Foto: scientistsagainstmalaria.net

Bakterije i virusi

Borba protiv malarije mijenjanjem DNK uzorka kod komaraca

U znanstvenom časopisu Nature Biotechnology objavljen je članak u kojem istraživači objašnjavaju kako bi mogli iskorijeniti komarce koji su sposobni prenijeti malariju. Riječ je o komarcima Anopheles gambiae, koji su jedni od najopasnijih prijenosnika malarije u Africi.

Znanstvenici su smislili metodu kojom bi mogli zamijeniti dio DNK uzorka komarca i tako onemogućiti njihovo daljnje razmnožavanje. Razvili su dijelove DNK-a koji bi imali misiju pronaći gen zadužen za malariju i zamijeniti sebe njime. Gen bi se dalje prenosio generacijama i zamijenio svaki drugi prilikom oplodnje te bi na taj način komarci međusobno sami s vremenom u potpunosti iskorijenili malariju. Ti ambiciozni mali djelići DNK-a također „ne poštuju” tradicionalna pravila kod genetskog naslijeđa – inače bi šanse da ga potomak naslijedi bile 50%, ali zahvaljujući ovoj tehnologiji, mogućnosti se kreću od 76,1% do 99,6%.

Ovu ideju dobio je Austin Burt sa Sveučilišta u Londonu još 2003. godine, ali dosad je bila izvediva samo u teoriji. Zahvaljujući razvoju tehnologije i molekularne preciznosti, ta teorija ove je godine postala provediva.

Problem još uvijek predstavljaju neki sitni tehnički problemi, kao i Crkva koja osuđuje takvu manipulaciju te se boji da bi to moglo narušiti prirodnu ravnotežu, tako da je ovaj projekt još uvijek u mirovanju. Zbog navedenih razloga ovo još uvijek nije finalna verzija ideje, ali autori članka smatraju da su napravili veliki korak i da su sve bliže rješavanju problema prenošenja malarije.

Više u Bakterije i virusi