Pratite nas

Automoto

Treba li vaš automobil biti spreman ubiti vas? Možda ćete morati odlučiti

Objavljeno

-

Mislite li da ste vrlo nesebični? Biste li bili voljni ući u automobil bez vozača koji je spreman žrtvovati vas, putnika, kako bi spasio pješake? Ili mislite da vaše autonomno vozilo treba staviti prvenstvo na vaš život iznad svih ostalih?

Skupina znanstvenika sa Sveučilišta u Bologni osmislila je ideju koja se naziva „Etičko dugme“. To bi bio uređaj koji vam omogućava da odaberete etičke postavke svog autonomnog vozila, od „potpuni altruist“ s jedne do „potpuni egoist“ s druge strane. Njihov rad objavljen je u časopisu Artificial Intelligence and Law.

Sada kada se očekuje da će automobili bez vozača biti na cestama kroz nekoliko godina, etički i legalni izazovi koje oni podižu privlače mnogo pozornosti. Autonomna vozila oglašavaju se kao sigurnija i učinkovitija alternativa automobilima s ljudskim vozačima, koji svakodnevno odnose oko 3.000 života diljem svijeta. Od toga je 94 posto uzrokovano ljudskom greškom i može se, u teoriji, spriječiti ako se prebacimo na autonomna vozila. No, što s preostalih 6 posto?

Za razliku od ljudskih vozača, kojima upravlja instinkt, robotski vozači će odgovoriti unaprijed instaliranim kodom. Prema studiji iz 2015. godine, većina ljudi (76 posto) vjeruje da autonomna vozila trebaju biti utilitaristička, što znači da poduzimaju radnje kako bi se umanjila šteta. Ali – i ovo je veliko ali – većina ljudi zapravo nije spremna ući u automobil bez vozača koji ugrožava njih ili njihovu obitelj. Dakle, dok u teoriji podržavaju automobile koji bi ih pustili da umru ako to znači da će biti spašeno više ljudskih života, oni neće, u stvarnosti, koristiti automobil koji je dizajniran da djeluje utilitarno.

Ovo je dilema. Ako bi dizajneri bili zakonom primorani instalirati nepristran ili utilitarni kod u svoja autonomna vozila, možda ne bi imali mnogo kupaca. Ako pak nema takvih propisa, vjerojatno bi programirali automobil koji će zaštititi putnike pod svaku cijenu, stavljajući pješake u opasnost.

Dakle, što bi se dogodilo ako takav moralni teret ostavite na odabir samim putnicima, pitao je Guiseppe Contissa i njegovi kolege. Osmislili su „Etičko dugme“.

Kada je brojčanik u ego načinu, automobil će uvijek odgovarati na način da zaštiti putnike, čak i ako to uključuje žrtvovanje nekoliko pješaka. U altruističnom načinu rada, uvijek će žrtvovati putnika kako bi se spasili pješaci. U sredini, putnici mogu odabrati nepristranu opciju. U ovom slučaju, autonomno vozilo reagira utilitarno, odnosno procjenjuje koja bi akcija imala minimalnu štetu.

„Dugme kaže autonomnom vozilu vrijednost koju vozač daje svom životu u odnosu na živote drugih“, objasnio je Contissa.

„Automobil će koristiti ove informacije kako bi izračunao radnje koje će izvršiti, uzimajući u obzir vjerojatnost da putnici ili druge stranke pate od posljedica odluke automobila.“

Očito, stavljanje ovolikog etičkog opterećenja na pleća putnika moglo bi biti problematično.

„Ako ljudi imaju previše kontrole nad relativnim rizicima koje automobil čini, mogli bismo imati scenarij tipa „tragedije zajedničkog dobra“, u kojem svi biraju način rada koji će maksimalno zaštititi njihov život“, rekao je Edmond Awad iz MIT Media Lab-a.

Nastavi čitati
Super ponuda
Komentiraj

Dodaj komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Automoto

Sljedeća velika stvar su leteći taksiji

Jedan startup već provodi pokusne letove

Objavljeno

-

Objavio

Foto: Kittyhawk

Samozatajni startup već provodi pokusne letove svojih novih letećih taksija širom Novog Zelanda, a konačni im je cilj pokrenuti futuristički leteći taksi-servis. Sve to je zaintrigiralo i slavnog Larryja Pagea.

Kitty Hawk je, dakle, startup koji se bavi letećim automobilima, a financirao ga je i Googleov suosnivač Larry Page. Servis već određeno vrijeme i testira leteće taksije na području Novog Zelanda, a prvi put ga se u medijima spomenulo u sklopu objave New York Timesa.

Možda na vijest o letećem taksiju čovjeku prvo padne na pamet Bruce Willis kako žutim taksijem jurca u Petom elementu, ali taksi iz ove priče uopće neće nalikovati spomenutom filmskom.

Kitty Hawk u Novom Zelandu na području South Islanda već zadnjih 5 mjeseci testira vozilo koje izgleda kao nekakva mješavina helikoptera i jedrilice. Ime ovog jedinstvenog vozila je Cora, a leti bez pomoći pilota i opremljeno je s čak 12 rotora koji mu omogućuju uspravno slijetanje i polijetanje.

Prototip ove letjelice ne koristi fosilno gorivo, a može prevesti do dva putnika te leti između 152 i 914 metara visine. Raspon krila je 11 metara. Koristi se jedan propeler koji omogućuje brzinu do 177 km/h, a domet se procjenjuje da je oko 99 kilometara.

Cijela ideja iza ovog projekta Kitty Hawka je stvoriti konačno flotu samoletećih taksija.

Kitty Hawk se za lokaciju u Novom Zelandu odlučio upravo zbog sustava regulacije zračnog prometa koji najviše pogoduje njihovom poslovnom modelu. Nova vozila se testiraju pomoću lokalnog operatera Zephyr Airworks, s tim da Cora ima “certifikat eksperimentalnog leta” koji su im potvrdile novozelandske i američke vlasti.

Kitty Hawk nastavlja sa sakupljanjem certifikata koji će mu jednog dana i omogućiti da iz startupa preraste u sasvim legitimni taksi-servis. Vjerojatno nešto kao Uber, samo s letjelicama.

Nastavi čitati

Automoto

Kako semafori komuniciraju s automobilima?

Objavljeno

-

Objavio

Foto: Pixabay

Povezanost automobila i pametnog gradskog prometa, omogućuje semaforima komunikaciju s vozilima, putem oblaka, u realnom vremenu, kao i s reklamama na prometnicama.

U projektu, koji razvija Seat u suradnji sa španjolskim Ministarstvom prometa (DGT), gradskim vlastima Barcelone i organizacijom (Electronic Traffic), ulicama katalonske prijestolnice voze se novi modeli Seat Leona opremljeni elektronskom prometnom platformom V2I (Vehicle to Infrastructure) koja je povezana na gradsku prometnu platformu DGT 3.0.

Svaki semafor koji je uključen u testiranje, automobilima šalje signal sa trenutnim statusom i informacijom o tome kada će se sljedeći put promijeniti svjetlo. Kad automobil dobije tu informaciju, on je “interpretira” upozoravajući vozača na sljedeći status trenutnog stanja prometa, koji se temelji na brzini vozila.

Kako to funkcionira možete pogledati u videu:

Nastavi čitati

Automoto

Što je keramička zaštita laka na automobilu, zbog čega se nanosi i koje su pogodnosti

Objavljeno

-

Objavio

Foto: Bugatti Veyron (Izvor: Pixabay)

Keramička zaštita laka na automobilu, ili na eng. Ceramic car coating, još je kod nas relativno nova stvar, i mnogi nisu čuli za takvo nešto.

Pokušat ćemo pojasniti, što je keramička zaštita, zbog čega se nanosi i koje su pogodnosti ovog tretmana laka na vozilu?

Keramička zaštita na automobilu

Keramička zaštita na lak se nanosi bez obzira je li riječ o novom automobilu ili starom, ali samo ukoliko vlasnik automobila traži besprijekorno stanje laka, i ne pristaje na kompromise. Ako vam stanje laka nije od presudne važnosti, možda se ne trebate zamarati s daljnjim čitanjem teksta.

Dakle, uz pretpostavku da spadate u prvu grupu: da tražite perfektno stanje, i sjaj metalik boje na vašem automobilu, keramička zaštita je nešto o čemu trebate razmisliti.

Keramička premaz na površini laka na automobilu, štiti lak bolje nego bilo koji vosak ili pasta za poliranje. Visoki sjaj i otpornost na oštećenja, dva su osnovna razloga nanošenja keramičkog premaza. Za razliku od nanošenja voska, koji prianja na površinu laka, keramički premaz ulazi u pore laka, i spaja se sa strukturom na molekularnoj razini. Stoga je takva veza mnogo čvršća, pa tako i zaštita laka dugotrajna.

Znamo da vosak traje tek mjesec, ili dva u najboljem slučaju, ovisno koliko često operemo automobil i kako se jako zaprlja. Keramički premaz u laku traje od jedne godine, pa čak do 7 godina. To su odlični rezultati za sve one koji paze na svoj automobil i njegov vanjski izgled.

Ipak, trebamo biti realni, što znači da nikako ne trebamo očekivati od keramičkog premaza na laku da sačuva vanjštinu od fizičkih oštećenja, doticaja sa bankinom ili drugim automobilom na parkiralištu. Postoje razni mitovi pa je dobro da se upoznate s tim što je točno, a što ne. Keramička zaštita laka najbolje će sačuvati lak od naleta kukaca i ptičjeg „otpada“. Znamo da ptice vole pogoditi automobil, a u posebnim uvjetima, njihovi ostatci mogu da urade pravu štetu na laku. Kiselina iz ptičjeg izmeta može biti tako jaka da nagrize površinski sloj laka, i uradi štetu koja se vidi golim okom, čak i nakon što dobro operemo auto. Da bi izbjegli takve i slične greške, Ceramic car coating je potez koji trebate uraditi.

Prije nego se uradi keramički premaz, automobil se pripremi. To svakako treba prepustiti profesionalcima, i nikako ne raditi samostalno, u kućnoj radinosti.

Automobil je potrebno dobro oprati, očistiti, moguće i polirati, i tek onda uraditi premaz zaštitnom keramičkom masom. Sve su to koraci koje treba ispravno uraditi, i lako je zaključiti zbog čega je to posao za iskusne majstore.

Nakon što se napravi premaz zaštitnim keramičkim slojem, lak na automobilu (metalik boja) ima efekt možda čak i jači nego je bio prilikom izlaska iz auto salona. Na nekim nijansama perla se bolje ističe, na nekim malo slabije. Kako god, keramički zaštitni sloj doprinijet će trajnosti laka i zaštiti će ga od spomenutih mogućih oštećenja.

Za što trajniju zaštitu, nakon zaštite keramičkim premazom, lak na automobilu treba redovno održavati. Automobil redovno operite u auto praonici, bez jakih nagrizajućih sredstava ili to napravite sami uz pomoć visokotlačnog perača (miniwash). Bolje je češće posjećivati praonicu automobila, nego zapustiti automobil, i tek onda odvesti ga na „detaljno“ pranje, kiselinama koje mogu nagristi površinski sloj zaštite.

Nastavi čitati

Preporučeno