Astronomija

Bumerang maglica

Bumerang maglica je mlada planetarna maglica i najhladniji objekt do sada pronađen u svemiru. Slika NASA/ESA Hubble svemirskog teleskopa je još jedan primjer kako Hubbleovo oštro oko otkriva nevjerojatne detalje u nebeskim objektima.

Ova slika NASA/ESA Hubble svemirskog teleskopa prikazuje mladu planetarnu maglicu poznatu kao Bumerang maglica. Nalazi se u zviježđu Centaurus, 5000 svjetlosnih godina udaljena od Zemlje. Planetarne se maglice formiraju oko sjajne središnje zvijezde koja izbacuje plin u zadnjim stadijima svog života.

Bumerang maglica je jedno od neobičnih mjesta u svemiru. 1995. su astronomi pomoću petnaestometarskog švedskog ESO submilimetarskog teleskopa u Čileu otkrili da je to najhladnije do sad pronađeno mjesto u svemiru. S temperaturom od -272° C, samo je 1 stupanj toplija od apsolutne nule (najniže granice za sve temperature). Čak je i pozadinsko zračenje Velikog praska od -270° C toplije od ove maglice. To je jedini do sada pronađen objekt koji ima temperaturu nižu od pozadinskog zračenja.

Keith Taylor i Mike Scarrott su je nazvali Bumerang maglica nakon što su je uočili pomoću velikog zemaljskog teleskopa u Australiji. U nemogućnosti da vide detalje koje samo Hubble može otkriti, astronomi su vidjeli samo blagu asimetriju u magličinom obliku koja je podsjećala na uvijen oblik bumeranga. Hubbleove slike visoke rezolucije ukazuju da bi “Leptir-kravata maglica” bila daleko bolje ime.

Hubble teleskop je snimio ovu sliku 1998. Ona pokazuje slabo vidljive lukove i sablasne filamente utkane u difuzni plin magličinog oblika leptir-kravate. Difuzni oblik leptir-kravate čini ovu maglicu dosta drugačijom od drugih planetranih maglica. Ipak, Bumerang maglica je toliko mlada da možda nije imala vremena da se razvije u klasičan oblik. Zašto planetarne maglice imaju toliko različitih oblika, još uvijek predstavlja misteriju.

Opći oblik leptir-kravate Bumerang maglice nastao je, čini se, vrlo snažnim vjetrom koji je puhao ultrahladni plin s umiruće središnje zvijezde brzinom od 500.000 km/h. Zvijezda gubi jednu tisućinku solarne mase materijala godišnje već 1500 godina. To je 10 – 100 puta više no u drugih sličnih objekata. Brza ekspanzija maglice joj je omogućila i da postane najhladnija poznata regija u svemiru.

Slika je bila izložena 1000 sekundi kroz zeleno-žuti filter. Svjetlost na slici dolazi od zvjezdanog svjetla središnje zvijezde koje se reflektira na česticama prašine.

1. Zeljko Gti Swift

3 studenoga, 2014 kod 9:33 pm

Ali nije hladniji od mojih radijatora

2. Kristina Gvozdenović

4 studenoga, 2014 kod 12:29 am

who is viewing your profile ? 😀 find out here https://www.facebook.com/761775927227869

3. Renko-i Andrić

4 studenoga, 2014 kod 1:13 am

Eto izmirili ste mu temperaturu.