Foto: Kraljevski paleontološki muzej Tyrrell

Arheologija i paleontologija

Čemu je dinosauru B. markmitchelli služio šiljati oklop?

Čvrsti i debeli oklop na nekim dinosaurima izgleda kao odličan prirodni dizajn za sprječavanje nakana gladnih predatora. No, ostaci novootkrivenog oklopljenog dinosaura ukazuju na to da je njegovo šiljato odijelo imalo drugu ulogu – pokazivanje pred potencijalnim partnerima i suparnicima.

Šiljci na dobro očuvanom fosilu oklopljenog dinosaura Borealopelta markmitchelli, koji je težio oko 1,3 kilograma, pokazuju iste uzorke rasta kakvi se nalaze na rogovima antilopa i drugim strukturama koje služe za obranu i pokazivanje, rekao je paleontolog kralježnjaka Caleb Brown iz Kraljevskog paleontološkog muzeja Tyrell u Drumhelleru u Kanadi. “Ti oklopi su bili poput plakata, u osnovi, životinje su se njima reklamirale”, rekao je Brown.

Fosili općenito ne otkrivaju mnogo o veličini kralježnice živog dinosaura. Oklopljeni dinosari imali su tijelo obloženo koštanim pločama, no te su koštane tvorevine bile okrunjene fleksibilnijim tkivom dijelom sačinjenim od keratina. Takvo meko tkivo rijetko se očuvalo u fosilnim zapisima, zbog čega znanstvenici ne mogu biti sigurni u veličinu i raznolikost tih keratinskih kruna.

No znanstvenici su uspjeli dobiti rijedak uvid u ovo meko tkivo otkrićem iz 2011. godine, kada je u Kanadi pronađen prvi primjerak B. markmitchelli, koji je živio prije 110 milijuna godina. Ovaj izuzetno očuvani fosil omogućio je Brownu da izmjeri i keratinske krune i koštane ploče od njuške životinje pa do njenih bokova. Pronašao je da su glađe koštane ploče bliže repu bile prekrivene tankom keratinskom korom. Ali keratin na kljovastim šiljcima koji su stršali iz ramena mnogo je deblji, i sačinjava trećinu duljine šiljaka. Zrnati keratinski ukrasi okrunili su i kosti šiljaka na vratu životinje.

Uzduž tijela B. markmitchelli, što je šiljak bliže glavi, to je deblja keratinska kruna. Brown je rekao da je uzorak uobičajen za rogove, koje današnje životinje koriste za međusobno signaliziranje, kao i za obranu od napadača.

Foto: Kraljevski paleontološki muzej Tyrrell

Privlačnost oklopa
Znakovito je i to da su najrazvijeniji ukrasi najbliži prednjoj strani tijela, kao i rogovi kod današnjih životinja. Dva ova dinosaura okrenuta jedan prema drugome imala bi pred sobom prikaz narogušenog oklopa.

Pojedinosti ukazuju na to da je evolucija upečatljivih šiljaka potaknuta zahtjevima društvene komunikacije. Ukrasi su mogli signalizirati upozorenje potencijalnom neprijatelju, mamac potencijalnoj prilici za parenje – ili oboje.

Tvrdnja da je oklop dinosaura imao veću ulogu od samoobrane ima smisla, rekao je paleontolog Thomas Holtz sa Sveučilišta u Marylandu. “Ovo je lijep pokazatelj da oklopu nije jedina funkcija apsorbiranje štete”, rekao je.

B. markmitchelli znanstvenicima “govori mnogo”, rekao je paleontolog Michael Burns s Državnog sveučilišta Jacksonville u Alabami. Životinja je otkrila kakav je uzorak bio na oklopu i kako je evoluirao tijekom vremena, kaže Burns, ali izjavu da su šiljci imali ulogu u pokazivanju seksualnim partnerima smatra spekulacijom, obzirom da podaci dolaze od samo jednog primjerka.

Brown se slaže da njegova ideja nije definitivna. Drugi izvrsno očuvani fosili pomogli bi potvrditi njegovo mišljenje, kaže, iako bi moglo proći dosta vremena prije nego znanstvenici budu dovoljno sretni da pronađu išta nalik Borealopelti.

Istraživanje je objavljeno u časopisu Current Biology.

1. Mladen Čirjak