Tesla je objavila svoje financijske rezultate za 2024. godinu, i ako ste mislili da su brojevi za 2023. bili loši, pričekajte da vidite ovo. Prihodi su pali, profiti su se istopili, ali burza – kao i uvijek kad je Tesla u pitanju – ne mari previše. Dionicama je vrijednost porasla jer, očito, loše vijesti nisu loše vijesti ako dolaze iz Tesle.
Četvrti kvartal 2024.: Prihodi padaju, marže se smanjuju
U posljednja tri mjeseca 2024., Tesla je zabilježila pad prihoda od prodaje automobila za 8 posto u usporedbi s istim razdobljem 2023., što ih je svelo na 19,8 milijardi dolara. S druge strane, sektor energije i skladištenja skočio je 113 posto, ali to i dalje čini samo 3 milijarde dolara – što je sitniš u usporedbi s ukupnim poslovanjem. Usluge su narasle 31 posto, no njihov doprinos iznosi tek 2,8 milijardi dolara.
Ukupno gledajući, prihodi su porasli za 2 posto, ali je neto dobit pala za nevjerojatnih 71 posto, na samo 2,3 milijarde dolara. Operativna marža pala je na 6,2 posto, što je daleko ispod prosječnih 10 posto koliko ostvaruju druge automobilske tvrtke.
Cijela 2024. godina: Više prodanih kilovata, manje profita
Ako se pogleda cijela godina, prihodi od prodaje automobila pali su za 6 posto, na 77 milijardi dolara. Sektor energije i skladištenja pokazao je bolji rast – 67 posto, dosegavši 10 milijardi dolara, dok su usluge donijele još 10,5 milijardi dolara, uz rast od 27 posto. Ukupni prihodi povećani su tek za 1 posto, dok su dionice u istom razdoblju narasle za 103 posto.
Međutim, neto dobit je pala za 53 posto, spustivši se na 7,1 milijardu dolara – najnižu razinu od 2021. godine. Još zanimljivije, 2,8 milijardi dolara profita nije došlo od prodaje automobila ili punionica, već od prodaje regulatornih kredita drugim proizvođačima automobila. Drugim riječima, da nije tih kredita, Tesla bi bila u puno ozbiljnijim problemima.
Musk tvrdi: Tesla nije auto-kompanija. Brojke kažu suprotno.
Tesla je loše rezultate opravdala time da su snižene cijene vozila smanjile zaradu, dok su istovremeno porasli troškovi istraživanja i razvoja u AI i robotici – područja koja još uvijek ne donose konkretan prihod. No, to nije problem za investitore koji, čini se, više vjeruju Muskovoj tvrdnji da Tesla nije automobilska kompanija nego financijskim izvješćima.
No, ako Tesla nije auto-kompanija, kako onda objasniti da je 77 posto njezinih prihoda došlo upravo iz prodaje automobila?
Cybertruck i porezni poticaji – Teslina nova nada?
Jedan od zanimljivijih detalja iz izvješća jest tvrdnja da će Cybertruck, unatoč svojoj specifičnoj nišnoj publici i ograničenoj prodaji u SAD-u, uskoro biti kvalificiran za porezni kredit. Ovo dolazi u trenutku kada Musk otvoreno podržava plan Donalda Trumpa da ukine postojeće poticaje za električna vozila, što bi, kako kaže, više naštetilo konkurenciji nego Tesli.
Što slijedi u 2025.? Ambiciozne (ili nerealne) prognoze
Za 2025. Tesla iznosi vrlo hrabre prognoze. Tvrtka tvrdi da će prihodi od skladištenja energije narasti za najmanje 50 posto, AI i softver će konačno početi generirati profit, a automobilska prodaja će, citiramo, rasti „više od 60 posto“, unatoč činjenici da Teslin lineup postaje zastario, dok ga konkurencija iz Kine i SAD-a prestiže funkcionalnostima i cijenom.
Kako će Tesla to ostvariti? Za sada je to misterij. Ali ako postoji jedna stvar koju smo naučili, to je da investitori više vjeruju Muskovim obećanjima nego stvarnim brojkama. Jer unatoč svemu, dionice su porasle nakon objave ovih rezultata.
Budućnost Teslinih autonomnih vozila: Još uvijek ‘uskoro’?
Ako ste u posljednjih nekoliko godina pratili Elona Muska, vjerojatno ste barem jednom čuli da će Tesla vrlo skoro imati potpuno autonomna vozila. U stvari, to obećava još od 2016. godine, a svaka nova verzija Full Self-Driving (FSD) sustava navodno je „tik pred finalizacijom”. Problem? Još uvijek ne postoji niti jedan dokaz da je Tesla blizu tog cilja.
Dok konkurencija, poput Wayma i Cruisea, već testira prave autonomne taksije u američkim gradovima, Teslin FSD i dalje se oslanja na vozačevu pažnju i povremene intervencije. Unatoč nazivu „Full Self-Driving“, ovaj sustav zapravo nije u potpunosti autonoman – niti ga regulatorna tijela tako smatraju.
Softver napreduje, ali gdje su rezultati?
Tesla kontinuirano izdaje softverske nadogradnje FSD sustava, tvrdeći da on „svakim danom postaje pametniji” zahvaljujući ogromnoj količini podataka prikupljenih od korisnika. Međutim, stvarni korisnici često prijavljuju iznenadne kočnice, nesigurne promjene traka i situacije u kojima automobil jednostavno ‘odustane’ i preda kontrolu vozaču.
Za razliku od Tesle, koja se oslanja isključivo na kamere i softversku analizu, konkurentski autonomni sustavi koriste lidar i precizne karte kako bi smanjili mogućnost pogreške. Musk odbacuje lidar kao „štaku“, ali rezultati pokazuju da Teslin pristup i dalje nije pouzdan za stvarne uvjete na cesti.
Regulatorne prepreke i sigurnosni problemi
Tesla već godinama tvrdi da će FSD biti potpuno funkcionalan „već sljedeće godine“, ali osim tehničkih problema, postoji još jedan veliki izazov – zakonska regulativa. Američka Nacionalna uprava za sigurnost prometa na autocestama (NHTSA) vodi više istraga o Teslinom sustavu autopilota zbog povezanosti s prometnim nesrećama, uključujući i sudare s vozilima hitnih službi.
Bez službenog odobrenja regulatornih tijela, FSD ne može legalno postati potpuno autonomni sustav. Tesla bi mogla omogućiti naprednije opcije u određenim državama ili na privatnim cestama, ali potpuna autonomija, kako ju Musk zamišlja, i dalje ostaje nedostižan cilj.
Je li FSD budući izvor prihoda ili samo marketinški trik?
Unatoč svim problemima, Tesla nastavlja naplaćivati FSD paket po cijeni od 12.000 dolara ili 199 dolara mjesečno u obliku pretplate. No, kupci koji su ovu opciju platili još prije nekoliko godina i dalje čekaju obećanu „revoluciju u vožnji“.
S obzirom na trenutni tempo razvoja, pitanje je hoće li Tesla ikada isporučiti ono što je obećala – ili će FSD ostati još jedan od Muskovih „uskoro dolazi“ projekata koji nikada ne ispune očekivanja?
