Svemir

Pogled u zvijezde s dna gravitacijskog bunara

Discovery

Raketoplan Discovery (NASA-ina oznaka: OV-103) treći je po redu izgrađeni NASA–in aparat namijenjen letu u svemir i ujedno najstariji među umirovljenom flotom. Prvi puta je poletio 30. kolovoza 1984. godine, a tijekom službe je odradio 39 misija. Sudjelovao je kako u standardnim istraživačkim misijama, tako i u misijama izgradnje Međunarodne svemirske postaje (ISS).

Letjelica je dobila ime po dva istraživačka broda – HMS Discovery, brodu na kojem je James Cook krenuo na svoje treće i posljednje putovanje, te po brodu Henryja Hudsona kojeg je koristio početkom 17. stoljeća u potrazi za Sjeverozapadnim prolazom.

Njime je 1990. godine lansiran teleskop Hubble, kao i dvije (od ukupno četiri) misije održavanja tog svemirskog opservatorija.

John Glenn, jedan od najpoznatijih i najpopularnijih američkih astronauta, ovim je raketoplanom poletio u svemir 1998. godine, postavši time najstariji čovjek u svemiru (imao je punih 77 godina tijekom misije) te ujedno i jedini astronaut koji je letio na Mercuryju i raketoplanu.

Uz SC Kennedy, kao primarno mjesto za lansiranje letjelica s posadom u svemir, izgrađena je lansirna rampa i u zračnoj bazi Vandenberg, koja je trebala poslužiti za lansiranje raketoplana u polarnu orbitu. Upravo je Discovery trebao poletjeti odande 1986. godine, no misija je, zbog nesreće Challengera, prvo odgođena, a zatim trajno otkazana.

Discovery je prvi raketoplan lansiran u svemir nakon stanke koja je uslijedila zbog spomenute nesreće. Isti se scenarij dogodio 2005. godine, kada je zbog nesreće Columbije nastala dvogodišnja stanka u letovima. Prva letjelica koja je prošla sigurnosne nadogradnje bio je opet Discovery, a poletio je pod zapovjedništvom Eileen Collins, prve žene-zapovjednice neke svemirske misije.

Umirovljen je 2011. godine nakon 27 godina službe i više odrađenih misija nego ijedan drugi raketoplan. Danas je izložen u centru Steven F. Udvar-Hazy, dijelu Smithsonianova National Air and Space Museum nedaleko od Washingtona.

Zanimljivosti

– Discoveryjeva misija STS-70 iz 1995. godine odgođena je na mjesec i pol dana, jer su djetlići napravili preko sedamdeset rupa na toplinskoj izolaciji tanka sa gorivom.

Naslovnica: NASA