Planete i mjeseci

ASU-ov instrument pomaže pri identifikaciji rijetke rude na Marsu

Nevjerojatno je koliko obično čišćenje naočala može otkriti stvari. Instrument za potragu za mineralima izrađen na državnom Sveučilištu Arizona pronašao je stijenje bogato karbonatima na Columbia Hills na krateru Gusev na Marsu.

Pronalazak je objavljen online 3. lipnja u časopisu Science. Instrument se nalazi na NASA-inom marsovskom istraživalačkom robotu Spirit.Što čini ovo otkriće neobičnim jest to da je Spirit već posjetio ovo stijenje u prosincu 2005. godine. Podaci koji su upućivali na novo otkriće stajali su neiskorišteni jer je jedan od instrumenata koji je otkrio karbonatne minerale bio djelomično zaslijepljen prašinom.

Prašina u oku
Instrument se zove Miniature Thermal Emission Spectrometer ili Mini-TES, razvijen je na državnom Sveučilištu Arizona. Oba marsovska robota nosi na sebi Mini-TES kako bi identificirali minerale u okolnom stijenju. Instrument je dizajnirao glavni istražitelj Philip Christensen, ASU-ov profesor u Školi za zemaljska i svemirska istraživanja, dijela Fakulteta za humanističke umjetnosti i znanosti.

“Mini-TES se zaprašio mjesecima prije no što je Spirit stigao do Comanchea i mi nismo mogli onda nikako ispraviti učinak koji je davala prašina”, tvrdi Steve Ruff, znanstvenik u ASU-ovoj Mars Space Flight Faciliy. Ruff je jedan od znanstvenika koji su sudjelovali u radu čiji je glavni autor Richard V. Morris iz NASA-inog Johnsonovog svemirskog centra u Houstonu. “Znali smo da je nešto čudno u spektru tog stijenja koje je snimio Mini-TES, ali nismo mogli utvrditi što je to prouzročilo.”

Ruff dodaje: “Spiritov Mössbauer spektometar pokazivao je da je prisutnost karbonata moguća, ali ja mu nisam vjerovao.”Razvitak kalibracije za micanje spektralnih efekata prašine s instrumenta je ono što je napokon posložilo stvari na pravo mjesto. U kombinaciji s Mössbauerovim podacima i kemijskim podacima od trećeg spektrometra, Mini-TES spektar po Russu je stavio ovo otkriće izvan svih granica.

Topliji, vlažniji Mars?

Znanstvenici su tražili karbonatne stijene na Marsu desetljećima jer takvi su minerali od iznimne važnosti za razumijevanje povijesti rane klime na Marsu i pitanja povezanog s tim – je li na planetu postojao život.”Malene količine karbonatnih minerala i prije su otkrivene na Marsu”, izjavio je Ruff.Ovog puta je razlika u tome što je uočeno nekoliko velikih gomila stijenja koje vire kroz tlo na Columbia Hillsu. Stijene sadrže oko 25 posto karbonatne težine, do sada najveći omjer koji smo vidjeli na Marsu.

Rođeni iz vode
Comanche i obližnje stijenje nazvano Comanche Spur imaju sličnu granularnu teksturu i Mini-TES spektralnu prirodu. Ruff smatra da su dio naslaga vulkanskog sedimentnog stijenja koje se prostire podlogom okolnog terena.
“Oni su definitivno zagonetka koju treba razriješiti”, nastavlja Ruff. “Te su stijene bogate olivinom, vulkanskim mineralom, ali se čini kao da su bile namočene u vodi.” Objašnjava da se čini kao da se granularni materijal smjestio preko postojećeg krajolika, a,onda je cijeli sloj bio poplavljen vodom bogatom karbonatima, vjerojatno iz hidrotermalnog izvora.

NASA-in drugi robot na Marsu, Opportunity, otkrio je obilje dokaza za izmjenu stijena pomoću vode na Meridiani Planumu, na drugoj strani Marsa od Gusevog kratera gdje se nalazi Spirit. Voda na Meridiani bila je jako kisela. Dok život može evoluirati kako bi preživio kisele uvjete – poput onih u gejzirima i vrućim izvorima u Yellowstone nacionalnom parku – nekoliko znanstvenika smatra kako je moguće da nastane pod tim uvjetima.

Štoviše, kisela voda brzo uništava karbonatne minerale, kao što na primjer ocat rastapa naslage tvrde vode. Stoga pronalazak ovog stijenja bogatog karbonatima pokazuje da je hidrotermalna voda na Comancheu bila tekuća, kemijski neutralna i obilna.Iako nema dokaza o postojećem životu, Ruff tvrdi da su uvjeti bili i više no dostatni.

Iznenađenja
Ironično, Ruff ističe da je novo otkriće zakompliciralo priču o Columbia Hillsu. “Ovo je razumijevanje geologije učinilo još težim. Otkriće dodaje još jedan okoliš za inkorporiranje u sliku kako su nastala Columbia Hills.”Sagledavajući veliku sliku, Ruff ističe: “Podaci s Comanchea bili su dostupni znanstvenicima i javnosti skoro četiri godine. Nova otkrića pokazuju da ovi podaci još uvijek mogu kriti nova bitna otkrića.”

“Očekuju li nas nova iznenađenja? Tko zna? Ali reći ću vam jednu stvar: nova će se otkrića dobiti iz starih podataka.”

Izvor: Arizona State University