Ljekovita biljkaRecept

Ljekovita svojstva šljive i način primjene u liječenju

Šljiva (Prunus domestica) je dobro poznata 3-10 metara visoka voćka iz porodice ruža. Smatramo da potječe iz područja od Crnog mora do središnje Azije. Biljku već stoljećima koristimo i uživamo u njenim sočnim plodovima. U nastavku ćemo spomenuti i neke zdravstvene prednosti koje imamo od ove voćke.

Naziv „šljiva“ zapravo obuhvaća mnogobrojne različite vrste i ovog roda voćki. Plodovi su različitih veličina, oblika i boje. Ovisno o vrsti, plodovi šljive mogu biti okrugli, duguljasti ili jajoliki, a boja im varira sve od bijele i žute, pa do crvene i plave – gotovo crne boje. Naravno, i okusi se razlikuju, pa imamo vrste šljive sa slatkim i sočnim plodovima, dok neke vrste imaju izrazito kisele plodove poput limuna. Od svih vrsta šljiva, nama je najpoznatija obična plava šljiva ili šljiva bistrica koja ima velike i duguljaste, slatke i sočne, plavo do plavo-ljubičaste plodove.

šljiva
Plodovi šljive

Bogati nutritivni sastav ploda od šljive

Kod nas su šljive dobro poznate, i dugo ih koristimo u kulinarstvu, i naravno za pečenje poznate rakije šljive. Pored toga, trebamo znati da je šljiva jako zdrava voćka, pa se u svijetu (i kod nas naravno) koristi kao ljekovita biljka za mnoge tegobe. Zbog svog snažnog ljekovitog djelovanja, šljiva je pronašla svoje mjesto u trpezama diljem svijeta.

Izrazito je bogata vitaminima C, K, E, i B6, te folnom kiselinom i niacinom. Pronalazimo u šljivi još mnogo vrijednih spojeva, ali su ovi posebno izraženi i jako dobro djeluju na naše zdravlje.

Vitamin C u ovom voću igra značajnu ulogu na više načina. Naime, pored toga što ima snažno antioksidativno djelovanje, vitamin C će poboljšati apsorbiranje željeza, stimulirat će rad imunološkog sustava, te će sačuvati zdravlje kože, mišića, kostiju i tetiva. Vitamin C doprinosi zdravlju zuba i desni, te nas štiti od bakterija, virusa i alergija.

Istraživanja su potvrdila da vitamin C može smanjiti rizik od nekih oblika raka, i preventivno djelovati kod srčanih oboljenja.

Od minerala, osim željeza, pronalazimo i bakar, kalij, magnezij i bor. Sve su to vrijedni elementi koji trebaju našem tijelu da obavlja svakodnevne funkcije.

Plod šljive u sebi sadrži značajne količine flavonoida polifenola kao što je lutein, kriptoksantin i zeaksantin, za koje znamo da imaju snažna antioksidacijska i protuupalna svojstva. Ovi elementi sprječavaju prijevremeno starenje, i pomažu našem organizmu u borbi protiv slobodnih radikala. Najnovija istraživanja su pokazala da zeaksantin uspješno filtrira UV zrake, zbog čega se smatra dobrim zaštitnikom kože i očiju. Naučnici smatraju da beta kriptoksantin – koji je prisutan u šljivi – smanjuje rizik obolijevanja od raka pluća za više od 30%, i od pojave artritisa za čak 41%.

U šljivama možemo pronaći znatne količine limunske kiseline za koju znamo da otklanja umor, sprječava grčeve te poboljšava rad jetre i probavnog sustava. Osim limunske kiseline, u šljivama se nalaze i klorogena i pantotenska kiselina, te nešto proteina i ugljikohidrata.

Plod šljive obiluje i topivim vlaknima, zbog čega se često koristi kod probavnih smetnji, posebno protiv opstipacije. Vlakna na razne načine doprinose boljoj probavi i zdravom metabolizmu.

Iako je najčešće konzumiramo svježu, šljiva u sušenom obliku ima mnogo više antioksidanasa. Svježa je naravno zdrava, i nema potrebe davati prednost samo suhoj šljivi. Kada god ste u mogućnosti, osvježite se ukusnim, svježim plodovima šljive.

Malo tko zna, ali od sjemenki šljive se dobije kvalitetno ulje

Plod šljive u sredini ima veliku plosnatu košticu, sličnu košticama u breskvi ili marelici. Baš kao i te koštice, i koštica šljive je otrovna. Koštice su otrovne zbog cijanovodične kiseline (udjela od oko 1%), no i one se ipak mogu iskoristiti.

Naime, osim cijanovodične kiseline, koštice u sebi sadrže i 30-45% biljnog ulja, a čak 90% ulja čine nezasićene masne kiseline, oleinska i linolna. Zbog tako značajne količine nezasićenih masnih kiselina, ovo ulje se može, nakon rafiniranja, koristiti kao ulje za jelo.

Danas se na tržištu, u biljnim ljekarnama, može kupiti ulje od sjemenki šljive. Jako je cijenjeno i kvalitetno.

Šljiva kao namirnica i zdrava hrana

Svježi plodovi su odlično voćno osvježenje, ali i pravi izbor za razne dijete, te za osobe koje pate od reumatizma, gihta, bubrežnih kamenaca, bolesti jetre, hemoroida, ateroskleroze i zatvora. Zbog obilja vitamina i minerala, svježe šljive se preporučuju kao zdravi dodatak svakodnevnoj prehrani.

Posebno su dobre osobama koje naporno rade, ali i sportašima jer su veoma hranjive i jačaju živce.

OPREZ: Unatoč činjenici da su jako zdrave, svježe šljive neće dobro doći nekim osobama. Naime, manji postotak ljudi u svijetu teško, ili uopće ne podnosi šljive u svježem izdanju. Njima se preporučuju kuhane svježe šljive, jer takve obično nikome ne štete. Isto tako valja imati na umu da nije dobro odjedanput pojesti veliku količinu šljiva. Prevelika količina pojedenih šljiva uzrokuje u crijevima prijevremenu fermentaciju, prilikom čega se stvaraju plinovi koji uzrokuju nadutost, grčeve i na kraju proljev.

Šljiva – Prirodni lijek za mnoge situacije

Napisali smo da je šljiva ljekovita, pa ćemo sada malo detaljnije na tu temu.

Od davnina se šljiva koristi u narodnoj medicini. Od ove biljke se upotrebljavaju plodovi, listovi i smola sa stabla šljive. Plodovi se beru u jesen, kad potpuno sazriju, te se koriste svježi, kuhani ili osušeni. Listovi šljive sakupljaju se od svibnja do kolovoza, a od osušenih listova priprema se ljekoviti čaj. Svježi listovi šljive mogu se prokuhati u vinu, koje se kasnije grglja da se smanji upala grla i ždrijela.

Smola koja curi iz kore drveta skuplja se od svibnja do srpnja. Kada se otopi u octu, smola pospješuje zacjeljivanje rana, a otopljena u vinu, uzima se kao sredstvo koje pospješuje izlučivanje bubrežnog i mokraćnog pijeska i kamenaca.

Šljiva će nam pomoći na mnoge načine, te će neutralizirati djelovanje štetnih radikala u tijelu i tako spriječiti nastanak mnogih bolesti.

Čuva zdravlje srca – Šljiva je bogata kalijem koji pomaže u kontroli krvnog tlaka i srčanih otkucaja. Osim tog minerala, važnu ulogu za zdravlje ima i vitamin C kojim je plod šljive bogat. Istraživanja su pokazala da konzumiranjem povrća i voća s visokim udjelom vitamina C smanjujemo rizik od bolesti srca i moždanog udara.

Pomaže u apsorpciji željeza – Zbog već spomenutog vitamina C, šljiva pomaže boljoj apsorpciji željeza u našem organizmu. Na taj način šljiva direktno djeluje kao prirodna prevencija od pojave anemije.

Najpoznatija je po tome što poboljšava probavu – Određeni spojevi prisutni u šljivama imaju značajnu ulogu u reguliranju probavnog sustava. Šljiva je poznati prirodni lijek protiv zatvora stolice, za što su najviše zaslužna dijetalna vlakna, sorbitol i izatin. Najpoznatiji prirodni lijek protiv zatvora je kompot od suhih šljiva. Dovoljno je da kratko prokuhate nekoliko suhih šljiva u vodi, te ih konzumirate, najbolje ujutro na tašte, s tekućinom u kojoj su se kuhale. Djelovat će već isti dan.

Šljiva regulira razinu šećera u krvi – Šljive imaju nizak glikemijski indeks, a to znači da su odlična namirnica za kontrolu razine šećera u krvi. Topiva vlakna iz šljiva pomažu organizmu da normalizira razinu šećera u krvi tako što usporavaju brzinu kojom hrana napušta želudac, te kontroliraju oslobađanje glukoze u krvi nakon obroka. Topiva vlakna povećavaju osjetljivost organizma na inzulin, a to znači da vlakna mogu imati važnu ulogu u prevenciji i liječenju dijabetesa tipa 2.

Šljive mogu pomoći pri mršavljenju – Ukusni i sočni plodovi šljive nemaju u sebi zasićene masti. Ako tome dodamo i činjenicu da na 100 grama svježih šljiva možemo izbrojati svega 46 kalorija, onda nam je jasno o kakvoj je dijetalnoj namirnici riječ. Pored svega toga, topiva vlakna, koja smo već spomenuli, dodatno će doprinijeti reguliranju tjelesne težine. Ponajprije djeluju tako da stvaraju osjećaj punoće u želucu, čime se sprječava prejedanje, a samim time i debljanje.

Šljive čuvaju zdravlje kostiju – Veliki udio flavonoida i fenolnih spojeva u šljivama zaslužni su za očuvanje koštane mase. Osim spomenutih spojeva, i mineral bor igra važnu ulogu i aktivno sudjeluje u očuvanju hrskavičnog tkiva te gustoće kostiju. Istraživanja su otkrila da redovnim konzumiranjem šljiva doprinosimo općem zdravlju kostiju. Ovo se posebno odnosi na žene u postpenopauzi.

Dobro će doći za ljepotu i zdravlje kože – Vitamin E i beta-karoten štite naše stanice od slobodnih radikala. Time smo prevenirali gubitak elastičnosti kože, usporili pojavu bora i ostale znakove starenja. Šljiva sadrži visoku količinu antioksidansa sa snažnim protuupalnim svojstvima. Takvi elementi poboljšat će cirkulaciju i stanični metabolizam, što pozitivno djeluje na očuvanje elastičnosti kože, a istovremeno sprječava upale, akne i pojavu bora. Šljiva također ubrzava zacjeljivanje rana, regenerira oštećeno tkivo i smanjuje vidljivost ožiljaka.

sok
Prirodni sok od šljiva

Ljekoviti recepti sa šljivama i primjena u liječenju

Spomenuli smo već neke ljekovite primjene šljive, no sada ćemo posebno napisati najčešće korištene recepte za liječenje, u kojima šljive imaju glavnu ulogu.

Za bolju probavu i pravilan rad crijeva

Ako imate problema sa probavom, isprobajte ovaj lijek sa šljivama.

[mks_button size=”medium” title=”Sok od šljiva za probavu” style=”rounded” url=”http://www.ludakrava.com/ljekovita-biljka/sok-od-sljiva-za-dobru-probavu-i-lakse-praznjenje-crijeva/” target=”_self” bg_color=”#9d58e2″ txt_color=”#000000″ icon=”” icon_type=”” nofollow=”0″]

Uzmite pola litre mlijeka, tri žlice meda, po 30 grama suhog grožđa, suhi šljiva i suhi smokava.

Šljive i smokve potopite u vodu, pa ih ostavite da odstoje u njoj preko noći. Šljive očistite od koštica, pa ih sitno isjeckajte zajedno sa suhim grožđem. Nakon toga sve dobro izmiješajte sa medom i mlijekom.

Pojedite ujutro, prije doručka. Osjetit ćete poboljšanje već i nakon prvog konzumiranja ovog lijeka.

Lijek od šljive protiv zatvora stolice

Na večer potopite šaku opranih suhi šljiva u vodi. Ujutro pojedite šljive i popijte sok. Djelotvorna je i kombinacija šljiva sa suhim smokvama. Prije spavanja, također, može da pojedete 15-20 suhi šljiva ili dvije žlice marmelade uz šalicu čaja od kamilice.

Šljive kao lijek protiv aritmije

Izmiješajte pola čaše soka od šljive, pola čaše soka od banane, sok od pola limuna.

Popijte čašu soka, tri puta na dan, prije jela. Ponavljajte ovaj postupak kroz 3-4 tjedna.

Liječenje jetre uz pomoć šljiva

Rasijecite nekoliko manjih slatkih šljiva, izbacite koštice, pa ih potopite u hladnu vodu da prenoće.

Ujutro odlijte vodu, dospite novu i kuhajte 2-3 sata. Svako sat vremena odlijevajte staru i dolijevajte novu vodu. Konzumirajte 18-20 komada vrelih ili podgrijanih šljiva prije jela.

Kompot od suhi šljiva

Bit će vam potrebno 50 grama suhi šljiva i jedna žličica šećera.

Prvo operite suhe šljive i prelijte ih vodom. Ostavite ih neko vrijeme da se malo razmekšaju, pa zatim izvadite koštice. Pošećerite šljive i kuhajte ih oko dvadesetak minuta. Kada budu skuhane, šljive propasirajte ili ih izmiksajte u soku od kuhanja.

Tags

Related Articles

Close

AdBlock je aktivan :(

Molimo vas isključite AdBlock kako bi podržali rad stranice i nastavili neometano surfati stranicom. Ako ste isključili AdBlock, osježite stranicu (F5 ili CTRL+R).