Foto: Pixabay

Zdravlje i Medicina

3D jajnici kao nova nada za liječenje neplodnosti

Napredak tehnologije u medicini je donio novu nadu za žene koje pate od neplodnosti prouzrokovane agresivnim kemoterapijama ili preuranjenom menopauzom.

Znanstvenici s Medicinske škole Feinberg pri Sveučilištu Northwestern i Škole inženjerstva McCormick u svojoj studiji koristili su tehniku 3D printanja. Stvorili su jajnik koji može ovulirati.

Eksperiment su napravili na ženkama miševa kojima su uklonili jajnik i zamijenili ga s bioprotetskim jajnikom. Miševi su mogli ovulirati te su dobili zdravu mladunčad. Majke su također mogle dojiti. U protetskim jajnicima su se nalazile nezrele jajne stanice te su uspješno proizvodili hormone. Na takav način vratila se plodnost kod miševa, što je bio glavni cilj istraživanja.

Znanstvenica Theresa K. Woodroof smatra da će se uz pomoć bioinženjerstva moći stvoriti strukture organa koje će funkcionirati i tako vratiti zdravlje bolesnim organima.

Ono što razlikuje ovo istraživanje od drugih su arhitektura “skela” i materijal kojeg znanstvenici koriste. Želatin je biološki hidrogel napravljen od kolagena koji nije opasan po ljudsko zdravlje. Znanstvenici su znali da “skela” mora biti napravljena od organskih materijala koji moraju biti dovoljno čvrsti da bi se moglo s njima rukovati za vrijeme operacije te dovoljno porozni zbog prirodne interakcije s tkivom.

Hidrogelovi su obično veoma slabi jer se većinom sastoje od vode i brzo se raspadaju. Međutim, znanstvenici su otkrili temperaturu želatina koja mu omogućava da se ne raspada i da podržava samog sebe razvijajući mnogostruke slojeve.

Takva geometrija je direktno povezana s preživljavanjem folikula u jajnicima. Otvorena struktura omogućava sazrijevanje jajnih stanica i ovulaciju. Krvne žile koje nastaju unutar jajnika omogućuju kretanje hormona u krvnom toku te potiču laktaciju.

Znanstvenici se nadaju da će se ova tehnologija početi uskoro primjenjivati na ljudima.

neplodnost liječenje