Biolozi otkrili kako se T-stanice obvezuju

Mikrobiologija

Biolozi otkrili kako se T-stanice obvezuju

Kada stanica odlučuje o svom posebnom identitetu? Prema biolozima na California Institute of Technology (Caltech), u slučaju T-stanica imunološkog sustava, koje uništavaju invaziju patogena – odgovor je kada stanice počinju izražavati određeni gen koji se zove Bcl11b.

Aktivacija Bcl11b je “čisti, gotovo savršeni pokazatelj kada će se stanica odlučili ići putem T-stanice”, kažu Ellen Rothenberg i Albert Billings Ruddock, profesor biologije na Caltech i glavni autor rada o otkriću objavljenom 2. srpnja časopisa Science. U radu se, prema koautoru postdoktorskom znanstveniku Long Li s Caltech, govori o jednom od tri problema pri ispitivanju ovog moćnog gena.

Bcl11b gen producira ono što je poznato kao transkripcijski faktor – protein koji kontrolira aktivnost drugih gena. Naime, gen je represor, što znači da će inaktivirati druge gene. To je presudno za T-stanice, jer su T-stanice izvedene iz multipotentnih hematopoetskih matičnih stanica, matičnih stanica koje izražavaju veliku raznolikost gena i imaju sposobnost da se diferenciraju u niz drugih vrsta krvnih stanica, uključujući i različite stanice imunološkog sustava.

“Matične stanice i njihovi multipotentni potomci slijede jedan set pravila rasta, a T-stanice drugi”, kaže Rothenberg, “pa ako T-stanični prekursori ne daju određene funkcije matičnih stanica, dogode se loše stvari.” Kao i matične stanice, T-stanice imaju izvanredne sposobnosti da rastu – ali kao dio svojih gnijezda T-stanica, kaže ona, oni to rade “po nevjerojatno strogim propisima. Njihov rast je ograničen, osim ako se ne ispune određeni uvjeti.” Stanice trebaju promijeniti svoja pravila kontrole rasta tijekom razvoja; nakon razvoja, jer one još uvijek trebaju rasti, stanice i njihove kćeri trebaju aktivan mehanizam kako bi napravile tu promjenu ireverzibilnom. Bcl11b dugo je traženi dio tog mehanizma.

“Za stanice koje se više nikad neće dijeliti, održavanje identiteta je trivijalno. Što su one u tom trenutku je ono što su one zauvijek”, kaže Rothenberg. Nakon što T-stanice sazriju, njihove sposobnosti da zadrže mogućnost dijeljenja i migracije oko tijela, također im daju priliku da njihove kćeri usvoje različite uloge u imunološkom sustavu pri susretu i interakciji s drugim tipovima stanica. “Čak i tako, njihova osnovna priroda T-stanice ostaje nepromijenjena, što znači da oni moraju imati snažan osjećaj identiteta”, dodaje Rothenberg.

Pretvorbe iz prekrusora T-stanica u stvarne T-stanice odvija se u timusu, specijalizirani organ smješten u blizini srca. “Kada se buduće T-stanice presele u timus”, objašnjava Rothenberg, “one izražavaju raznolikost gena koji im daju mogućnost da postanu druge stanice”, kao što su mastociti (koji su uključeni u alergijske reakcije), stanice ubojice ( koje ubijaju stanice inficirane virusima) i stanice koje predstavljaju antigene (koje pomažu T-stanicama da prepoznaju ciljane strane stanice).

Kada uđu u timus, organ šalje molekularne signale stanicama, usmjeravajući ih prema putevima T-stanica. U tom trenutku, Rothenberg laboratorij je otkrio kada se Bcl11b gen uključuje. Li, vodeći autor članka u Scienece, otkrio je da on potvrđuje identitet T-stanice blokirajući druge puteve. Bcl11b proteina također je potreban stanicama kako bi se odvojile od nasljeđa matičnih stanica. “On je kao prekidač koji omogućuje stanicama da isključite gene matičnih stanica i ostale regulatorne gena”, kaže Rothenberg. “On ih drži čistima – i možda je neophodan da “čuva” T-stanice od toga da postanu neka druga vrsta stanica.”

Iako se mislio da su mnogi geni uključeni u proces stvaranja i održavanja T-stanica, “Bcl11b je jedini regulatorni gen u cijelom genomu koji je uključen u toj fazi”, dodaje Li, “i vjerojatno je uvijek aktivan u svih T-stanica. On je najspecifičniji za T-stanice od svih regulatornih& faktora otkrivenih do sada.” Među krvnim stanicama, taj gen je izražen samo u T-stanica, kaže Li. “Gen se koristi u drugim stanicama u potpuno drugačijim vrstama tkiva, kao što su mozak i koža i mliječno tkivo i to je kako tijelo funkcionira. Nema zabune, jer nešto poput moždanog tkiva i mliječnog tkiva nikada neće biti T-stanica.

“Kad Bcl11b nije prisutan – kao u miševa koji su genetski promijenjeni tako da im gen nedostaje – T-stanice “ne ispadnu dobro”, kaže Rothenberg. Doista, za T-stanice u osoba s leukemijom T-stanica utvrđeno je da imaju nedostatak gena. “To ih može učiniti podložnijima efektu zračenja, jer stanice ne znaju kada trebaju prestati rasti”, kaže znanstvenica. “Smatramo da je gubitak jedne od dviju kopija gena dovoljan da spriječi stanice da rastu na odgovarajući način.”

Izvor: California Institute of Technology