Zdravlje

Hrana bez glutena: Što je gluten i trebamo li ga izbjegavati?

Što kažu stručnjaci o bezglutenskoj prehrani? Što predstavlja takva vrsta ishrane? Koje su prednosti, a koje mane? Kako takva ishrana može utjecati na razvoj djece? Ovo je članak u kojem je plan odgovoriti na ta i mnoga druga pitanja.

Gluten je bjelančevina, a nalazi se u većini žitarica, te pekarskim i sličnim proizvodima. Postoje i namirnice u kojima gluten može biti dodatak (aditiv), primjerice suhomesnati proizvodi ili prerađena hrana. Zapravo, velika većina industrijske hrane sadrži gluten, a donosimo vam i popis najčešćih namirnica koje sadrže gluten, preuzet s portala Femina.hr:

“Pašteta, salama, hrenovke, većine kuhanih šunki, ketchupa, većine majoneza i senfova, nekih voćnih jogurta, gotovih pudinga, piva (jer sadrže ječam), većine čokolada, žele i punjenih bombona, instant capuccina, instant juha, gotovih umaka, svih grickalica poput smokija i čipsa (pogotovo onih s aromama paprike ili luka), većine sladoleda (nemojte jesti one u slastičarnicama jer ne možete doznati sastav), šlag pjene, čak i nekih vrhnja za šlag i kuhanje, müslija, većine corn flakesa i ostalih žitarica za doručak, instant pripravaka i začina, neke mješavine začina, instant palente (jer čak i u njih stavljaju gluten kako bi se dobila na volumenu), kocke za juhu… Nećete moći jesti čokoladice poput Twixa ili Bountyja, niti energetske pločice, niti piti shakeove i frapee, osim ako ih sami ne pripremite kod kuće.”

Zašto ljudi izbjegavaju gluten?

Osobe čiji organizam ne podnosi gluten oboljeli su od celijakije. Upravo takve osobe prisiljene su ishranu prilagoditi namirnicama bez glutena. Prema nekim procjenama čak 9 od 10 osoba oboljelih od celijakije to ne zna, stoga se često događa da im se pripisuju lijekovi koji smanjuju simptome bolesti, umjesto da se pronađe i spriječi uzrok.

Što je uopće celijakija?

Celijakija ili glutenska enteropatija je alergija pri kojoj i najmanja količina unesenog glutena u organizam može izazvati reakciju. Svi oboljeli stoga nužno moraju imati prilagođen jelovnik s bezglutenskim namirnicama.

Ako nisam celijakičar, trebam li izbjegavati gluten? Osobe koje nisu alergične na gluten ne bi ga trebale izbjegavati jer je isti bezopasan, te je pritom izvor bjelančevina u tijelu. Svakako bi ga trebao izbjegavati svatko tko je alergičan na isti, jer on može uzrokovati razne posljedice, posebno kod djece.

“Celijakija ometa normalnu apsorpciju hranljivih materija i dovodi do malnutricije. To je posebno opasno kod djece, kada može dovesti do zaostajanja u rastu i razvoju. Zato je veoma važno da se glutenska enteropatija na vrijeme prepozna i započne s dijetoterapijom” – smatra nutricionistica dr. prof. Slavica Rađen.

Novak Đoković – primjer sportaša celijakičara

Prvi tenisač svijeta u svojoj knjizi “Serviraj za pobjedu” pisao je o svojem iskustvu i problemima s ishranom zbog alergije na gluten, te je kao takav jedan od najvećih promotora bezglutenske ishrane u svijetu.

“Jeo sam puno talijanske hrane poput pizze i tjestenine, puno kruha, masne obroke nekoliko puta u danu. Nisam znao da takva ishrana uzrokuje upale, tijelo je reagiralo na takvu prehranu i slalo mi signale.” – piše u knjizi najbolji tenisač svijeta.

Primjer dnevnih obroka bez glutena

  • Doručak: riža na mlijeku s voćem, kruh i namaz bez glutena
  • Ručak: caprese salata, rižoto s tikvicama ili bućom, dinstane lignje s češnjakom
  • Večera: povrće na žaru, bezglutenski kruh s povrćem, tunom, lukom i malo sira
  • Međuobroci: suho voće, banane ili jagode s jogurtom, orašasti plodovi
  • Desert: voće, kolači bez glutena

Zaključak: Izbjegavati gluten samo ako ste celijakičar

Ako ste alergični na gluten tada ga je nužno izbjegavati zbog zdravlja, posebno kod djece. Sama bezglutenska ishrana kod ljudi koji nisu oboljeli od celijakije neće donijeti velike rezultate, iako bi se smanjeni unos glutena ipak mogao preporučiti.

Tags

Related Articles

Close

AdBlock je aktivan :(

Molimo vas isključite AdBlock kako bi podržali rad stranice i nastavili neometano surfati stranicom. Ako ste isključili AdBlock, osježite stranicu (F5 ili CTRL+R).