20 miševa poslano u svemir u sklopu zanimljive studije

Studija o blizancima – mišja edicija

Kompanija SpaceX je lansirala Falcon 9 raketu na Međunarodnu svemirsku stanicu (ISS). Iako nema ljudske posade, u raketi ima važnih putnika: 20 miševa.

20 miševa je tamo kao dio studije Centra za spavanje i cirkadijalnu biologiju Sveučilišta Northwestern (CSCB). Plan je sljedeći: deset miševa provodi 90 dana u orbiti, a drugih deset se vraća na Zemlju za 30 dana.

Znanstvenici žele vidjeti kako svemir utječe na cirkadijalne ritmove tih životinja (biološke procese koji se javljaju u ciklusima od 24 sata), mikrobiome (bakterije te drugi mikroorganizmi koji žive u i na tijelu) te druge fiziološke procese.

Ova studija se temelji na drugoj studiji koju su isto proveli CSBC znanstvenici: NASA-ina studija o blizancima. Tada je astronaut Scott Kelly proveo godinu dana na Međunarodnoj svemirskoj stanici, a njegov brat blizanac Mark (isto astronaut) je ostao na Zemlji, da posluži kao “kontrolna grupa”. Preliminarni rezultati te studije su pokazali da je Scottovo vrijeme provedeno u svemiru utjecalo na ekspresije ukupno 7% njegovih gena.

Spomenutih 20 miševa također ima svoju identičnu braću u NASA-inom istraživačkom objektu. Tamo će provesti vrijeme bivajući izloženi istim uvjetima kao njihova braća u svemiru (isti će im biti osvjetljenje, temperatura i radovi) samo tri dana kasnije.

Premda su ljudi i miševi biološki različiti, vjeruje se da će ovo omogućiti precizniji prikaz utjecaja svemira na tijelo. Valja napomenuti da dok je Scott bio na ISS-u, njegov je brat živio kako je htio na Zemlji, a sve što je radio je moglo utjecati na rezultate studije.

Otprije su poznati razni zdravstveni rizici vezani uz boravak u svemiru, poput gubitka vida itd, ali u stvari ne znamo točno dulji boravak u svemiru može zaista utjecati na ljudsko tijelo.

S obzirom na to da se ljudi sve više usredotočuju na posjet Marsu i boravak u svemiru  – trebamo detalje o utjecaju toga na tijelo saznati što prije.

Iako se 90 dana možda ne čini kao “dulji period”, to je ipak ekvivalent 9 godina našeg života. Po tome ispada da ovi mali astronauti mogu biti od velike pomoći da saznamo što se sve događa kad provedemo značajan period života u svemiru.