{"id":21053909,"date":"2024-05-18T20:04:06","date_gmt":"2024-05-18T18:04:06","guid":{"rendered":"https:\/\/geek.hr\/?p=21053909"},"modified":"2024-05-18T20:04:08","modified_gmt":"2024-05-18T18:04:08","slug":"najavljen-kraj-google-pretrazivanja-kakvo-smo-dosad-znali","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/geek.hr\/clanak\/najavljen-kraj-google-pretrazivanja-kakvo-smo-dosad-znali\/","title":{"rendered":"Najavljen kraj Google pretra\u017eivanja kakvo smo dosad znali"},"content":{"rendered":"\n

Google pretra\u017eivanje uskoro \u0107e se drasti\u010dno promijeniti – na bolje ili gore. U skladu s velikom vizijom Alphabeta, mati\u010dne tvrtke Googlea, o umjetnoj inteligenciji, te zbog konkurencije od AI noviteta poput ChatGPT-a<\/a>, Googleov osnovni proizvod do\u017eivljava reorganizaciju, postaje personaliziraniji i sa\u017eetiji zahvaljuju\u0107i AI tehnologiji.<\/p>\n\n\n\n

Na godi\u0161njoj I\/O konferenciji za programere<\/a> u Mountain Viewu u Kaliforniji, Liz Reid predstavila je te promjene, stavljaju\u0107i svoj pe\u010dat na svoj novi posao kao voditeljica svih Google pretra\u017eivanja. Reid je u Googleu ve\u0107 20 godina, radila je na raznim projektima vezanim za pretra\u017eivanje. Njezina prezentacija pro\u017eeta umjetnom inteligencijom bila je dio \u0161ire teme glavnog izlaganja koje je vodio izvr\u0161ni direktor Sundar Pichai: AI sada pokre\u0107e gotovo svaki proizvod u Googleu, a tvrtka planira ubrzati taj prijelaz.<\/p>\n\n\n\n

\u201cU eri Gemini vjerujemo da mo\u017eemo napraviti dramati\u010dna pobolj\u0161anja u pretra\u017eivanju,\u201d rekla je Reid prije doga\u0111aja, referiraju\u0107i se na glavni generativni AI model lansiran krajem pro\u0161le godine. \u201cVrijeme ljudi je dragocjeno, zar ne? Suo\u010davaju se s te\u0161kim stvarima. Ako imate priliku s tehnologijom pomo\u0107i ljudima da dobiju odgovore na svoja pitanja, da im olak\u0161ate posao, za\u0161to to ne bismo \u017eeljeli posti\u0107i?\u201d<\/p>\n\n\n\n

Kao da je Google uzeo sve scenarije koje je pisao posljednjih 25 godina i bacio ih u zrak da vidi gdje \u0107e pasti. A da stvar bude zanimljivija, scenarij je napisala umjetna inteligencija.<\/p>\n\n\n\n

Ove promjene u Google pretra\u017eivanju pripremale su se ve\u0107 neko vrijeme. Pro\u0161le godine tvrtka je unutar svog Search Labsa, gdje korisnici mogu isprobavati eksperimentalne nove zna\u010dajke, izdvojila dio za ne\u0161to nazvano Search Generative Experience. Pitanje koje je visjelo u zraku bilo je kada \u0107e te zna\u010dajke postati trajni dio Google pretra\u017eivanja. Odgovor je, sada.<\/p>\n\n\n\n

Googleova pretraga se mijenja u trenutku kada kriti\u010dari sve glasnije isti\u010du da je iskustvo pretra\u017eivanja sve lo\u0161ije, a tvrtka se prvi put nakon dugo vremena suo\u010dava s ozbiljnom konkurencijom, posebno zbog suradnje izme\u0111u Microsofta i OpenAI-a. Manji startupi poput Perplexity, You.com i Brave tako\u0111er su privukli pa\u017enju koriste\u0107i generativnu umjetnu inteligenciju za preure\u0111enje koncepta pretra\u017eivanja.<\/p>\n\n\n\n

\"\"
Google mijenja svoje pretra\u017eivanje dok se suo\u010dava s novom konkurencijom iz suradnje Microsofta i OpenAI-a.<\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n

Automatski odgovori<\/h2>\n\n\n\n

Google je predstavio prilago\u0111enu verziju svog Gemini AI modela za nove zna\u010dajke pretra\u017eivanja, iako nije otkrio detalje o veli\u010dini modela, brzini ili sigurnosnim mjerama.<\/p>\n\n\n\n

Ova specifi\u010dna verzija Gemini modela za pretra\u017eivanje bit \u0107e klju\u010dna za nekoliko novih elemenata Google pretra\u017eivanja. Najzna\u010dajniji je AI Overviews, koji Google ve\u0107 testira u svojim laboratorijima. AI-generirani sa\u017eeci sada \u0107e se pojavljivati na vrhu rezultata pretra\u017eivanja.<\/p>\n\n\n\n

Primjer jednog testiranja: Na upit “Gdje je najbolje mjesto za vidjeti sjevernu svjetlost?”, Google \u0107e, umjesto popisa web stranica, pru\u017eiti tekstualni odgovor da su najbolja mjesta za vidjeti sjevernu svjetlost, poznatu i kao aurora borealis, unutar Arkti\u010dkog kruga na mjestima s minimalnim svjetlosnim zaga\u0111enjem. Tako\u0111er \u0107e ponuditi poveznicu na NordicVisitor.com. AI \u0107e zatim dodati: “Druga mjesta za vidjeti sjevernu svjetlost uklju\u010duju Rusiju i sjeverozapadne teritorije Kanade.”<\/p>\n\n\n\n

Reid ka\u017ee da se AI Overviews ne\u0107e pojavljivati za svaki rezultat pretra\u017eivanja, iako postaju sve \u010de\u0161\u0107i. Rezervirani su za slo\u017eenija pitanja. Svaki put kad netko pretra\u017euje, Google iza kulisa donosi algoritamsku odluku treba li ponuditi AI-generirani odgovor ili uobi\u010dajeni plavi link za klik. “Ako pretra\u017eujete Walmart.com, stvarno samo \u017eelite oti\u0107i na Walmart.com,” ka\u017ee Reid. “Ali ako imate izrazito prilago\u0111eno pitanje, tu \u0107emo donijeti ovu zna\u010dajku.”<\/p>\n\n\n\n

AI Overviews se ovaj tjedan uvode svim korisnicima Google pretra\u017eivanja u SAD-u, a do kraja godine sti\u0107i \u0107e i u druge zemlje, ka\u017ee Reid. Vi\u0161e od milijardu ljudi vidjet \u0107e AI Overviews u svojim rezultatima pretra\u017eivanja. Pojavljivat \u0107e se na svim platformama\u2014webu, mobilnim ure\u0111ajima i kao dio pretra\u017eiva\u010dkog iskustva u preglednicima poput Safarija.<\/p>\n\n\n\n

Jo\u0161 jedno a\u017euriranje koje dolazi u pretra\u017eivanje je funkcija za planiranje unaprijed. Na primjer, mo\u017eete zamoliti Google da vam planira obroke ili prona\u0111e obli\u017enji pilates studio koji nudi uvodni popust. U budu\u0107nosti pretra\u017eivanja s Google AI agentom, on mo\u017ee prikupiti nekoliko obli\u017enjih studija, sa\u017eeti recenzije o njima i izra\u010dunati vrijeme potrebno da tamo stignete pje\u0161ice. Ovo je jedna od Googleovih najve\u0107ih prednosti u odnosu na nove tra\u017eilice, koje nemaju ni blizu toliko recenzija, podataka o mapama ili drugih informacija koje Google posjeduje.<\/p>\n\n\n\n

Jedna od najzanimljivijih promjena koju Google istra\u017euje u svojim Search Labs je “AI-organizirana” stranica s rezultatima. Na prvi pogled, izgleda kao da potpuno odbacuje iskustvo pretra\u017eivanja s plavim linkovima.<\/p>\n\n\n\n

Jedan primjer koji je dala Reid: Pretra\u017eivanje mjesta za ve\u010deru za godi\u0161njicu u \u0161irem podru\u010dju Dallasa vratilo bi stranicu s nekoliko “\u010dipova” ili gumba na vrhu za su\u017eavanje rezultata. Ti bi mogli uklju\u010divati kategorije poput Dine-In, Takeout i Open Now. Ispod toga bi mogao biti sponzorirani rezultat, a zatim skupina onoga \u0161to Google procjenjuje kao “vrijedne restorane za godi\u0161njicu” ili “romanti\u010dni steakhouse”. To bi moglo biti pra\u0107eno nekim predlo\u017eenim pitanjima za dodatno prilago\u0111avanje pretra\u017eivanja, poput “Je li Dallas romanti\u010dan grad?”<\/p>\n\n\n\n

AI-organizirano pretra\u017eivanje jo\u0161 uvijek se uvodi, ali po\u010det \u0107e se pojavljivati u SAD-u na engleskom “u narednim tjednima.” Tako\u0111er \u0107e se pojaviti pobolj\u0161ana opcija pretra\u017eivanja videa, poput Google Lensa na steroidima, gdje mo\u017eete usmjeriti kameru telefona na predmet poput pokvarenog gramofona i pitati kako ga popraviti.<\/p>\n\n\n\n

Ako vam sve ove nove AI zna\u010dajke zvu\u010de zbunjuju\u0107e, mo\u017eda ste propustili Googleove najnovije ambicije za ono \u0161to je nekada bila skromna tekstualna kutija. Reid jasno daje do znanja da ve\u0107ina korisnika smatra da je Google pretra\u017eivanje samo jedna stvar, dok je zapravo mnogo stvari za razli\u010dite ljude, koji svi pretra\u017euju na razli\u010dite na\u010dine.<\/p>\n\n\n\n

“To je jedan od razloga za\u0161to smo uzbu\u0111eni raditi na nekim stranicama s AI-organiziranim rezultatima,” rekla je. “Kako shvatiti prostor? \u010cinjenica da \u017eelite mnogo razli\u010ditog sadr\u017eaja je sjajna. Ali je li to jo\u0161 uvijek jednostavno za pregledavanje i konzumiranje informacija?”<\/p>\n\n\n\n

No, generiraju\u0107i AI Overviews\u2014i odlu\u010duju\u0107i kada bi se ti pregledi trebali pojaviti\u2014Google zapravo odlu\u010duje \u0161to je slo\u017eeno pitanje, a \u0161to nije, a zatim donosi odluku o vrsti web sadr\u017eaja koji bi trebao informirati svoj AI-generirani sa\u017eetak. Naravno, to je nova era pretra\u017eivanja gdje pretra\u017eivanje radi posao za vas; tako\u0111er je to pretra\u017eiva\u010dki bot koji ima potencijal algoritamski favorizirati jednu vrstu rezultata nad drugima.<\/p>\n\n\n\n

“Jedna od najve\u0107ih promjena u pretra\u017eivanju s ovim AI modelima je ta da AI zapravo stvara vrstu informiranog mi\u0161ljenja,” ka\u017ee Jim Yu, izvr\u0161ni predsjednik BrightEdgea, tvrtke za optimizaciju pretra\u017eiva\u010da koja pomno prati web promet vi\u0161e od 17 godina. “Paradigma pretra\u017eivanja posljednjih 20 godina bila je da pretra\u017eiva\u010d izvla\u010di puno informacija i daje vam linkove. Sada pretra\u017eiva\u010d obavlja sve pretrage za vas, sa\u017eima rezultate i daje vam formirano mi\u0161ljenje.”<\/p>\n\n\n\n

Time se pove\u0107ava va\u017enost Googleovih rezultata pretra\u017eivanja. Kada algoritmi odlu\u010duju da ono \u0161to osoba treba je jedan sa\u017eet odgovor, umjesto nekoliko linkova kroz koje treba klikati i \u010ditati, pogre\u0161ke su ozbiljnije. Gemini nije imun na halucinacije\u2014slu\u010dajeve kada AI dijeli o\u010dito pogre\u0161ne ili izmi\u0161ljene informacije.<\/p>\n\n\n\n

Pro\u0161le godine pisac za The Atlantic zamolio je Google da imenuje afri\u010dku zemlju koja po\u010dinje slovom “K”, a pretra\u017eiva\u010d je odgovorio tekstualnim isje\u010dkom\u2014izvorno generiranim od ChatGPT-a\u2014da nijedna zemlja u Africi ne po\u010dinje slovom K<\/a>, o\u010dito previ\u0111aju\u0107i Keniju. Googleov alat za generiranje slika pomo\u0107u umjetne inteligencije bio je javno kritiziran ranije ove godine kada je prikazao neke povijesne li\u010dnosti, poput Georgea Washingtona, kao crnce. Google je privremeno zaustavio taj alat.<\/p>\n\n\n\n

\"\"
Google uvodi prilago\u0111eni AI model Gemini za pretra\u017eivanje, donose\u0107i AI-generirane sa\u017eetke na vrh rezultata i zna\u010dajno mijenjaju\u0107i na\u010din pretra\u017eivanja.<\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n

Novi svjetski poredak<\/h2>\n\n\n\n

Googleova nova verzija pretra\u017eivanja s umjetnom inteligencijom pomi\u010de poznatih “10 plavih linkova” u pozadinu. Prvo su oglasi i informacijski okviri po\u010deli dominirati vrhom Googleovih stranica; sada \u0107e AI-generirani pregledi i kategorije zauzimati velik dio prostora za pretra\u017eivanje. Web izdava\u010di i kreatori sadr\u017eaja s razlogom su zabrinuti zbog ovih promjena.<\/p>\n\n\n\n

Istra\u017eiva\u010dka tvrtka Gartner predvidjela je ranije ove godine da \u0107e do 2026. volumen tradicionalnog pretra\u017eivanja pasti za 25 posto, jer \u0107e AI modeli, koji pru\u017eaju izravne odgovore, postati sve popularniji.<\/p>\n\n\n\n

\u201cGenerativna AI rje\u0161enja postaju zamjena za tradicionalne tra\u017eilice, zamjenjuju\u0107i upite koji su se ranije izvr\u0161avali u klasi\u010dnim tra\u017eilicama,\u201d rekao je Alan Antin, potpredsjednik i analiti\u010dar u Gartneru. \u201cTo \u0107e prisiliti tvrtke da preispitaju svoju strategiju marketin\u0161kih kanala.\u201d<\/p>\n\n\n\n

\u0160to to zna\u010di za web? \u201cTo je promjena svjetskog poretka,\u201d ka\u017ee Yu iz BrightEdgea. \u201cSada je trenutak kada se sve u pretra\u017eivanju po\u010dinje mijenjati s AI.\u201d<\/p>\n\n\n\n

Prije osam mjeseci BrightEdge je razvio generativni parser, alat koji prati kako korisnici komuniciraju s AI-generiranim rezultatima na webu. Prema Yuu, parser je u posljednje vrijeme primijetio da Google sve rje\u0111e pita korisnike \u017eele li AI-generirani odgovor i sve \u010de\u0161\u0107e pretpostavlja da \u017eele. \u201cMislimo da to pokazuje da su puno sigurniji da \u0107ete htjeti komunicirati s AI u pretra\u017eivanju, umjesto da vas pitaju \u017eelite li AI-generirani rezultat.\u201d<\/p>\n\n\n\n

Ove promjene tako\u0111er imaju veliki utjecaj na Googleov ogla\u0161iva\u010dki posao, koji \u010dini ve\u0107inu prihoda tvrtke. Na nedavnom pozivu o kvartalnim prihodima, Pichai nije otkrio prihode od svojih eksperimenata s generativnim AI-om. No, kako je Paresh Dave iz WIRED-a istaknuo<\/a>, nude\u0107i izravnije odgovore korisnicima, \u201cGoogle bi mogao imati manje prilika za prikazivanje oglasa za pretra\u017eivanje ako ljudi provode manje vremena rade\u0107i dodatne, preciznije pretrage.\u201d Vrste oglasa koje se prikazuju tako\u0111er \u0107e se morati prilagoditi zajedno s Googleovim generativnim AI alatima.<\/p>\n\n\n\n

Google je obe\u0107ao da \u0107e i dalje usmjeravati promet prema web stranicama, kreatorima i trgovcima, iako nije otkrio kako to planira posti\u0107i.<\/p>\n\n\n\n

Na pitanje ho\u0107e li korisnici i dalje klikati na linkove izvan AI-generiranog web sa\u017eetka, Reid je rekla da Google za sada vidi kako ljudi \u201czapravo kopaju dublje, pa po\u010dinju s AI pregledom, a zatim klikaju na dodatne web stranice.\u201d<\/p>\n\n\n\n

U pro\u0161losti bi korisnik morao pretra\u017eivati kako bi prona\u0161ao \u017eeljene informacije, ali sada \u0107e Google sastaviti odgovor iz raznih web stranica po svom izboru. Prema Googleu, to \u0107e i dalje potaknuti istra\u017eivanje. \u201c[Ljudi] \u0107e samo koristiti pretra\u017eivanje \u010de\u0161\u0107e, a to pru\u017ea dodatnu priliku za slanje vrijednog prometa na web,\u201d rekla je Reid.<\/p>\n\n\n\n

To je optimisti\u010dna vizija budu\u0107nosti pretra\u017eivanja, gdje sa\u017eeti AI-generirani odgovori poti\u010du ljude da provode vi\u0161e vremena istra\u017euju\u0107i dublje. Google Pretra\u017eivanje i dalje obe\u0107ava staviti informacije svijeta na dohvat ruke, ali sada je manje jasno tko zapravo priti\u0161\u0107e tipke.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Google pretra\u017eivanje uskoro \u0107e se drasti\u010dno promijeniti – na bolje ili gore. U skladu s velikom vizijom Alphabeta, mati\u010dne tvrtke Googlea, o umjetnoj inteligenciji, te zbog konkurencije od AI noviteta poput ChatGPT-a, Googleov osnovni proizvod do\u017eivljava reorganizaciju, postaje personaliziraniji i sa\u017eetiji zahvaljuju\u0107i AI tehnologiji. Na godi\u0161njoj I\/O konferenciji za programere u Mountain Viewu u Kaliforniji, […]<\/p>\n","protected":false},"author":1674,"featured_media":21053910,"comment_status":"open","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"rank_math_lock_modified_date":false,"publish_to_discourse":"1","publish_post_category":"14","wpdc_auto_publish_overridden":"","wpdc_topic_tags":"","wpdc_pin_topic":"","wpdc_pin_until":"","discourse_post_id":"509570","discourse_permalink":"https:\/\/wmforum.geek.hr\/t\/najavljen-kraj-google-pretrazivanja-kakvo-smo-dosad-znali\/67152","wpdc_publishing_response":"success","wpdc_publishing_error":"","_lmt_disableupdate":"","_lmt_disable":"","footnotes":""},"categories":[80,8660],"tags":[],"modified_by":"M. R.","_links":{"self":[{"href":"https:\/\/geek.hr\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/21053909"}],"collection":[{"href":"https:\/\/geek.hr\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/geek.hr\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/geek.hr\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1674"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/geek.hr\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=21053909"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/geek.hr\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/21053909\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":21053913,"href":"https:\/\/geek.hr\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/21053909\/revisions\/21053913"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/geek.hr\/wp-json\/wp\/v2\/media\/21053910"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/geek.hr\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=21053909"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/geek.hr\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=21053909"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/geek.hr\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=21053909"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}