Foto: Pixabay

Mikrobiologija

Biolozi brojali milijune bjelančevina u stanici i došli do zanimljivog broja

Douglas Adams je bio u pravu

Slučajnosti možda nisu toliko rijetke, a tome u prilog ide i otkriće broja bjelančevina u živoj stanici. Taj vječni broj koji se mjeri u milijunima i kojeg je trebalo saznati slučajno odgovara broju kojeg je slavni pisac Douglas Adams naveo kao ultimativni odgovor smisla života, svemira i ostaloga u svom Vodiču kroz galaksiju za autostopere.

Biolozi su pronašli odgovor kojeg su toliko tražili. Odgovor je, kako smo već dali naslutiti : 42. A pitanje je bilo “koliko se milijuna molekula bjelančevina nalazi u jednoj stanici?” Zašto je to pitanje od tolike važnosti, pitate se?

Bjelančevine su molekule koje rade većinu posla u našim stanicama, a njihova aktivnost određuje to koliko će dobro naše stanice funkcionirati i komunicirati međusobno. Uz to, ukupan broj svih bjelančevina u stanici je izrazito dinamičan, jer na njega djeluju promjene u okolišu te stres.

S obzirom na tu osnovnu važnost bjelančevina, nije čudno zašto su znanstvenici toliko željeli znati koliki je točan broj milijuna bjelančevina, kako bi onda mogli potpunije razumjeti što se točno događa unutar stanice. Glavni problem u određivanju dobrog dijela bjelančevina, ipak, predstavlja korištenje raznih metoda i mjernih jedinica.

Studija se koristila podacima iz 21 različite analize koje su mjerile količinu bjelančevina u Saccharomyces cerevisiae, vrsti jednostaničnog kvasca koji je jedan od klasičnih modela organizama u staničnoj biologiji. Zbog većeg broja podataka su znanstvenici uspjeli napraviti sveobuhvatnu analizu, iako su najprije morali konvertirati sve podatke u jednu vrstu mjerila.

“Bilo je teško shvatiti koliko ima bjelančevina, jer su podaci prijavljivani u drastično različitim mjerilima”, poručio je član tima Brandon Ho. Tim je odlučio koristiti kao osnovno mjerilo količinu molekula po stanici, jer drže da to predstavlja “najintuitivniji prikaz količine bjelančevina”.

Procijenili su kako u prosječnoj stanici kvasca taj broj bjelančevina iznosi 42 milijuna.

Sada ne samo da znanstvenici imaju traženi broj, nego će i metode koje su razvili za vrijeme provođenja studije pomoći prilikom proučavanja ljudi u budućnosti. S obzirom na to da postojanje cijelog niza ljudskih bolesti, poput Alzheimera i ALS-a, uključuje abnormalno funkcioniranje upravo bjelančevina u našim stanicama, od neizmjerne je vrijednosti što se dogodio ovakav napredak u istraživanju tih ključnih molekula.

Studija je objavljena u časopisu Cell Systems.

Više u Mikrobiologija