Planete i mjeseci

Curiosity analizirao prve uzorke Marsovog tla

NASA-ino vozilo na Marsu po prvi je put u potpunosti iskoristilo svoj arsenal instrumenata za analizu tla koji su pokazali da ono ima kompleksnu kemijsku strukturu. Voda, sumpor i supstance koje sadrže klor, samo su neki od niza sastojaka koji su se pokazali u uzorcima koje je vozilo dostavilo analitičkom laboratoriju unutar njega.

Otkrivanje ovih supstanci tijekom rane faze misije pokazuje sposobnost laboratorija da analizira različita tla i uzorke stijena tijekom iduće dvije godine. Znanstvenici su se također uvjerili u efikasnost instrumenata na vozilu.

Curiosity je prvo vozilo na Marsu s mogućnosti sakupljanja uzoraka tla i prosljeđivanja istog analitičkim instrumentima. Uzorak o kojem se radi dolazi s područja (tzv. rocknest, kameno gnijezdo) s nataloženom prašinom i pijeskom koje su nanijeli vjetrovi. To je relativno ravno područje u predjelu kratera Gale, još uvijek miljama daleko od konačne destinacije vozila, k padini planine nazvanoj Mount Sharp (‘planinska oštrica’). Laboratorij na vozilu posjeduje analizator uzoraka s Marsa (SAM) koji uključuje i instrument za kemiju i mineralogiju (CheMin). SAM koristi tri metode za analizu plinova koje dobiva grijanjem pješčane prašine u minijaturnoj pećnici. SAM, između ostalog, provjerava i sadrži li uzorak organske sastavnice – kemijske spojeve koji sadrže ugljik i koji mogu biti jedan od elemenata od kojih nastaje život. “U ovoj fazi misije još uvijek nije definirana potraga za organskim sastavnicama na Marsu, no mi ćemo nastaviti istraživati različita područja kratera Gale”, rekao je glavni istraživač na SAM-u, Paul Mahaffy iz NASA-inog Centra za svemirske letove u Greenbeltu.

Optički instrument APXS i kamere na hvataljkama vozila potvrđuju da ovo područje ima sličan kemijski sastav i teksturu kao ono koje smo mogli vidjeti posredstvom vozila koja su prethodno posjetila Mars: Pathfinder, Spirit i Opportunity. Rocknest je od strane tima odabran kao prvo mjesto na kojem će se prikupiti uzorci tla jer sadrži fine čestice pijeska pogodne za rukovanje unutar skučenih komora u hvataljkama kojima se rukuje uzorcima. Pijesak se unutar komora izlaže vibracijama kako bi se odstranili bilo kakvi ostatci sa Zemlje. Instrument MAHLI (Mars Hand Lens Imager) uvećao je sliku Rocknesta i pokazao se tanki sloj prašine koja prekriva tamni, fini pijesak.

“Aktivni nanosi na Marsu tamniji su od ostatka površine”, kaže istražitelj odgovoran za MAHLI, Ken Edgett s Malin Space Science Systems u San Diegu.”Ovdje se radi o starijem nanosu koji je imao dovoljno vremena da postane neaktivan formirajući sloj kore na tlu s prašinom koja se na njoj tijekom vremenom nakupila.”

CheMin je napravio analizu tla s područja Rocknesta i ustanovio da se radi dijelom o uobičajenim vulkanskim mineralima, a dijelom o amorfnim materijalima poput stakla. SAM je dodao podatke o elementima prisutnima u znatno manjoj koncentraciji i o omjeru izotopa. Izotopi su različiti oblici istog elementa i mogu pružiti dokaze o promjenama koje su se događale u okruženju. To što je SAM uočio vodu ne znači da je ta gomilica pijeska doslovno bila mokra. Prisustvo molekula vode među česticama pijeska nije neobično, ali njihova količina je nešto što se nije predvidjelo. SAM je napravio pokusno identificiranje spojeva kisika i klora, perklorata. To je reaktivni kemijski spoj s Marsovog arktičkog tla kojeg je evidentirala letjelica Phoenix. Reakcijom s drugim kemikalijama koje se zagrijavaju u SAM-u formiraju se klormetan spojevi koji imaju jednu molekulu ugljika, a upravo taj organski spoj detektiran je instrumentima. Klor je porijeklom s Marsa, ali postoji mogućnost i da je ugljik podrijetlom sa Zemlje, donesen zajedno s Curiosityjem i detektiran izuzetno osjetljivim mjernim instrumentima sa SAM-a.

“Iskoristili smo sve dostupne znanstvene podatke kako bismo pomno ispitali uzorke”, rekao je znanstvenik s Curiosity projekta, John Grotzinger s kalifornijskog Tehnološkog instituta u Pasadeni. Usklađenost instrumenata s bogatstvom podataka koje dobivamo omogućit će nam njihovo korištenje na glavnom odredištu ove misije – Sharp visočju. NASA-in projekt Marsovog znanstvenog laboratorija pomoću Curiosityja ispitat će jesu li područja unutar kratera Gale ikad ponudila povoljno stanište za razvoj mikroba. NASA-in Laboratorij za mlazni pogon u Pasadeni konstruirao je Curiosity i vodi ovaj projekt za upravu NASA-inom znanstvenom misijom u Washingtonu.

Više informacija o misiji na Mars i o Curiosityju možete naći na stranici NASA-e.

1. Zorica Visković

4 prosinca, 2012 u 6:58 pm

kad će počet sadit kupus?

2. Miljenko Marco Babić

4 prosinca, 2012 u 7:00 pm

vidi ove milfače aha

3. Sir.oliver

4 prosinca, 2012 u 8:00 pm

Znaci ipak nista spektakularno kako se tjednima najavljivalo.

4. Nikša Šutalo

4 prosinca, 2012 u 7:17 pm

Znatiželjko podbacio!

5. Davor Martinec Dač

4 prosinca, 2012 u 7:27 pm

Meni ovo slići više mokrom otisku stopala na pješčanoj plaži.

6. Davor Martinec Dač

4 prosinca, 2012 u 7:35 pm

Čak je i moja peta oko 4 cm na tom djelu i tu je trag najdublji jer je težina na peti najveća, pa se pitam sa koje plaže je ova slika ?

7. Darijo Knežević