 343 kilometra ponad površine planeta. Shenzhou-9, kapsula narodnog imena Divine Vessel, poletjela je pogonjena raketnim gorivom u subotu, a u tročlanoj posadi nalazila se i prva Kineskinja u povijesti koja je posjetila svemirska prostranstva.

Liu Yang, 33-godišnja pilotkinja kineskih zračnih snaga udružila se s 45-godišnjim vođom misije i veteranom svemirskih putovanja Jing Haipengom i 43-godišnjim astronautom Liu Wangom. Dvoje astronauta trajno će obitavati u modulu „Nebeska Palača“, dok će treći član posade boraviti u kapsuli u kojoj su došli. Misija bi trebala trajati 13 dana, a tek je prva od pet dijelova misije osposobljavanja trajne svemirske postaje kineske vlasti u svemiru, koja bi trebala biti u potpunosti sagrađena do 2020. godine.

„Posada astronauta je u dobrom stanju i sve ide po zacrtanom planu“, objavila je Kineska Centralna Televizija u današnjem javljanju za javnost, prenose agencije.

Tiangong-1 modul ostat će u orbiti samo do 2013. godine, a dizajniran je da testira tehničku sposobnost pristajanja letjelica na svemirsku postaju. Nakon izvršene misije bit će zamijenjen. U ovom području orbitalnih spajanja Rusija i Sjedinjene Američke Države prednjače pred Kinom više od pedeset godina. Tročlana kineska posada za primarni zadatak ima upravo uvježbavanje i testiranje ručnog spajanja letjelice na modul, što je nužan korak za slučaj da automatsko spajanje zakaže iz nekog razloga. Proces spajanja delikatan je i kompleksan zadatak jer se i letjelica i modul kreću kroz orbitu tisućama kilometara na sat, a manevar spajanja mora biti izveden vrlo nježno kako bi se izbjeglo oštećenje na bilo kojoj strani.

Posada je proces uvježbala više od tisuću i pol puta u simulatoru na Zemlji. Liu Wang bit će zadužen za manevar ručnog spajanja na modul, a prva Kineskinja u svemiru, Liu Yang, provodit će medicinske eksperimente i ostala testiranja.

Kasnije ove godine planira se i drugi dio misije u orbitu, a postoje šuškanja i o slanju čovjeka na Mjesec, pišu kineski mediji. Ova misija je svojevrstan kineski simbol nacionalnog ponosa, ali i refleksija ubrzanog tehnološkog i ekonomskog rasta te zemlje u nastojanjima da postanu globalni lider na polju svemirskog istraživanja.

Sadašnji modul u kojem će posada provesti gotovo dva tjedna težak je 8,5 tona, a sastoji se od pristupnog tunela, prostora za život i rad posade te skladišnog dijela za odlaganje tehnološke opreme i hrane za posadu. Kada bude gotova, svemirska postaja bit će teška oko šezdeset tona, što je nešto manje od trenutne NASA-ine postaje Skylab iz 1970-ih godina, odnosno samo 1/16 veličine združene Međunarodne svemirske postaje (ISS), u čijoj izgradnji je sudjelovalo 16 zemalja.

Kina je prvog čovjeka poslala u svemir 2003. godine, a dvije godine kasnije poslala je još dvojicu. Prva tročlana posada uputila se 2008. godine vertikalno gore i ostvarila prvi kineski svemirski hod. Bespilotna kapsula Shenzhou-8 spojila se s „Nebeskom Palačom“ 2011. godine u dva navrata putem daljinskog navođenja sa Zemlje.

Kineski predsjednik Hu Jintao rekao je da će operacija označiti „veliki uspjeh u misijama s ljudima te zemlje“. Dok SAD reže troškove i proračun za svemirske misije, Kina ulaže sve pojačane napore na istom planu.

Odgovori