Putovanje kroz vrijeme prilično je izlizana ideja u znanstvenoj fantastici. Putovalo se u budućnost, gdje su se srela silna čuda i uvjerilo se u napredak naše vrste. Putovalo se u prošlost, gdje su se upoznavali vlastiti roditelji, svjedočilo značajnim bitkama i obično prekrajala povijest. Pisanje takva djela boluje, vidite, od držanja za predvidive, neizbježne šablone i teško može iznenaditi čitatelja.
Ipak, tu i tamo se pojavi djelo takve tematike koje uzburka duhove. Jedno od takvih djela je Behold the Man kojeg je napisao Michael Moorcock, zbog čega je primio višekratne prijetnje smrću.
Radnja
Negdje u pustinji Svete zemlje pristiže kapsula iz budućnosti, noseći u sebi Karla Glogauera. Prispijećem na cilj stroj se nepovratno kvari, a Karl završava s teškim ozljedama. Spašava ga Ivan Krstitelj i njegovi radikalni sljedbenici, koji su uvjereni kako je Glogauer čarobnjak koji će ih povesti u pobunu protiv mrskih Rimljana.
No Karl Glogauer nije niti čarobnjak, kako je pomislio Ivan Krstitelj, niti kakav znanstvenik, što bi čitatelju prvo palo na pamet čitajući uvodne redove romana.
Riječ je o, blago rečeno, neobičnoj osobi. Mučen je mesijanskim kompleksom, opterećen vlastitom dvojbenom seksualnosti te opsjednut kršćanskom ikonografijom, spletom okolnosti upoznaje čovjeka koji mu omogućuje put u doba Isusova razapeća. Nakon što se dovoljno oporavio od ozljeda zadobivenih putovanjem, upućuje se u Jeruzalem, odlučan pronaći Isusa.
Ono što je našao ni najmanje se ne slaže s učenjem iz Biblije: Josip je umorni, ogorčeni starac, djevica Marija sve je, samo ne djevica, dok je Isus mentalno retardiran i sposoban izgovoriti tek vlastito ime.
Behold the Man nije jednostavan roman; on zadire u srž kršćanske vjere i propituje doktrinu o Isusu kao božanskom biću. Karl Glogauer, ipak, nije ovdje da se naruga vjeri kao takvoj. Njegova je misija pronaći vlastiti unutarnji mir, dok su čitatelju namijenjena neizrečena, a opet očita pitanja o smislenosti nepromjenjivih istina.
Što će Glogauer po pronalasku Spasitelja učiniti možda je očito, no misaoni proces koji ga dovodi do konačne odluke pravi je dragulj književnosti. Njegovi motivi, uvjetovani nesređenim odnosom s roditeljima, seksualnim frustracijama i potčinjenošću bivšoj ljubavnici učinit će ga većim mučenikom od onoga kojeg je došao tražiti.
Ova provokativna novela propituje bitan fragment biblijske povijesti, dajući mu alternativu koja se vjerojatno neće svidjeti religioznijem dijelu čitateljstva – ta zbog toga su autoru i stigle spomenute prijetnje – no to ne mijenja vrijednost ovog djela, dapače.
O autoru
Michael Moorcock (r. 1939.) engleski je pisac koji iza sebe ima preko 70 napisanih novela. Iznimno aktivan tijekom ’60-ih i ’70-ih godina prošlog stoljeća, značajno je utjecao na razvoj znanstvene fantastike i fantasyja u engleskom govornom području. Osim pisanjem, bavio se uređivanjem časopisa New Worlds te glazbom (nadam se da ste čuli za grupu Hawkwind).
Za Behold the Man dobio je nagradu Nebula 1967. godine. Novela je, inače, prvo objavljena u časopisu New Worlds, da bi je autor kasnije proširio i 1969. objavio kao samostalno djelo. Ista je ponovno izdana 1999. godine u seriji SF Masterworks, s ciljem da se u jednoj biblioteci sakupe najznačajnija SF djela napisana nakon 1950. godine.
Naslov: Behold the Man
Autor: Michael Moorcock
Godina izdanja: 1966./1969.