Svemir

Pogled u zvijezde s dna gravitacijskog bunara

Sojuz TM

Četvrta generacija Sojuza, Sojuz TM (Transportni Mođifrcrvni) unaprijeđena je verzija starije kapsule Sajuz T. U ovu je verziju ugrađen niz poboljšanja: novi sustav za spajanje u orbiti, nova komunikacijska oprema, poboljšani motori i sustavi za spuštanje iz orbite, čvršći i lakši toplinski štit i oplata.

Najveće je preinake pretrpio modul za povratak u atmosferu: ugrađeni su veći padobrani, veće i snažnije rakete za prizemljenje, a kapsula je opremljena modernijim računalom koje je nadziralo sve sustave letjelice. Modul je dizajniran da ponese tri kozmonauta u svemirskim odijelima, no postavljene su granice glede visine (od 164 do 184 cm) i težine kozmonauta (od 56 do 85 kg).

Ova se kapsula isprva koristila za pristajanje na svemirsku stanicu Mir, a kasnije je korištena kao vozilo za evakuaciju na Međunarodnoj svemirskoj stanici (ISS). Sojuz TM je ondje služio kao jedan od modula ISS-a, a bio je zamjenjivan svakih 6 mjeseci. Izgrađene su 33 letjelice, koje su bile u upotrebi od 1986. do 2003. godine.