Biljke i životinje

Biljke mesožderke koje svijetle pod ultraljubičastim svjetlom da privuku plijen

Njihova fluorescentna modra boja svijetli i privlači mrave u smrt. Maskirajte ju i biljka će jedva uhvatiti i jednog.

Red visokih biljaka vrste, Nepenthes khasiana, pod normalnim svjetlom (gore) i ispod UV svjetla (dolje) otkrivaju njihovu primamljivo fluorescentno isijavanje. Fotografirali Rajani Kurup, Anil John Johnson, Sreethu Sankar i Sabulal Baby.

Dugo se zna da biljke mesožderke privlače insekte na različite načine – neodoljiv nektar, živahne boje i primamljivi mirisi u rasponu od ružinog do trulog mesa.

Ali nedavno je skupina znanstvenika s istraživačkog instituta Jawaharlal Nehru u Indiji otkrila skrivena značenja primamljivanja među najbrutalnijim biljkama. Otkriveno je da neke biljke mesožderke privlače insekte u smrt s fluorescentnim sjajem nevidljivim ljudskom oku.

Sarracenia purpurea, biljka mesožderka koja živi u Istočnom SAD-u, također svijetli pod UV svjetlom.

Znanstvenici vjeruju da su kukci privučeni biljkama mesožderkama njihovim mirisima i bojama, ali čvrstih dokaza što točno privlači kukce nije bilo. U zamahu sretnog otkrića, skupina zanstvenika vođena od strane botaničara Sabulala Babya uzela je nekolicinu mesožderki koje su koristili za drugi eksperiment pod ultraljubičastu svjetlost, ukljućujući Nepenthes khasiana, rijetku visoku biljku iz Indije, i fotografirali su što su vidjeli.

„Na naše veliko iznenađenje, otkrili smo plavi prsten na rubu”, rekao je Baby. „Zatim smo pogledali na druge Nepenthes vrste i zamke drugih mesožderki, uključujući Venerinu muhlovku, i stalno smo pronalazili UV induciranu plavu svjetlost.” Te boje pronađene su kod sveukupno dvadeset vrsti mesožderki i zabilježene su u objavljenoj studiji Plant Biology, gdje je prvi put fluorescenta svjetlost zapažena u svijetu biljaka.

Visoke biljke ispod normalnog svijetla (lijevo) i UV svijetla (desno)

Pod normalnim svijetlom ti rubovi bi ljudima izgledali zeleno. Ali mravi, koji ne mogu vidjeti crveno i izuzetno su osjetljivi na plavo i ljubičasto svijetlo, vide plave fluorescentne prstenove. Rezultat metaboličkih spojeva u biljci apsorbira UV radijaciju od Sunca i reemitira ih kao vidljivo svjetlo. Stavljanjem biljke pod UV svjetlo u mračnu sobu, kao što je Babyjev tim učinio, pojačava efekt, omogućavajući ljudima da jasnije vide plavu svjetlost.

Da dokažu da je emitiranje uključeno u lov biljke, znanstvenici su napravili elegantan eksperiment. Promatrali su velike biljke u polju tokom perioda od deset dana, nakon toga su ih odsjekli i gledali koliko je mrava svaka biljka uhvatila. Neke su biljke, međutim, bile obojane ekstraktom acetona koji blokira fluorescentnu svjetlost. Nije sasvim jasno zašto mrave privlači svjetlost, ali rezultati su bili isti nekoliko puta na nekoliko različitih mjesta.

Količina kukaca uhvaćena u periodu od deset dana od strane velike biljke s UV maskom (lijevo) i normalnom biljkom (desno)

Ideja se još uvijek mora testirati, no Baby kaže da biljke mogu koristiti svoju fluorescentnost i za druge svrhe. Posljednje studije u Borneu pokazuju da neke vrste biljaka mogu imati simbiotičku vezu s malim noćnim sisavcima, kao što su štakori, šišmiši i rovke – ti sisavci dolaze i piju biljni nektar, te ostavljaju hranjivi izmet pokraj, koji služi kao gnojivo. Baby kaže: „Fluorescentna svjetlost od Nepenthes zamki mogla bi biti vidljivi znak koji privlači te sisavce k njima.”

Te vrste uobičajeno nevidljivih signala mogli bi biti prevladavajući u kraljevstvu biljaka više no što se prije mislilo. Posljednja studija britanskih znanstvenika otkrila je da bumbari mogu vidjeti električna polja koja su proizveli cvjetovi, dodavajući još jedan sloj komunikacije simbiotičkoj vezi između ta dva tipa organizama. Baby kaže: „Moglo bi biti mnogo drugih oblika signala koji tamo čekaju da ih se pronađe.”