Biljke i životinje

28. godišnjica nuklearne katastrofe u Černobilu: ptice se uspješno prilagodile radijaciji

Sjenica (Credit: Wikimedia)

Novo istraživanje pokazalo je kako su se ptice u zabranjenoj zoni oko Černobila prilagodile, a možda čak i profitiraju od dugogodišnje izloženosti radijaciji.

Sjenica (Credit: Wikimedia)

Ekolozi su pronašli dokaze da se divlje životinje prilagođavaju ionizirajućoj radijaciji nastaloj zbog najgore nuklearne katastrofe u povijesti. Ptice koje proizvode feomelanin (pigment koji se nalazi u perju), najteže se nose s radijacijom.

Černobilska katastrofa dogodila se na današnji dan 1986. godine i imala je katastrofalne posljedice na okoliš. No zbog zagađenosti radijacijom to je područje zatvoreno za ljude i predstavlja jedan veliki eksperiment o utjecajima radijacije na životinje.

Znanstvenici su pomoću mreža ulovili 152 ptice 16 različitih vrsta iz 8 područja smještenih unutar zabranjene zone oko Černobila. Izmjerili su razinu radijacije na svakom od tih područja, te uzeli uzorke krvi i perja sa svake od uhvaćenih ptica.

Zatim su izmjerili razinu glutationa, važnog antioksidansa u biljkama, životinjama i gljivama te oksidacijski stres i štetu na DNK iz uzoraka krvi. Uz to, znanstvenici su izmjerili i razinu melanina u perju.

Melanin je najčešći pigment kod životinja, no kako proizvodnja feomelanina (vrsta melanina) zahtijeva antioksidanse, životinje koje proizvode feomelanin su podložnije efektima ionizirajuće radijacije.

Metodom korištenom u istraživanju znanstvenici su se usredotočili na pojedine ptice, a ne na prosjek vrste, što je osjetljiviji način za analizu biokemijskih reakcija na radijaciju. Ovakvim se načinom u obzir uzima koliko su srodne različite vrste ptica.

Između ostalih, analizirane su sljedeće vrste ptica: svračak, lasta, sjenica, crnoglavka, slavuj, crvendać, trešnjar, zeba i kos, a razine radijacije kretale između 0.02 do 92.90 mikrosieverta u sekundi.

Rezultati su pokazali kako se s povećanjem radijacije zdravlje i razina glutationa kod ptica povećava, a oksidacijski stres i oštećenje DNK smanjuje. Ptice koje su proizvodile veće količine feomelanina i manje eumelanina bile su u lošijem stanju – manje glutationa povećalo je oksidacijski stres i oštećenje DNK.

„Ovi rezultati su važni jer nam govore kako se različite vrste ptica prilagođavaju na ovakve ekološke uvjete kao što je Černobil i Fukushima“, rekao je Ismael Galvan sa španjolskog National Research Council.

Ionizirajuća radijacija oštećuje stanice slobodnim radikalima, tj. otrovnim molekulama u stanici. Poznato je da izloženost niskoj razini radijacije povećava mogućnost da se organizmi odupru većim dozama radijacije.

Ovo je istraživanje objavljeno u časopisu Functional Ecology.

Izvor: ScienceMag