Zvijezde i Sunce

Budući dokaz za vanzemaljski život bi mogao doći s umiruće zvijezde

Čak bi i umiruće zvijezde mogle imati planete na kojima postoji život- i ako takav život postoji, mogao bi se otkriti kroz sljedeće desetljeće.

Ovi ohrabrujući rezultati dolaze iz nove teorijske studije planeta sličnih Zemlji koji kruže oko bijelih patuljaka. Istraživači su otkrili da bismo mogli otkriti kisik u atmosferi planeta bijelih patuljaka mnogo lakše nego kod planeta sličnih Zemlji koji kruže oko zvijezde slične Suncu.

„Prve zvijezde koje ćemo promatrati u potrazi za vanzemaljskim biološkim znakovima su bijeli patuljci“, rekao je Avi Loeb, teoretičar na Harvard-Smithsonian Centru za astrofiziku (CfA) i direktor Instituta za teoriju i računanja.

Kada zvijezda kao što je Sunce umre, ona odbacuje svoje vanjske slojeve, ostavljajući samo vruću jezgru poznatu pod nazivom bijeli patuljak. Tipični bijeli patuljak je veličine planete Zemlje. On se polako hladi i blijedi tijekom vremena, no može zadržati svoju toplinu dovoljno dugo da grije obližnju planetu nekoliko milijardi godina.

Pošto je bijeli patuljak mnogo manji i bljeđi od Sunca, planet bi mu morao biti mnogo bliže da bi bio nastanjiv, s tekućom vodom na površini. Nastanjiv planet bi morao kružiti oko bijelog patuljka jednom svakih 10 sati na udaljenosti od otprilike milijun milja (1,6 milijuna km).

Prije nego zvijezda postane bijeli patuljak, pretvara se u crvenog diva koji guta i uništava sve obližnje planete. Prema tome, planet bi morao doći u nastanjivu zonu tek nakon što se zvijezda razvila u bijelog patuljka. Planet bi se mogao formirati iz ostataka prašine i plinova (što bi ga činilo planetom druge generacije) ili migrirati prema patuljku iz veće udaljenosti.

Ako postoje planeti u nastanjivoj zoni bijelih patuljaka morali bi ih prvo pronaći, prije nego bi ih počeli proučavati. Obilje teških metala na površini bijelih patuljaka sugerira da značajan dio njih ima kamenite planete. Loeb i njegov kolega Dan Maoz sa Sveučilišta u Tel Avivu, procjenjuju da bi pregled 500-ak obližnjih bijelih patuljaka mogao otkriti jednu ili više nastanjivih Zemlji.

Najbolja metoda za pronalazak takvih planeta je „prijelazna potraga“ – potraga za zvijezdom čiji se sjaj smanjuje kako planeta prolazi ispred nje. Pošto je bijeli patuljak približne površine kao Zemlja, planet veličine Zemlje bi zaklanjao veliki dio njena svijetla i tako stvorio očigledan signal.

Ono što je važnije, možemo proučavati samo atmosferu planeta u njegovom prolazu pored zvijezde. Kada svjetlost bijelog patuljaka obasja zračne prstene koji okružuju planetu, atmosfera apsorbira dio svjetlosti zvijezde. Ovo ostavlja kemijski potpis koji pokazuje da li zrak sadrži vodenu paru, ili neke znakove života, kao kisik.

Astronomi su posebno zainteresirani za pronalazak kisika jer se kisik u Zemljinoj atmosferi stalno obnavlja zahvaljujući biljkama i procesu fotosinteze. Kada bi sav život na Zemlji nestao, naša bi atmosfera brzo postala lišena kisika, koji bi se razgradio u oceanima i oksidirao površinu. Zbog toga, prisustvo kisika u atmosferi udaljenih planeta bi moglo značiti i vjerojatnost za život na planetu.

NASA-in James Webb svemirski teleskop (JWST), predviđen za lansiranje krajem ovog desetljeća, će se koristiti za pronalazak plinova ovih vanzemaljskih svjetova. Loeb i Maoz su stvorili sintetički spektar koji pokazuje ono što bi JWST trebao prikazivati ako naiđe na takav planet koji kruži oko bijelog patuljka. Otkrili su kako bi i kisik i voda trebali biti otkriveni u roku samo nekoliko sati promatranja.

„JWST pruža nadu otkrića nastanjenog planeta u skoroj budućnosti“, kaže Maoz.

Nedavno istraživanje od strane CfA astronoma, Courtneyja Dressinga i Davida Charbonneaua, pokazuje kako je vjerojatnije da će nastanjen planet kružiti oko zvijezde crvenog patuljka (hladne zvijezde male mase koja prolazi kroz nuklearnu fuziju). Pošto je crveni patuljak, premda manji i bljeđi od Sunca, puno veći i sjajniji od bijelog patuljka, njegov bi sjaj prekrio slab signal atmosfere planeta. JWST bi morao promatrati stotine sati prolazaka kako bi mogao analizirati sastav atmosfere.

Iako bi najbliži nastanjeni planet mogao kružiti oko zvijezde crvenog patuljka, najbliži za kojeg bismo mogli dokazati da može podržati život je onaj koji kruži oko bijelog patuljka“, kaže Loeb.

Njihovo će se istraživanje objaviti u časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Glavno sjedište u Cambridgeu, Mass., Harvard-Smithsonian Centar za astrofiziku (CfA) je zajednička suradnja između Smithsonian astrofizičkog opservatorija i Harvardskog fakultetskog opservatorija. Znanstvenici iz CfA, organizirani u šest istraživačkih odjeljenja, proučavaju podrijetlo, evoluciju i konačnu sudbinu svemira.

Izvor: Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics

1. Indira Kiky

10 ožujka, 2013 u 8:41 pm

Ala koji retard,de pogledaj majke ti: http://is.gd/dSEPOF

2. Indira Kiky

10 ožujka, 2013 u 8:42 pm

Ala koji retard,de pogledaj majke ti: http://is.gd/rw0Ccu

3. Damir Callahan Kalfić

10 ožujka, 2013 u 8:49 pm

pa draga Indira zasto to pustas na ovakvoj interesantnoj stranici i to u skoro 22h navecer kad je vec pola Hrvatske to danas prijepodne vec vidilo???!!!!!!!!!!!

4. Antoine

10 ožujka, 2013 u 9:54 pm

Nije da je količina radijacije već u kasnijem zrelom stadiju zvijezde dovoljna da efektivno pobije sav život ali dobro.

5. Ivica Kupinović

10 ožujka, 2013 u 9:03 pm

Doista jesam vidio NLO! Ja sam svjedok! Bolje šutim…

6. Darac Zmaj

10 ožujka, 2013 u 10:28 pm

bolje im je da zaobilaze zemlju u velikom krugu, ja bi .

7. Mlatimudan