Automoto

Treba li vaš automobil biti spreman ubiti vas? Možda ćete morati odlučiti

Mislite li da ste vrlo nesebični? Biste li bili voljni ući u automobil bez vozača koji je spreman žrtvovati vas, putnika, kako bi spasio pješake? Ili mislite da vaše autonomno vozilo treba staviti prvenstvo na vaš život iznad svih ostalih?

Skupina znanstvenika sa Sveučilišta u Bologni osmislila je ideju koja se naziva „Etičko dugme“. To bi bio uređaj koji vam omogućava da odaberete etičke postavke svog autonomnog vozila, od „potpuni altruist“ s jedne do „potpuni egoist“ s druge strane. Njihov rad objavljen je u časopisu Artificial Intelligence and Law.

Sada kada se očekuje da će automobili bez vozača biti na cestama kroz nekoliko godina, etički i legalni izazovi koje oni podižu privlače mnogo pozornosti. Autonomna vozila oglašavaju se kao sigurnija i učinkovitija alternativa automobilima s ljudskim vozačima, koji svakodnevno odnose oko 3.000 života diljem svijeta. Od toga je 94 posto uzrokovano ljudskom greškom i može se, u teoriji, spriječiti ako se prebacimo na autonomna vozila. No, što s preostalih 6 posto?

Za razliku od ljudskih vozača, kojima upravlja instinkt, robotski vozači će odgovoriti unaprijed instaliranim kodom. Prema studiji iz 2015. godine, većina ljudi (76 posto) vjeruje da autonomna vozila trebaju biti utilitaristička, što znači da poduzimaju radnje kako bi se umanjila šteta. Ali – i ovo je veliko ali – većina ljudi zapravo nije spremna ući u automobil bez vozača koji ugrožava njih ili njihovu obitelj. Dakle, dok u teoriji podržavaju automobile koji bi ih pustili da umru ako to znači da će biti spašeno više ljudskih života, oni neće, u stvarnosti, koristiti automobil koji je dizajniran da djeluje utilitarno.

Ovo je dilema. Ako bi dizajneri bili zakonom primorani instalirati nepristran ili utilitarni kod u svoja autonomna vozila, možda ne bi imali mnogo kupaca. Ako pak nema takvih propisa, vjerojatno bi programirali automobil koji će zaštititi putnike pod svaku cijenu, stavljajući pješake u opasnost.

Dakle, što bi se dogodilo ako takav moralni teret ostavite na odabir samim putnicima, pitao je Guiseppe Contissa i njegovi kolege. Osmislili su „Etičko dugme“.

Kada je brojčanik u ego načinu, automobil će uvijek odgovarati na način da zaštiti putnike, čak i ako to uključuje žrtvovanje nekoliko pješaka. U altruističnom načinu rada, uvijek će žrtvovati putnika kako bi se spasili pješaci. U sredini, putnici mogu odabrati nepristranu opciju. U ovom slučaju, autonomno vozilo reagira utilitarno, odnosno procjenjuje koja bi akcija imala minimalnu štetu.

„Dugme kaže autonomnom vozilu vrijednost koju vozač daje svom životu u odnosu na živote drugih“, objasnio je Contissa.

„Automobil će koristiti ove informacije kako bi izračunao radnje koje će izvršiti, uzimajući u obzir vjerojatnost da putnici ili druge stranke pate od posljedica odluke automobila.“

Očito, stavljanje ovolikog etičkog opterećenja na pleća putnika moglo bi biti problematično.

„Ako ljudi imaju previše kontrole nad relativnim rizicima koje automobil čini, mogli bismo imati scenarij tipa „tragedije zajedničkog dobra“, u kojem svi biraju način rada koji će maksimalno zaštititi njihov život“, rekao je Edmond Awad iz MIT Media Lab-a.

Komentiraj

Odgovori

Vrh