U četvrtak ujutro, raketa New Glenn, razvijena od strane tvrtke Blue Origin, postigla je povijesni uspjeh dosegnuvši orbitu tijekom svog prvog leta. Ovaj trenutak označava prekretnicu za kompaniju osnovanu prije gotovo četvrt stoljeća, a koja je dosad radila na razvoju tehnologije svemirskih letova s velikim ambicijama.
Priprema za polijetanje započela je snažnim paljenjem sedam glavnih motora rakete, koji su gorjeli metan i kisik stvarajući prepoznatljiv plavi plamen. Međutim, raketa se u početku nije odmah podigla s lansirne platforme jer je omjer potiska i težine zahtijevao sagorijevanje dijela goriva prije značajnijeg uzleta. Nekoliko sekundi kasnije, New Glenn je polako, ali sigurno krenuo prema nebu, letjevši stabilno i precizno.
Uspješan let u orbitu
Nakon početnog uzleta, letjelica je pokazala odlične performanse. Prva faza rakete radila je više od tri minute, dosegnuvši visinu od 70 kilometara prije odvajanja druge faze. Gornja faza, s dva BE-3U motora, radila je gotovo savršeno, omogućivši dostizanje orbitalne brzine od 28.800 km/h. Time je New Glenn uspješno postavio probni teret “Blue Ring” u planiranu orbitu.
Ovaj let označio je prvi put da je Blue Origin postigao orbitu, čime su zaokružili višegodišnji razvoj superteškog nosača financiranog uglavnom privatnim sredstvima. Uspjeh dolazi nakon višestrukih odgoda i izazova, ali sada Blue Origin ulazi u red ozbiljnih konkurenata na tržištu svemirskih letova.
Manji izazovi tijekom misije Unatoč uspjehu u postizanju orbite, povratak prve faze rakete na Zemlju nije uspio. “Nažalost, izgubili smo pojačivač,” izjavila je Ariane Cornell tijekom prijenosa uživo. Prva faza trebala je sletjeti na dron-brod Jacklyn u Atlantskom oceanu, no ovo slijetanje, iako neuspješno, bilo je važan test za buduće misije. Podsjećamo, i SpaceX je za prvo uspješno slijetanje orbitalne rakete morao provesti 19 lansiranja.
Odgode prije lansiranja Lansiranje je bilo planirano nešto ranije u noći, ali je odgođeno zbog dva razloga. Prvo, motori BE-4 nisu bili dovoljno ohlađeni, što je izazvalo dodatnu pripremu. Drugo, brod je zalutao u sigurnosnu zonu oko lansirne platforme, što je dodatno usporilo proces. Nakon rješavanja tih izazova, raketa je uspješno poletjela u 2:03 po istočnoameričkom vremenu (07:03 UTC).
Blue Origin sada ulazi u novu eru razvoja i širenja svojih mogućnosti u svemirskim istraživanjima. S ovim povijesnim lansiranjem, tvrtka je dokazala da može konkurirati etabliranim igračima poput SpaceX-a i postaviti temelje za buduće ambiciozne misije.
Povezane vijesti o lansiranju i odgodi leta New Glenna pročitajte na našem portalu ovdje.
Prvi letovi: što je sljedeće?
Uspješnim lansiranjem rakete New Glenn, Blue Origin zakoračio je u novu eru svemirskih istraživanja, ali ovaj prvi let samo je početak ambicioznog plana tvrtke. Budućnost rakete New Glenn obuhvaća niz izazova i prilika, od ponovnih testova do komercijalnih misija koje će oblikovati tržište svemirskih letova.
Primarni cilj Blue Origina u nadolazećim mjesecima bit će demonstracija pouzdanosti rakete kroz dodatne letove. Nakon analize performansi s prvog lansiranja, planirano je usavršavanje tehnologije kako bi se povećala učinkovitost, a posebno kako bi se omogućio uspješan povratak prve faze rakete na Zemlju. Ovo je ključno za smanjenje troškova budućih lansiranja i povećanje održivosti sustava.
Sljedeći veliki korak uključuje lansiranje komercijalnih satelita. New Glenn dizajniran je da nosi veliki teret, uključujući satelite za komunikaciju, promatranje Zemlje i istraživanje svemira. Blue Origin već ima potpisane ugovore s nekoliko klijenata, što znači da će nadolazeća lansiranja biti usmjerena prema ispunjavanju tih obveza.
Osim komercijalnih misija, raketa će igrati ključnu ulogu u pripremi za istraživanje Mjeseca i Marsa. Blue Origin namjerava koristiti New Glenn kao platformu za isporuku tereta potrebnog za buduće misije na Mjesec u sklopu programa Artemis, u suradnji s NASA-om. Ovo uključuje i razvoj lunarnog landera Blue Moon, koji će se oslanjati na sposobnosti New Glenna.
Testiranje povratka i ponovne upotrebe raketnih faza ostaje jedan od glavnih prioriteta. Iako je prvi let bio uspješan u dosezanju orbite, povratak prve faze na dron-brod nije uspio. Blue Origin će raditi na optimizaciji ovog procesa kako bi osigurao sigurno i precizno slijetanje, slično sustavu koji koristi SpaceX. Ova tehnologija ključna je za dugoročno smanjenje troškova i povećanje učestalosti lansiranja.
U konačnici, Blue Origin želi pozicionirati New Glenn kao temeljni sustav za buduće svemirske misije, uključujući lansiranje istraživačkih sondi i opskrbu svemirskih postaja. Tvrtka ima ambiciju postati lider u industriji svemirskih letova, a prvi let New Glenna predstavlja važan korak prema tom cilju.
Budućnost je puna potencijala, ali i izazova koje će Blue Origin morati savladati kako bi ostvario svoju viziju. S uspješno započetom erom New Glenna, tvrtka sada ima priliku dokazati da može konkurirati etabliranim igračima poput SpaceX-a i ArianeGroupa.
Koliko košta put do orbite?
Putovanje u orbitu nikada nije bilo jeftino, ali razvoj privatnih raketnih sustava poput New Glenna tvrtke Blue Origin mijenja pravila igre u industriji svemirskih letova. Procjena troškova lansiranja ove superteške rakete ukazuje na visoku cijenu, no s potencijalnim uštedama zahvaljujući mogućnosti ponovne upotrebe.
Procijenjeni troškovi lansiranja New Glenna kreću se između 500 i 700 milijuna dolara po letu, ovisno o misiji i količini tereta. Ova cijena uključuje razvoj tehnologije, proizvodnju rakete, gorivo (tekući metan i kisik) te logističke operacije prije i nakon lansiranja. Međutim, u usporedbi s tradicionalnim raketnim sustavima, poput Ariane 5 ili Delta IV Heavy, koji mogu koštati i više od 400 milijuna dolara bez mogućnosti ponovne upotrebe, New Glenn cilja na dugoročno smanjenje troškova kroz recikliranje prve faze rakete.
Ponovna upotreba raketa ključna je za smanjenje troškova. Blue Origin, poput SpaceX-a, nastoji prvu fazu rakete vratiti na Zemlju i ponovno je koristiti u budućim lansiranjima. Svaki uspješan povratak prve faze smanjuje ukupne troškove lansiranja za desetke milijuna dolara. Iako prvi let New Glenna nije uspio vratiti prvu fazu, očekuje se da će tvrtka uskoro optimizirati ovu tehnologiju, što će značajno sniziti cijenu po letu.
Koliko košta lansiranje po kilogramu tereta? Ovdje dolazimo do važne metrike u svemirskoj industriji. New Glenn je dizajniran za nošenje tereta do 45 tona u nisku orbitu Zemlje (LEO). Procjene sugeriraju da bi cijena po kilogramu mogla pasti ispod 5.000 dolara ako se ostvari ponovna upotreba, što bi ga učinilo konkurentnim u odnosu na SpaceX-ov Falcon Heavy (oko 2.700 dolara po kilogramu) i znatno jeftinijim od starijih sustava poput SLS-a (Space Launch System).
Razvoj i ulaganja iza kulisa također igraju važnu ulogu u ukupnim troškovima. Jeff Bezos, osnivač Blue Origina, uložio je milijarde dolara vlastitog novca u razvoj raketnog sustava New Glenn. Samo proizvodnja motora BE-4, koji pokreću New Glenn, stajala je nekoliko stotina milijuna dolara. No, Bezosova vizija je da ulaganje u tehnologiju sada donese značajne uštede i prihode u budućnosti.
Što donosi konkurencija? Pojava raketa poput Starshipa od SpaceX-a, koje obećavaju još niže cijene po letu, natjerala je Blue Origin na daljnje inovacije kako bi zadržao konkurentnost. Cilj je omogućiti česte, pouzdane i cjenovno prihvatljive letove koji će zadovoljiti rastuću potražnju za satelitima, znanstvenim istraživanjima i komercijalnim misijama.
Zaključak: Put do orbite za New Glenn trenutno nije jeftin, ali s ponovnom upotrebom raketnih komponenti, Blue Origin ima potencijal smanjiti troškove lansiranja. U kombinaciji s velikim nosivostima i fleksibilnošću sustava, New Glenn se može pozicionirati kao jedan od glavnih igrača u svemirskoj industriji, pružajući usluge koje su cjenovno konkurentne i tehnološki napredne.
Kako se New Glenn razlikuje od drugih raketa?
New Glenn, superteška raketa tvrtke Blue Origin, ističe se na tržištu svemirskih lansiranja zahvaljujući nizu inovacija i karakteristika koje je razlikuju od konkurentskih sustava. Od veličine i nosivosti do tehnologije motora i strategije ponovne upotrebe, New Glenn donosi jedinstvene prednosti u usporedbi s drugim raketama.
1. Impresivna veličina i nosivost
New Glenn je raketa veličine Saturn V, s ukupnom visinom od 98 metara u svojoj dvostupanjskoj konfiguraciji. Njegova nosivost premašuje 45 tona tereta u nisku orbitu Zemlje (LEO), što ga čini jednim od najmoćnijih komercijalnih raketnih sustava dostupnih danas. U usporedbi, SpaceX-ov Falcon Heavy može nositi do 63 tone u LEO, ali Starship cilja na preko 100 tona, dok Ariane 6 i Vulcan Centaur imaju znatno manju nosivost od New Glenna.
2. Tehnologija motora BE-4
Srce New Glenna čini sedam BE-4 motora u prvoj fazi, koji koriste tekući metan i kisik (LNG/LOX) kao gorivo. Ovo je značajna razlika u odnosu na mnoge rakete koje koriste kerozin (RP-1) i tekući kisik. Prednost metana je čišće sagorijevanje, manja potreba za održavanjem motora i potencijalna mogućnost korištenja metana proizvedenog u svemiru. Ovi motori također se koriste u raketi Vulcan Centaur, što ističe njihovu važnost u modernim raketnim sustavima.
3. Ponovna upotreba prve faze
New Glenn je dizajniran s ciljem da prva faza rakete bude višekratno upotrebljiva. Nakon odvajanja od druge faze, prva faza trebala bi se vertikalno spustiti i sletjeti na dron-brod u oceanu. Slično SpaceX-ovom Falconu 9 i Falconu Heavy, ovo smanjuje troškove i omogućava češća lansiranja. Za razliku od nekih sustava, prva faza New Glenna predviđena je za do 25 lansiranja, čime Blue Origin cilja na visoku dugovječnost svojih raketnih komponenti.
4. Modularni dizajn za različite misije
New Glenn ima fleksibilan dizajn koji omogućuje prilagodbu različitim vrstama misija. Raketa je sposobna lansirati teret u različite orbite, uključujući geostacionarnu orbitu (GEO) i misije dubokog svemira. Njegova velika nosivost i prostrani teretni prostor omogućuju lansiranje masivnih satelita, više tereta odjednom ili složenih svemirskih sondi.
5. Fokus na komercijalni i znanstveni sektor
Dok SpaceX često naglašava kolonizaciju Marsa kao svoj krajnji cilj, Blue Origin ističe širenje komercijalnih i znanstvenih mogućnosti u orbiti i bliskom svemiru. New Glenn je dizajniran kako bi zadovoljio potrebe rastuće industrije satelita i istraživanja svemira, a već ima ugovore s NASA-om i komercijalnim partnerima.
6. Dugoročna vizija: sinergija s Blue Moonom
New Glenn igra ključnu ulogu u Blue Originovim planovima za istraživanje Mjeseca. Raketa je osmišljena kako bi bila kompatibilna s lunarni landerom Blue Moon, što omogućuje isporuku velikih količina tereta na površinu Mjeseca u sklopu programa Artemis.
7. Financiranje i razvoj
Za razliku od SpaceX-a, koji je veliki dio svojih tehnologija razvio uz pomoć ugovora s NASA-om i američkim zračnim snagama, Blue Origin financira razvoj New Glenna gotovo isključivo iz privatnih sredstava Jeffa Bezosa. Ovo omogućava tvrtki veću kontrolu, ali i predstavlja veći financijski rizik.
Zaključak: New Glenn se razlikuje od drugih raketa po svojoj kombinaciji velike nosivosti, modernih BE-4 motora, strategiji ponovne upotrebe i modularnosti za različite misije. Dok SpaceX vodi tržište inovacijama poput Starshipa, New Glenn zauzima jedinstvenu nišu kao pouzdan i moćan sustav za komercijalne i znanstvene svemirske operacije. Ove značajke čine ga ključnim igračem u budućnosti svemirskih letova.
