Ilustrirani prikaz crne rupe koja je prerasla svoju galaksiju (Foto: Michael S. Helfenbein/Yale University)

Crna rupa toliko velika da poriče trenutne teorije o evoluciji galaksije

Smatra se da gotovo sve galaksije imaju supermasivnu crnu rupu u svojim jezgrama, što čini otprilike 0,5% ukupne mase galaksije.

Prema tome je otkriće galaksije CID-947 s crnom rupom, koja čini 10% ukupne mase galaksije, potpuno zbunilo astronome, te je moguće da će promijeniti trenutne teorije o evoluciji galaksija.

Ova 11,7 milijardi godina stara crna rupa očito je rasla puno brže nego njena galaksija. Također, budući da je formirana tek 2 milijarde godina nakon Velikog praska, jedna je od najmasivnijih dosad otkrivenih crnih rupa s masom od otprilike 7 milijardi Sunaca.

Voditelj istraživanja, Benny Trakhtenbrot s Instituta za astronomiju ETH u Zurichu, u objavi za medije izjavio je da je u pitanju gigantska crna rupa unutar normalne galaksije. To znači da je mnogo, mnogo veća nego što je očekivano za crne rupe u galaksijama. Također dodaje da je crna rupa vjerojatno nastala prva, a galaksija tek poslije.

Činjenica da galaksija još uvijek formira zvijezde i da raste je iznenađujuća jer izaziva teoriju da radijacija koju emitira rastuća crna rupa zaustavlja nastanak novih zvijezda. Moguće je da je ova galaksija pokazatelj da postoje masivnije i ekstremnije galaksije u svemiru, no njihov rast još uvijek se ne slaže s teorijama evolucije svemira. Pretpostavlja se da će ovo otkriće možda poduprijeti teoriju da crne rupe rastu nevjerojatno brzo u ranom svemiru, kad je svemir bio manji i gušći.

Ovo otkriće, objavljeno u časopisu Science, proizvod je korištenja novog MOSFIRE instrumenta Opservatorija Keck na Havajima. Otkriće je bilo slučajno jer je tim rutinski pretraživao svemir u potrazi za crnim rupama i nije očekivao da će pronaći nešto tako egzotično.

„Ovaj projekt proveden je kako bi se otkrile crne rupe koje nastanjuju tipične galaksije. Bio je popriličan šok vidjeti toliko ogromnu crnu rupu”, kaže Claudia Megan Urry, profesorica astrofizike na Yaleu i koautorica istraživanja.

Međunarodni tim koji provodi projekt uključuje astronome Sveučilišta Yale, ETH Zurich, Instituta Max Planck u Njemačkoj, Sveučiliša Harvard, Sveučilišta Havaji, Astronomskog opservatorija INAF u Rimu i Sveučilišta Oxford.

vijesti iz astronomije

1. Matej Sliepčević

listopad 6, 2015 kod 9:12 pm

samo neka je sto dalje od nas

2. Đana Fia

listopad 6, 2015 kod 10:29 pm

Što nas ne usisa i riješi Svemir budala

3. Stevo Banovic

listopad 7, 2015 kod 12:06 pm

Posle ovako epohalnog otkrica mozemo svi u

4. Goran Balaž

listopad 7, 2015 kod 3:59 pm

Što bi bilo kad bi bilo, može biti ali i ne mora !! Ja kažem da u središtu svake galaksije je elektromagnet koji se vrti velikom brzinom i tako privlači sve što mu se nađe u njegovom magnetskom polju a vi dokažite suprotno ,naravno i Stephen Hawking sa Sheldonom skupa !!

5. Goran Balaž

listopad 7, 2015 kod 4:40 pm

Znaju li znanstvenici naći nešto drugo osim kakve rupe u svemiru !! Kada će pronaći nešto što će koristiti cijelom čovječanstvu a ne samo njima!! Rupa imamo i ovdje ,rupe na cesti ,rupe u zakonu (najviše korištene kod nas u Hrvatskoj ) od ministara do vlade !!

6. Augustin Čibarić

listopad 7, 2015 kod 6:46 pm

Cjeli svemir manji je od Atoma to jest božja čestica od koje je sve nastalo…

7. dragan

siječanj 12, 2017 kod 1:59 pm

Pa onda će biti da je ta crna(bela) rupa pre uzrok nego posledica postojanja galaksije.Uzgred zahvaljujući trudu tamo nekih naučnika, sad se ne krijemo po pećinama od hladnoće, jurimo neku divljač da bi preživeli i td. Kako ljudi(neki) znaju biti nezahvalni.