Foto: Pixabay

Biljke i životinje

Biljke pretvaraju gusjenice u kanibale pomoću kemijske kletve

Često mislimo o biljkama kao živim bićima koja vole mir, koja pasivno sjede i čekaju da ih pojede kakva gusjenica, no ta slika se na neke biljke jednostavno ne može primijeniti – naime, određene biljne vrste razvile su nevjerojatno inteligentan i vraški način rješavanja svojih biljojednih neprijatelja.

Novo istraživanje pokazalo je kako neke biljke izbjegavaju biti pojedene od strane dosadnih biljojeda – one ih prisiljavaju na kanibalizam. Istraživanje, objavljeno u časopisu Nature: Ecology and Evolution, pokazuje kako biljke rajčica (Lycopersicon lycopersicum) proizvode obrambene kemikalije koje potiču vrstu gusjenice, karadrina (Spodoptera exigua), da jede svoje pripadnike.

Kad se gusjenice počnu gostiti listovima biljke, one ispuštaju organski spoj nazvan metil jasmonat. Ova kemikalija čini biljku iznimno neukusnom nametnicima, te ih prisiljava da pribjegnu kanibalizmu kako bi si omogućili daljnji unos hrane.

“Za mnoge insekte je poznato da postanu kanibali kada je situacija teška”, izjavio je profesor John Orrock. “Iz perspektive biljke, ovo je prilično dobar ishod, okretanje biljojeda jednih protiv drugih. Kanibali ne samo da koriste biljci hraneći se biljojedima, nego i kanibali nemaju više toliko apetita za biljni materijal, vjerojatno jer su već puni od jedenja drugih gusjenica.”

Metil jasmonat ima još jedan učinak. Kada ga biljka luči, djeluje poput sirene za nuždu susjednim biljkama, upozoravajući ih da su neprijatelji na vratima. To potiče druge biljke da ulažu u vlastitu obranu i počinju proizvoditi vlastite zalihe metil jasmonata.

Moglo bi se činiti čudnim da se gusjenice tako brzo mogu okrenuti protiv vlastitih redova i postati kanibali, ali kako znanstvenici objašnjavaju, kanibalizam je dvosjekli mač koji može biti iznenađujuće koristan kada je stanje teško.

“Kanibali koji jedu žrtvu u osnovi su našli ‘savršen obrok’ “, rekao je izvanredni profesor Bret Elderd u priopćenju. “Ako sam ja kanibal, moj plijen ima sve proteinske omjere i mikronutrijente koje trebam, jer on je u biti ja. Nedostatak je, međutim, da je moja žrtva također savršeni domaćin za bilo koji skup patogena ili parazita koji bi se htjeli hraniti mnome. Misao je ovdje da ne bih trebao biti kanibal jer postoji velika vjerojatnost da ću se zaraziti određenom bolesti ako se hranim organizmom svoje vrste.”

U tom svjetlu, istraživači sada žele saznati da li ovaj kanibalizam između insekata pomaže ili otežava širenje patogena. Ako pomaže, obrambeni mehanizam biljke može se pokazati još učinkovitijim nego što smo ikada mislili.