Pratite nas

Evolucija

Boja kože – koristan alat za podučavanje o evoluciji

Varijacije u boji kože daju jedan od najboljih primjera evolucije prirodnom selekcijom provedenom nad ljudskim tijelom i trebale bi se koristiti kao alat za podučavanje o evoluciji u školama, tvrdi antropolog sa Sveučilišta Penn State.

“Postoji veliki interes vezan uz boju kože i za učitelje je to veliki bonus – djeca žele znati.” rekla je Nina Jablonski, profesor i voditelj Odjela za antropologiju na Penn Stateu. “Mehanizam evolucije se može u potpunosti shvatiti kroz boju kože.” Znanstvenici znaju već godinama da je evolucijski izbor pigmentacije kože uzrokovan Suncem. Kako su ljudski preci gubili krzno zbog hlađenja isparavanjem pomoću znojenja, njihova je gola koža postala izložena Sunčevim zrakama.

U tropskom pojasu, prirodna je selekcija stvorila tamno pigmentirane jedinke kako bi ih zaštitila od Sunca. Ultraljubičasto B zračenje stvara vitamin D u ljudskoj koži, ali i uništava folnu kiselinu. Folna kiselina je iznimno važna za brz rast stanica, posebno tijekom trudnoće kada njen nedostatak može uzrokovati oštećenje neuralne cijevi. Uništavanje folne kiseline i nedostatak vitamina D evolucijski su faktori zbog kojih majke s nedostatkom folne kiseline rađaju manje djece koja mogu preživjeti a žene s nedostatkom vitamina D su manje plodne od zdravih žena.

Tamna pigmentacija kože u tropskom pojasu štiti ljude od uništavanja folne kiseline te tako omogućava normalnu reprodukciju. Ipak, kako su razine ultraljubičastog B zračenja visoke tijekom cijele godine, tijelo uspijeva stvoriti dovoljno vitamina D. Kako su se ljudi postepeno selili iz Afrike u umjereni pojas, s vremenom su nastanili i područje Arktika. Sjeverno ili južno od 46 stupnja geografske širine – Kanada, Rusija, Skandinavija, zapadna Europa i Mongolija – ljudi tamne kože nisu mogli proizvoditi dovoljno vitamina D, dok su ljudi svijetle kože mogli i njihova je populacija rasla. Dogodila se prirodna selekcija ljudi svijetle kože.

Razlike između svjetloputih i tamnoputih ljudi su zanimljivije no proučavanje promjena boje krila u moljaca ili najviše korištenog primjera za evoluciju, bakterijskih kolonija, tvrdi Jablonski. Adaptacija na okoliš kroz evolucijsku promjenu postaje još zanimljivija kada se promatra mehanizam tamnjenja. “U umjerenom pojasu evoluiralo je tamnjenje kože kao mehanizam koji djelomično štiti ljude od Sunčevih štetnih utjecaja.” izjavila je Jablonski polaznicima godišnjeg susreta American Association for the Advancement of Science 20. veljače u Washingtonu. Tamnjenje kože je evoluiralo kod ljudi kako bi koža postepeno potamnila kada se ultraljubičasto B zračenje poveća u rano proljeće. Kako Sunce postaje jače, koža postaje tamnija. Tijekom zime, ultraljubičasto B zračenje je slabi, stoga i ten postaje svjetliji, što daje prikladnu zaštitu protiv uništavanja folne kiseline, ali i za proizvodnju dovoljne količine vitamina D.

Tamnjenje kože je evoluiralo u sjevernoj Africi, Južnoj Americi, Mediteranu i u većini Kine. Prirodne varijacije boje kože uslijed prirodne selekcije mogu se vidjeti u gotovo svakoj učionici u SAD-u jer se ljudi sada sele diljem svijeta mnogo brže no što se uspjevaju evolucijski prilagoditi Suncu. Ideja da su varijacije boje kože nastale ovisno o porijeklu nečijih predaka i jačini Sunca na tim lokacijama je iznimno zanimljiva, izjavila je Jablonski.

“Ljudi su zaista socijalno svjesni boje kože, iznimno su samosvjesni što se toga tiče.” dodala je. “Lijepa stvar vezana uz boju kože je ta što možemo pomoću nje podučavati principe evolucije koristeći vlastita tijela kao primjere te tako istovremeno olakšati veliki dio društvenog stresa povezanog s bojom kože.” Jablonski je istaknula da je sposobnost tamnjenja kože rasprostranjena kod velikog broja različitih ljudi i dok je rezultat, sposobnost tamnjenja kože, isti, genetički mehanizmi koji stoje iza toga ne moraju nužno biti identični. Također je istaknula da je depigmentirana koža također nastala najmanje tri puta kroz različite genetske mehanizme. Studenti koji nikad ne tamne također će shvatiti zašto ne tamne i zašto to nikad neće ni moći.

Izvor: Penn State

1. Antonia Šabalja

23 veljače, 2011 u 9:43 am

predviđanja za daleku budućnost su da će postojati samo 1 boja kože, boja bijele kave

2. Zdenko Šalković

23 veljače, 2011 u 9:48 am

nije važna boja kože kod prirodne selekcije,iako se polazi od toga-važno je bogatstvo duhom i snalaženje u prostoru i vremenu.

3. Ante Mula

23 veljače, 2011 u 9:51 am

mislin da će ti i ta bijela kava s vrimenon požutit… :-)))

• Nataša Stuper

23 veljače, 2011 u 9:51 am

“bogatstvo duhom”. a-ha.

4. Antonia Šabalja

23 veljače, 2011 u 9:53 am

više ne pijem kavu 🙂

5. Ante Mula

23 veljače, 2011 u 9:54 am

moš ti bit bogat duhom koliko oćeš al kad se temperatura digne na 45 neće ti bit baš do mudrovanja :-))))

6. Предраг Стојадиновић

23 veljače, 2011 u 10:21 am

I da, NIKO ne “veruje” u evoluciju. Evolucija je činjenica i može da se UČI ili može da se zabije glava u pesak i slušaju debilčine kao Miroljub na cps…

7. Marijana Post-roker

23 veljače, 2011 u 11:02 am

Meni nije jasno odakle više ovih kreacionističkih debila na ZNANOST.com? Kad god se pojavi neko novo istraživanje, neke nove ideje, eto ti njih sa svojim “..ali pisano je”. Znanstvena fantastika nije znanost, barem koliko ja znam.

8. Marijana Post-roker

23 veljače, 2011 u 12:04 pm

znanstvenici NE tvrde da znaju kako je nastao zivot. teorija evolucije se zato i zove teorijom. znanost se svodi na provjeravanje, testiranje teorija i postavljanje pitanja. znanost ustraje u tome čak i kada se nešto dokaže kao istina, prođe par godina, oni i dalje provjeravaju i dolaze do novih spoznaja. što je najvažnije, nikome nisu rekli, gorjet ćeš u večnoj vatri ako ne povjeruješ u naše teorije. religija se svodi na vjerovanje, grijeh je pitati i provjeravati. case closed. i´m bored

9. Nenad Rex

23 veljače, 2011 u 12:17 pm

Ne vjerujem u teoriju evolucije kod ljudi , nekad sam vjerovao jer su me tako učili a sada dolaze neka nova saznanja o nastanku ljudi, vjerujem da je evolucija prirodni tok, ali ljudi nisu nastali evolucijom. Svaki ozbiljni znanstvenik pa čak i zagovornik teorije evolucije če priznati da nedostaju karike da se evolucija od primata do ljudi odigrala pre brzo u usporedbi sa evolucijom životinja a to nije prirodno, ljudi moji neke se stvari kriju od nas, tobože bilo bi šokantno za nas kada bi saznali neke drevne istine. A zapravo ne bi to toliko šokantno koliko znanje predstavlja moč a neznanje masa te mase čini podložnim svakakvim manipulacijama!

10. Asmir Dautovic

23 veljače, 2011 u 1:42 pm

jednostavno klima.

11. Vedran Vidov

23 veljače, 2011 u 2:34 pm

Žao mi je Karlo ali tipični si vjerski fanatik koji svoj fanatizam projecira na druge.
    Fascinantno je kako si izvukao neki tekst na engleskom (ako je na engleskom mora da je istina lol) bez ikakve reference koji tvrdi da ne postoje prijelazni fosili (a postoje) i na temelju toga tipičnom kreacionističkom mentalnom akrobacijom zaključio da ne postoji nikakav dokaz o postojanju zajedničkog pretka s ostalim današnjim majmunima ignorirajuči pritom kao prosječan neuki vjerski fanatik tonu molekularnih dokaza koji upučuju na tu činjenicu. Također ne znaš što se pod teorijom smatra u znanstvenom žargonu, a što u kolokvijalnom govoru mješajući pojam znanstvene teorije (kao npr. teorije gravitacije, teorije relativnosti – jer teorije su objašnjenja bazirana na činjenicama) i svoje pretpostavke koje ne baziraš na ničemu.

PS. Znanstvenici ne tvrde da znaju kako je nastao život. To je tvoja izmišljotina. Znanstvenici još rade na tom objašnjenju te nitko normalan ne tvrdi da je današnja moderna bakterija nastala iz osnovnih elemenata.

12. Vedran Vidov

23 veljače, 2011 u 2:38 pm

@Nenad – Možeš li mi navesti te “ozbiljne” znanstvenike i zagovornike teorije evolucije koji tvrde da se evolucija od primata do ljudi odigrla pre brzo te ova glupasta tvrdnja nema nikakvog smisla jer čovjek jest primat.
    Ja pretpostavljam da posjeduješ barem osnovno znanje biologije i ne upadaš u skupinu te needucirane mase koja je podložna svakavim manipulacijama.

13. Предраг Стојадиновић

23 veljače, 2011 u 3:50 pm

Karlo, taj citat o zajedničkom pretku za kog nema fosila je debilan. Nenade, žao mi je, ali veoma si neobrazovan. Evolucija je proces kojim su se razvila sva živa bića na zemlji i to je dokazana činjenica. Teorija evolucije pokušava taj proces da objasni. Dakle, to su dve različite stvari.

Da li su NEKI naučnici uspeli da stvore veštački život ili nisu nema nikakve veze sa činjenicom da se proces nazvan evolucija dogadja.

Da li su NEKI fosili pronadjeni ili nisu nema nikakve veze sa činjenicom da se proces nazvan evolucija dogadja.

Nastankom života se bavio Abiogeneza a ne Evolucija.

Nikada mi neće biti jasno kako ljude nije sramota da tvrde gluposti o kojima pojma nemaju???

Uopšte NIJE sramota ne znati! Niko se nije naučen rodio!

Sramota je lažno se predstavljati kao neko ko nešto zna i onda lupetati gluposti i LAGATI…

14. Предраг Стојадиновић

23 veljače, 2011 u 3:54 pm

bavi*

23 veljače, 2011 u 4:12 pm

Karlo i ekipa: POSTOJE fosili, ne cijeli prijelaz, ali dovoljno da se može izvesti vjerodostojan zaključak.
    Ali ono što kreacionisti zanemaruju je činjenica da se evolucija može dokazati čak i bez ijednog fosila. Dovoljno je vidjeti koliko zajedničkih gena imamo sa ostalim primatima, kako te sličnosti divergiraju sa vrstom, rodom, porodicom, redom, razredom itd, tako da sa čimpanzama dijelimo 98% gena, a sa bananama 50%.

16. Предраг Стојадиновић

23 veljače, 2011 u 4:16 pm

Dino, mislim da se uzalud trudiš… Takve činjenice imaju efekta na ljude koji žele saznati istinu bez obzira kakva ona bila… Kreacionisti ne spadaju u tu grupu, oni traže način da bilo koju informaciju uguraju u svoju glupavu samoobmanu i time je sebi i dalje opravdaju dok sve što se sa njihovom samoobmanom ne slaže kategorički odbijaju kao “laž”…

to je mentalni poremećaj i može se jedino lečiti, mi tu pomoći ne možemo…

23 veljače, 2011 u 4:24 pm

Onda u redu. BOG nas je napravio iz blata. Ajmo sad svi: KUMBAYAAA MY LOOORD KUMBAYAAAA …

18. Marijana Post-roker

23 veljače, 2011 u 6:35 pm

ljubav se može dokazati u laboratoriju. povećanje količine dopamina u organizmu. također, miješanje feromona dvije osobe koje zatim dovodi do osjećaja bliskosti i privrženosti. daj nešto teže. muahahahaha

19. Marijana Post-roker

23 veljače, 2011 u 7:02 pm

ne, nije ovo samo posljedica, ovo je početak. osjećaj u području srca (ja bih prije rekla grudnog koša, ali eto raspravljam s laikom) dolazi od pobuđenosti cjelokupnog organizma koji reagira povećanim brojem otkucaja, brzinom otkucaja, kao i navalom adrenalina. budući da organizam ne moze podnijeti konstantnu navalu adrenalina i konstantno povisen tlak, ovo se događa s vremena na vrijeme, kada se dogodi prizivanje informacija o voljenoj osobi iz dugoročnog pamćenja, ide živčanim putevima direktno povezanima s limbičkim sustavom…
    dosadno mi je. opet

20. Marijana Post-roker

23 veljače, 2011 u 7:59 pm

pričaj mi još o meni. kako sam? šta radim?

23 veljače, 2011 u 8:11 pm

Marijana, dobro si. Čitaš komentare na FB. (vidovit sam, ko Milan)

22. Marijana Post-roker

23 veljače, 2011 u 8:46 pm

ljubim u oko svoje pametno

23. Iva Klepich Bowie Čolak

23 veljače, 2011 u 9:42 pm

^.^ <3
    :*
    😀

tAčno su izazivali

24. Предраг Стојадиновић

23 veljače, 2011 u 10:19 pm

dokazati ljubav??? Ajme glupog li komentara… Ljubav je REC koja oznacava OSECANJE, isto kao strah, gnev, itd. To osecanje ima svoju evolucionarnu svrhu i javlja se usled luchenja POZNATIH hormona. Takodje se i moze meriti jednako kao i bol ili strah i slicno. Drugim recima INDIVIDUALNO JE!

Hajde sledeci argument from ignorance…

25. Предраг Стојадиновић

23 veljače, 2011 u 10:23 pm

A, da, zaboravih. Nisam NIGDE tvrdio da znam kako je TACNO nastao zivot. Ne lazi! Ali, za razliku od neobrazovanih zatucanih kreacionista, kad nesto ne znam ja tu ostavljam argument dok se ne dokaze adekvatno ne izmisljam debilno glupo objasnjenje goddunit da bih sebi olaksao i omogucio da ne moram dalje da mislim…

24 veljače, 2011 u 6:44 am

Ljubav je kemija, to je dokazano, ali to ne znači da manje vrijedi zbog toga.

27. Tanja Dimitrijevic

28 veljače, 2011 u 11:36 am

E ovaj Predrag je klasicni trovac da ne kazem vampir koji hoda okolo po grupama sa svojom ekipicom ljudi i podize tenziju da bi se malo zaj…. Nemaju preca posla pa se na ovaj nacin zabavljaju i “loze“ ljude i onda prepricavaju sta su kome rekli itd itd..i polemisu medjusobno o tome. Prejadno!