Svemir

Pogled u zvijezde s dna gravitacijskog bunara

Sputnjik 2

Tek što se svijet oporavio od iznenađenja nastaloga lansiranjem prvoga satelita u svemir – i dok su Amerikanci još lizali rane nastale blamažom zvanom Vanguard – SSSR je u Zemljinu orbitu poslao novu sondu.

Nakon uspjeha prvoga Sputnjika, Sergej Koroljev, alfa i omega sovjetskog svemirskog programa, raspustio je inženjere na zasluženi odmor. Odmor, međutim, nije dugo potrajao: Nikita Hruščov ga je tijekom jednog razgovora upitao je li moguće učiniti nešto slično za četrdesetu obljetnicu Boljševičke revolucije (obilježavala se 7. studenog). Koroljev je nakon nekoliko dana pristao, obećavši Hruščovu znatno ambiciozniju misiju: slanje prvog živog bića u orbitu.

Ideja za orbitalni let s psom postojala je već od ranije, budući da je SSSR imao znatnog iskustva u lansiranju pasa u suborbitalne letove, koji su vršeni još od 1951. godine. Stoga je već postojala odgovarajuća kabina sa sustavima za održanje života i senzorima za praćenje zdravstvenog stanja putnika, unaprijeđena tek posudom za hranu.

Sputnjik 2 lansiran je 3. studenog 1957. godine, nepunih mjesec dana poslije prvoga Sputnjika. Za razliku od prethodnika, koji je odašiljao tek jednostavan signal, ovaj je za teret imao kujicu Lajku, prvo živo biće u orbiti.

Pojedini su znanstvenici smatrali kako živo biće ne može preživjeti kako lansiranje, tako i uvjete koji vladaju u svemiru, bez obzira na opremu kojom bi bilo zaštićeno. Lajka je preživjela oboje no ne zadugo. Sputnjik 2, nažalost, nije bio opremljen sustavima za povratak na Zemlju, što Lajku ujedno čini prvim živim bićem koje je preminulo u orbiti.

Službeni sovjetski izvori tvrdili su kako je živjela sedam dana, nakon čega je uspavana otrovom u posljednjem obroku. Istina se pokazala drugačijom: živjela je između šest sati i četiri dana (opet zavisno od izvora), dok tajno izvješće načinjeno nakon misije za sovjetsku vlast kaže kako je uslijed stresa i visoke temperature unutar kapsule preminula nakon 24 sata. Sama je letjelica ostala u orbiti do 14. travnja 1958. godine, kad je ušla u atmosferu i izgorjela.

U spomen na ovu misiju, dužnosnici ruskog svemirskog programa 2008. godine podigli su spomenik Lajki nedaleko od vojne baze u kojoj je pedeset godina ranije pripremana za let.