Foto: Pixabay

Arheologija i paleontologija

Čovjek je napustio Afriku puno ranije nego što se mislilo

Hoće li pronađeni fosil prepraviti našu povijest?

Najstariji ljudski fosil koji je pronađen izvan Afrike sada ukazuje na mogućnost da je predak modernog čovjeka ipak napustio taj kontinent oko 100.000 godina ranije nego što se prije mislilo.

Strahovito bitni fosil, a u pitanju je gornja vilica s nekoliko zubi, pronađen je u nekoj od nekoliko pretpovijesnih pećinskih lokacija u Izraelu. Upotrebljenom tehnikom datiranja je utvrđeno kako je fosil star između 175.000 i 200.000 godina, čime se onda potiskuje ljudska migracija iz Afrike za oko 100.000 godina.

Prije ovog novog otkrića, procjenjuje se kako su najstariji fosili modernog čovjeka, a koji su pronađeni izvan Afrike, bili stari između 90.000 i 120.000 godina. Ovo sve, također, ukazuje na to da se prvi moderni čovjek miješao s neandertalcima i drugim hominidnim grupama i dulje nego što se mislilo.

Fosilni su ostaci pronađeni u pećini Misliya na planini Carmel, a to se nalazi na priobalnom planinskom lancu na sjeveru Izraela. Profesor antropologije Rolf Quam sa Sveučilišta Binghamton, u američkoj državi New York, objasnio je kako ovo otkriće predstavlja bitan dokaz da su naši preci prvi put napustili Afriku puno ranije nego što se do tada mislilo.

Prema tradicionalnom su se učenju moderni ljudi razvili u Africi, a nakon toga su u jednom valu napustili taj kontinent prije oko 60.000 godina. Vjeruje se kako je uslijedio jedan kraći period miješanja neandertalaca i modernih ljudi.

Postoje i različite teorije o tome što je točno dovelo do nestanka neandertalaca. Vjeruje se kako su moderni ljudi donijeli tropske bolesti koje su za njih bile kobne, zatim da su tu i faktori sveopće promjene klime te pada temperature, a stradali su također u sukobima s modernim ljudima zbog konkurencije za hranu i prostor za život.

Sad se vjeruje da je ipak bilo više manjih kretanja ljudi iz Afrike, a koja su počela prije oko 120.000 godina te da je zatim slijedila veća migracija prije oko 60.000 godina.

Studija je objavljena u časopisu Science.