X-Men: Prva generacija (2011.)
Skoro svaki noviji superjunački film u zadnjih nekoliko godina je zapravo priča o nastanku tog određenog superjunaka. Na pamet nam padaju, ovako “iz prve”, oba Hulka, Batman: Početak, Iron Man, Wolverine, Thor te sada i X-Men. Velika zamka u takvom konceptu je činjenica da se obavezno potroši barem pola filma na objašnjavanje publici tko su protagonisti i u kakvom svijetu žive, što se često zna pokazati nezanimljivim.
Nakon osrednjeg X-Men origins: Wolverine čija je to bila glavna boljka, X-Men: Prva generacija se ipak bolje snašao, možda zbog činjenice da je Bryan Singer (redatelj prva dva X-Mena) jedan od producenata ovog filma.
Film započinje scenom gotovo identičnom onoj iz prvog Singerovog filma u kojoj mladog Erika Lehnsherra, budućeg Magneta, nacistički vojnici 1944. u koncentracijskom logoru razdvajaju od majke, nakon čega on zahvaljujući svojim moćima uspije iskriviti ogradu prije nego li ga uspavaju. Budi se u uredu Sebastiana Shawa (Kevin Bacon), kojega poprilično zanimaju njegove moći, te ne preza ni od ubojstva majke mladog Erika kako bi ga prisilio da ih ponovno manifestira. Istovremeno, s druge strane oceana, u SAD-u, mladi Charles Xavier u svojoj kuhinji susreće Raven, shvaća da nije jedina osoba na svijetu s neobičnim sposobnostima te je poziva da ostane živjeti s njegovom obitelji.
Dvadesetak godina kasnije, 1962., Lensherr (Michael Fassbender) putuje svijetom tražeći Shawa, a Xavier (James McAvoy) je upravo doktorirao na temu mutacije. Hladni rat je na svom vrhuncu, a grupica mutanata predvođena Shawom želi upotrijebiti tenzije između SAD-a i SSSR-a u svoju korist…
Michael Fassbender (Magneto) i James McAvoy (Xavier)
se nisu jednako dobro snašli u svojim ulogama…
Zbog radnje koja se događa u šezdesetim godinama prošlog stoljeća, film se može nazvati (kao što je izjavio i sam redatelj Matthew Vaughn) mješavinom X-Mena, Jamesa Bonda, Trinaest dana i (srećom, u manjoj mjeri) Sumraka. Već spomenuti koncept hladnog rata i alternativne povijesti je vrlo uspješno realiziran i drži gledatelja u iščekivanju. Nažalost, upravo je element Sumraka ono što najviše kvari dojam filma – osim istaknutih likova bitnih za radnju filma (Xavier, Magneto, Shaw i njegovih nekoliko mutanata), imamo i šačicu mladih mutanata koje je Xavier uzeo pod svoju zaštitu, koji su u filmu prisutni iz nejasnih razloga i koji su, s iznimkom Raven, potpuno jednodimenzionalni i nezanimljivi. Nije se trebalo na silu ići s konceptom Xavierove škole samo da bi se na kraju filma posložile sve činjenice koje su širokoj publici poznate, nešto se moglo ostaviti i za kasnije.
Daleko najzanimljiviji lik filma je Lensherr/Magneto u odličnoj izvedbi Michaela Fassbendera – vjerno i realno je dočarao zašto je Magneto odlučio krenuti suprotnim putem od Xaviera, usprkos njegovim nastojanjima da mu pomogne. Taj odnos je uvelike zasjenjen onim između Magneta i Shawa, koji je puno zanimljiviji. James McAvoy se nije dovoljno dobro snašao u svojoj ulozi, nije uspio dočarati Xavierov lik na način na koji je to činio Patrick Stewart, no to nije u potpunosti njegova krivnja jer, iskreno, nije imao bogzna kakav materijal na raspolaganju. Ostali likovi, osim u manjoj mjeri Raven (buduća Mystique), nisu dobili prostora za razvoj, a likovi koje glume Rose Byrne i (pogotovo) January Jones su tu uglavnom da lijepo izgledaju.
U odnosu na ostale nedavne superjunačke filmove, definitivni plus je što film nije bio snimljen u 3D-tehnici koja je ovom autoru inače svaki put uništila odlazak u kino (Thor, Iron Man 2).
Sve u svemu, da se priča koncentrirala samo na Magneta, Shawa i Xaviera, bez usiljenog ubacivanja bezbrojnih ostalih mutanata, što bi film skratilo sa pretjeranih dva sata na otprilike sat i pol, ispao bi puno koherentniji. Ovako se tempo radnje pomalo gubi i film se razvodnjava na polovici, pa završni rezultat nije vrhunski, ali nije ni toliko loš – u svakom slučaju je bolji od Wolverinea.
Originalni naslov: X-Men: First Class
Uloge: James McAvoy, Michael Fassbender, Kevin Bacon, Rose Byrne, Jennifer Lawrence, Oliver Platt, January Jones, Nicholas Hoult
Scenarij: Ashley Edward Miller, Zack Stentz, Jane Goldman i Matthew Vaughn
Režija: Matthew Vaughn
Proizvodnja: 20th Century Fox, SAD, 2011.