Svemir

Pogled u zvijezde s dna gravitacijskog bunara

Saljut 5/Almaz 3

Almaz 3, lansiran pod imenom Saljut 5, posljednja je sovjetska vojna svemirska postaja. Praktički identična prethodnim dvjema, bila je namijenjena prvenstveno osmatranju kretanja NATO-ovih i američkih postrojbi te fotografiranju njihovih postrojenja.

Boris Voljnov i Vitalij Žalobav činili su prvu posadu koja je dospjela na Almaz 3. Dio eksperimenata koje su izveli bio je za civilne svrhe: obrada materijala (prva uopće u svemiru) koja je obuhvaćala pokušaj izrade savršene sfere od komada olova te varenje unutar postaje. Varenje je inače već pokušano tijekom misije Sojuz 6, no kozmonauti su tom prilikom zamalo probili oplatu letjelice i pobili sve na brodu. Vršeni su eksperimenti s ribama u akvariju, a posebno se zanimljivim pokazao eksperiment s voćnim mušicama. One su ugibale u velikom broju, ili zbog radijacije, ili bestežinskog stanja, moguće oboje. Preživjele mušice razvile su ukupno šest mutacija kako bi se prilagodile promjenama.

Njihov je boravak na stanici trebao trajati 60 dana, no misija je prekinuta nakon samo 49 dana, zbog psiholoških problema koji su se pojavili u Žalobava. Nekoliko dana prije prekida misije počeo je patiti od izražene klaustrofobije; nakon što je misija otkazana, Voljnov ga je morao prenijeti nazad u Sojuz 21, kojim su došli na postaju. Prema nekim izvorima, Žalobav se otrovao isparavanjima iz Almazova pogonskog sustava. Drugi izvori kažu kako je do pogoršanja zdravlja došlo zbog preopterećenosti kozmonauta i kroničnog nedostatka sna.

Vratili su se na Zemlju, a zamijenili su ih Viktor Gorbatko i Jurij Glazkov. Njih su dvojica ustanovili kako je zrak u stanici dobre kvalitete no svjejedno su izvršili izmjenu istoga, kako bi se izbjegla nova kontaminacija posade. Nastavili su sa eksperimentima iz prethodne misije, a na Zemlju su se vratili u veljači 1977. godine, nakon 18 dana u orbiti.

K Almazu 3 je trebala poletjeti još jedna misija, no otkazana je zbog nedovoljne količine pogonskog goriva na postaji. Ova zbog toga nije mogla prilagođavati svoju orbitu te je odlučeno kako je preopasno slati posadu na nju. Postaji je u kolovozu 1977. izdana zapovijed da se spusti u atmosferu, prilikom čega se raspala i izgorjela.

Datum lansiranja: 22. svibnja 1976.
Dimenzije: 14×4 m
Volumen: 100 m3
Perigej/apogej/inklinacija: 223/269 km/51,6
Kraj misije: 8. kolovoza 1976.