Astronomija

Betelgeuse se sprema za udar

Velik broj lukova od prašine otkriven je oko Betelgeusa, nama najbližeg crvenog superdiva. Otkrila su nam to očitanja s Herschela, svemirske zvjezdarnice koju je u svibnju 2009. lansirala Europska svemirska agencija. Očekuje se da će se lukovi sudariti s velikim „zidom“ prašine za oko 5000 godina. Prema agenciji, zid je nastao kao posljedica magnetskog polja galaksije ili se pak radi o rubu međuzvjezdanog oblaka.

Betelgeuse se nalazi u zviježđu Orion i lako je vidljiva golim okom sa sjeverne polutke u zimsko doba. Na noćnom nebu se vidi kao crvenkasto-narančasta zvijezda lijevo i iznad poznatog Orionovog pojasa.
Promjer joj je veći otprilike 1000 puta od Sunčevog, a od njega je sjajnija i preko 100.000 puta. Razlog zbog kojeg je tako velika i sjajna je taj što je na dobrom putu da postane supernova. Do sada je već narasla u crvenog superdiva i otpustila veliku količinu svojih vanjskih slojeva što je jedan od stadija koji buduće supernove prolaze.

Nova infracrvena slika s Herschela nam pokazuje kako se vjetrovi sa zvijezde sudaraju s međuzvjezdanom tvari tvoreći udarni val koji se kreće kroz svemir brzinom od oko 30 km/s.

Velik broj isprekidanih lukova od prašine koji se nalaze ispred zvijezde u smjeru njenog kretanja, ukazuje nam na njenu burnu povijest i na velike gubitke u masi do sada.

Bliže samoj zvijezdi nalazi se sloj tvari izražene asimetrične strukture. Velike konveksne ćelije u vanjskoj atmosferi su vjerojatno završile kao grudaste nakupine izbačene kroz povijest.

Za zanimljivu strukturu viđenu pokraj zvijezde se iz prve mislilo da je to nakupina materijala nastala prilikom prijašnje evolucije zvijezde. Novije teorije nastale iz analize podataka s Herschela nam govore da se radi o nekakvoj izduženoj nakupini pod utjecajem magnetnog polja galaksije ili možda o rubu obližnjeg međuzvjezdanog oblaka koji je zvijezda osvijetlila.

Ako su istraživači u pravu, najdalji luk će udariti u prepreku za oko 5000 godina, a sama zvijezda bi se mogla sudariti 12.500 godina kasnije.

Ove informacije s Herschela su jedne od posljednjih koje ćemo dobiti s te svemirske zvjezdarnice koja će prestati sa radom negdje u travnju ove godine zbog toga što nije u mogućnosti više hladiti svoje instrumente i doći će do pojave lažnih očitanja zbog utjecaja topline. Da bi zvjezdarnica mogla raditi potrebno je instrumente hladiti na temperature daleko ispod nule. Sustav koji je bio napravljen za tu namjenu koristi tekući helij kojega je sve manje u spremnicima i uskoro će ostati bez njega. Zvjezdarnica Herschel je lansirana u svibnju 2009. i od tada nam je poslao brojne korisne podatke koji se moraju još obraditi i sistematizirati.

Izvor: European Space Agency

1. Ivan Sudaric

veljača 3, 2013 kod 8:52 pm

🙁 nadam se da ćemo doživjeti to i da ćemo za svoga života vidjeti 😉

2. Zeljko Extrem

veljača 3, 2013 kod 9:04 pm

dobro je znati

3. Verica Čović

veljača 3, 2013 kod 9:08 pm

i ja bih to voljela vidjet.Valjda neće biti posljedice za nas??

4. Ekin Brat Šampion

veljača 3, 2013 kod 10:54 pm

LJUDI CURA KIDA DANAS SKINULA JAKO DOBRE KVOTE
    SVAKI DAN JE SVE BOLJA,SINOC HOKEY PRELAZ IZ X/X
    KVOTA 7,70 U VIP-U
    jedna je od prvih ako ne i prva tipsterica koja kida.
    Udjite i uvjerite se sami.

5. Andrej Simčić

veljača 4, 2013 kod 7:40 am

to što oni sad gledaju na tom crvenom divu se desilo pred tko zna koliko stotina godina. danas možda ni ne postoji više.

6. Dorela Dujmusic

veljača 4, 2013 kod 11:14 pm

Betelgeuse je od Zemlje udaljen 430 svj. god. Čak i da nisu u račun uvrstili udaljenosti, sudar je za oko 4500 god., s pretpostavkom da čitač nije daleko od Zemlje. Ukoliko su računi podmireni, na Zemlji, ako bi se išta vidjelo našom optikom, vidjelo bi se za 5430 god.

7. darko okrad