Zvijezde i Sunce

APEX po prvi put snimio krupni plan zvjezdanih tvornica u dalekom Svemiru

Po prvi put, astronomi su napravili direktno mjerenje veličine i svjetline regija u kojima se rađaju zvijezde u dalekoj galaksiji, zahvaljujući slučajnom otkriću APEX teleskopa. Galaksija je toliko udaljena da je vidimo kakva je bila prije 10 milijardi godina. Kozmička “gravitacijska leća” povećava galaksiju i daje nam pobliži pogled koji bi inače bio nemoguć.

Istraživanje je objavljeno u časopisu Nature. Astronomi su promatrali masivni galaktički klaster s Atacama Pathfinder Experiment (APEX) teleskopom, koristeći submilimetarsku valnu duljinu svjetlosti, kada su otkrili novu i jedinstveno svijetlu galaksiju, udaljeniju od klastera i najsjajnije udaljene galaksije ikad viđene u submilimetarskom spektru. Svjetla je toliko jer zrnca svemirske prašine u galaksiji sjaje nakon što ih je zvjezdana svjetlost ugrijala. Nova galaksija nazvana je SMM J2135-0102.

“Zatečeni smo pronalaskom iznenađujuće svjetlog objekta koji nije bio na očekivanoj poziciji. Uskoro smo shvatili da je to bila nepoznata i udaljenija galaksija koju je povećavao bliži galaktički klaster.” rekao je Carlos De Breuck iz ESO-a, član tima. De Breuck promatrao ju je APEX teleskopom na platou Chajnantor na visini od 5000 metara u čileanskim Andama.

Nova galaksija SMM J2135-0102 toliko je svjetla zbog masivnog galaktičkog klastera koji se nalazi ispred nje. Ogromna masa ovog klastera svija svjetlost udaljenih galaksija te se ponaša kao gravitacijska leća. Poput teleskopa, ona povećava i posvjetljuje naš pogled na udaljenu galaksiju. Zahvaljujući slučajnom poravnanju između klastera i udaljene galaksije, galaksiju možemo vidjeti 32 puta uvećanu.

“Uvećanje otkriva galaksiju u takvim detaljima, iako je toliko daleko da njenoj svjetlosti treba 10 milijardi godina da dođe do nas.” objašnjava Mark Swinbank s Durham University, vodeći autor na radu koji opisuje ovo otkriće. “U sljedećim promatranjima sa Submillimeter Array teleskopom, moći ćemo s velikom preciznošću promatrati oblake u kojima se formiraju zvijezde u galaksiji.”

Povećanje znači da će se oblaci u kojima se stvaraju zvijezde moći razaznati u galaksiji, sve do razmjera od nekoliko stotina svjetlosnih godina – skoro do veličine ogromnih oblaka u našem Mliječnom putu. Za takvo promatranje detalja, bez pomoći gravitacijske leće, potreban je jedan od budućih teleskopa poput ALMA-e (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array), koji se trenutno gradi na istom platou na kojem je APEX. Ovo slučajno otkriće zato je dalo astronomima jedinstven uvid u znanost koja će biti moguća za nekoliko godina.

Ove “tvornice zvijezda” veličinom su slične Mliječnom putu, ali su stotinu puta svjetlije što sugerira da je formiranje zvijezda u počecima ovih galaksija mnogo energičniji proces no što se obično vidi kod galaksija koje se nalaze prostorno i vremenski bliže nama. Na mnogo načina, oblaci nalikuju najgušćim jezgrama oblaka u kojima se formiraju zvijezde u obližnjem Svemiru.

“Procjenjujemo da SMM J2135-0102 proizvodi zvijezde brzinom ekvivalentnom 250 Sunaca godišnje.” izjavio je De Breuck. “Formacija zvijezda u njenim velikim oblacima prašine nije nalik onoj u obližnjem Svemiru, ali naša su promatranja također ukazala na korištenje slične temeljne fizike najgušćih zvjezdanih jaslica u obližnjim galaksijama kako bi razumjeli rađanje zvijezda u udaljenim galaksijama.

Izvor: ESO