Foto: Pixabay

Biljke i životinje

Broj letećih insekata se smanjio za čak 75 posto

Studija se provodila 27 godina.

Znanstvenici u Njemačkoj su zbunjeni novim podacima koji ukazuju na to da se ukupna populacija letećih insekata smanjila za 75%. Članak objavljen u časopisu PLOS ONE dao je uvid u longitudinalnu studiju o mjerenju ”biomase letećih insekata” – težine svih letećih buba – na 63 zaštićene lokacije širom Njemačke.

Znanstvenici su istraživali mjesta poput travnjaka i šuma gdje su uspjeli prikupiti više od 50 kg insekata tijekom 27-godišnjeg perioda. Zaista su očekivali da će se populacija smanjiti, ali ovakav drastičan pad je, kažu, ”alarmantan”.

Najnoviji Indeks žive planete (koji inače mjeri bioraznolikost i trendove kod populacije riba, gmazova, vodozemaca, ptica i sisavaca širom svijeta) ukazuje na to da se broj divljih životinja na planeti smanjio za čak 58% u razdoblju između 1970. i 2012. godine. Kad je riječ o populaciji pčela, moljaca i leptira – i ranije je zabilježeno smanjenje širom Europe.

Znanstvenici, međutim, smatraju kako su podaci za insekte ekstremni. Na vrhuncu ljetnih vrućina, kad je broj insekata inače veći u odnosu na proljeće i jesen, pad broja je bio još izraženiji, a broj buba je smanjen za 82%. To je za 7% više od prosječnog pada u odnosu na 27-godišnji period.

Nedostatak insekata također predstavlja problem i za male životinje koje ih jedu što remeti njihov lanac prehrane. Većina biljaka (njih oko 80%) se oslanja na insekte zbog oprašivanja, a ptice zbog prehrane. Njemačke ptice se suočavaju s pritiskom kada je u pitanju opskrba hranom – nova studija je pokazala kako je Njemačka izgubila 15% populacije neugroženih ptica u proteklih 12 godina.

Znanstvenici nisu sigurni što točno uzrokuje ovaj nagli pad. Širom raznih proučavanih njemačkih staništa zabilježeni su slični padovi, što bi upućivalo na to da smanjenje nije imalo veze s promjenama krajolika. Znanstvenici također ne misle kako promjene u vremenu, korištenju zemljišta ili klimatske promjene mogu biti dovoljno objašnjenje. Ako ništa, globalne temperature i njihov rast bi trebale povećati njihovu populaciju, tvrde autori studije, jer je prema njihovim modelima biomasa insekata “pozitivno vezana” s temperaturom.

Međutim, neki drugi stručnjaci istaknuli su da ne uspijevaju svi insekti na Zemlji koja se zagrijava. Njemački znanstvenici se fokusiraju na jedno moguće objašnjenje: ”Obrađivanje zemljišta tijekom cijele godine, korištenje pesticida, povećana uporaba gnojiva i učestalost agronomskih mjera … mogu predstavljati vjerodostojan uzrok,” kažu.

Potrebna su dodatna istraživanja kako bi se doznala uloga koju igra poljoprivredna industrija, ali Savez njemačkih farmera je već napravio obranu. Bernhard Krüsken iz dotičnog saveza je rekao za Deutsche Welle: ”Uzimajući u obzir da se brojanje insekata vršilo samo u zaštićenim staništima, pokazuje se da je još previše rano okriviti poljoprivredu.” Bez obzira na sam uzrok, znanstvenici diljem svijeta već mjesecima upozoravaju na smanjenje populacije insekata.

”Ako ste ptica koja se hrani insektima i koja živi na tom području, četiri petine vaše hrane je u posljednjem kvartalu stoljeća nestalo, što je zastrašujuće,” rekao je Dave Goulson, ekolog na sveučilištu u Sussexu za Science Magazine. ”Nadamo se kako je njemački trend jedinstven i da se neće odražavati širom svijeta.”

1. Bane

prosinac 11, 2017 kod 12:20 pm

Pada mi na pamet trovanje komaraca. Otrov ipak nije inteligentan, tako pobiju cijeli živi svijet.