Foto: Wikimedia

Astronomija

Čudovišna crna rupa budi se nakon 26 godina drijemeža

Black hole omnomnoms its companion star - naughty black hole you cant eat your friends!

Umjetnički prikaz crne rupe koja usisava svoju zvijezdu suputnicu u binarnom sustavu (Photo credits: ESA/ATG medialab).

Nešto vreba u crnilu svemira. Nakon 26 godina tišine, čudovišna crna rupa napokon se probudila, a njezine zrake mogu se uočiti sa Zemlje. No, nema razloga za strah, ova crna rupa stara je poznanica. Nakon buđenja iz svog zvjezdanog drijemeža, znanstvena zajednica uzvrpoljila se u pokušaju detektiranja zadnje energetske zrake u različitim frekvencijama.

U lipnju 2015. astronomi su uočili X-zrake i gama zrake na poznatoj lokaciji. V404 Cygni, sustav koji sadrži crnu rupu i zvijezdu koje orbitiraju jedna oko druge, nalazi se unutar Mliječne staze, udaljen nekih 8000 svjetlosnih godina od Zemlje u konstelaciji Labuda – Cygnus. Zadnji put kad nam je V4040 Cygni poslao pozdrav u obliku X-zrake bilo je 1989. godine. Prema tome, trenutak kad su X-zrake nakon 26 godina ponovno došle do Zemlje bio je uzbudljiv događaj za mnoge astronome i ukazao je na napredak astrofizičara u tih zadnjih 26 godina.

„Zajednica je zaista vrlo uzbuđena. Mnogi od nas tada nisu bili profesionalni astronomi, a i tadašnji se instrumenti i resursi ne mogu usporediti s flotom svemirskih teleskopa i naprednom mrežom opservatorija na tlu koje koristimo danas. Ovo je definitivno prilika koja se događa jednom u životu”, kaže Erik Kuulkers, znanstvenik Europske svemirske agencije (eng. European Space Agency – ESA).

jAPNZb5

V404 Cygni je odjednom postala mnogo svjetlija točka na nebu zbog emitiranja X-zraka (Image credits: ESA/Integral/IBIS/ISDC).

Uočavanje X-zraka s neba ne događa se svaki dan. Samo najenergičnija tijela u svemiru mogu pokrenuti ovaj oblik zračenja – supernove, neutronske zvijezde ili crne rupe. Prema tome, kako V4040 Cygni, binarni sustav crne rupe i zvijezde, emitira infracrvene zrake?

Nakon nekog vremena zvijezda i crna rupa doći će preblizu jedna drugoj, te će moćna gravitacija crne rupe usisati nešto materijala vanjskih slojeva zvijezde. Privučeni materijal zvijezde rasipa se u disku oko crne rupe, gdje dobiva energiju i vrućinu. Dok temperatura raste, zvjezdana prašina počinje oslobađati sve više i više energetskih zraka svijetla – od optičkih i ultraljubičastih zraka, pa sve do X-zraka (a ponekad i gama-zrake ako postane nezamislivo vruće).

„Ponašanje tog izvora u ovom je trenutku nevjerojatno, s neprestanim jarkim bljeskovima svijetla u intervalima manjim od sat vremena, što se rijetko vidi kod ostalih sustava crnih rupa. Trenutno je ovo najsvjetliji objekt na nebu – pedeset je puta sjajniji od maglice Rak, koja je obično najsvjetliji izvor na visoko energetskom nebu”, kaže Kuulkers.

1. Arni Roglić

listopad 6, 2015 kod 11:04 am

Ne serite znanstvenici… Nemate pojima

2. Mladen Haga Šagud

listopad 6, 2015 kod 11:30 am

Ti imaš, čim vidim kako pišeš pojma…

3. Igor Todoric Todor

listopad 6, 2015 kod 12:25 pm

Napokon?A tko to iscekuje crnu rupu

4. Siniša Denčić

listopad 6, 2015 kod 1:13 pm

To znači da se probudila prije 26 godina

• Senad Kolasinac

listopad 6, 2015 kod 5:01 pm

Ne, već prije 8000 godina.

• Siniša Denčić

listopad 6, 2015 kod 5:47 pm

Jedna svjetlosna godina je jednaka julijanskoj godini koju foton prevali u vakuumu bez gravitacijskih i elektromagnetskih utjecaja te teleskopima promatramo ili mjerimo povjesne pojave ovisno o udaljenosti ako mi ne vjeruješ sam izračunaj c ekv. 2,99exp8 m/s a udaljenost tjekom godine ekv. 9,461exp15 m te za 26 god. val prijeđe 2,459e20 km bolje se informiraj zato što nije prije 8000god

• Senad Kolasinac

listopad 7, 2015 kod 8:14 pm

Događaj se desio prije 26 godina, pa onda ove godine.

Zvijezda je udaljena 8000 ly, što znači da je svjetlost prešla put od 8000 ly od zvijezde do nas i za to potrošila (s obzirom da se kreće brzinom svjetlosti) 8000 godina.

Dakle, od događaja do trenutka kad ga vidimo prošlo je onoliko vremena koliko iznosi udaljenost tog događaja u svjetlosnim godinama, tj. 8000 godina.

• Siniša Denčić

listopad 7, 2015 kod 8:42 pm

8000ly je ukupna udaljenost sazvjezđa labuda od Zemlje dok je binarni sustav u kojemu se nalazi crna rupa udaljena 26ly 1989 godine crna rupa je bila zadnji put vidljiva a 2015 ponovno radi binarne ciklike. Ne gledajte na svemir kao na ravnu ploču ili povezni oblik

5. Dek Dadek

listopad 6, 2015 kod 2:04 pm

imam ja crnu rupu svake nedjelje… a ponekad i subote…

6. MG Ikich

listopad 6, 2015 kod 3:41 pm

Drijemaža

7. Senad Kolasinac

listopad 6, 2015 kod 5:00 pm

Neshvatljivo je da neko prati stranicu znanost.com, a svaki mu je komentar u stilu “znanstvenici nemaju pojma”.

Pa zašto onda pratiš stranicu posvećenu znanosti? Idi na Farmu, Zvezde Granda, Big Brother i slične sa sadržajima primjerenim tebi?

8. Miljan Momcilovic