Connect with us

Znanost

Psihologija

Djeca koriste prostor kad razmišljaju o vremenu

Kako bi testirali vezu između prostora i vremena u umu u razvoju, Daniel Casasanto s Max Planck Institute for Psycholinguistics iz Nijmegena u Nizozemskoj i njegovi kolege s Aristotle University of Thessaloniki i Stanford University, pokazali su djeci snimke 2 puža kako se utrkuju na paralelnim putevima na različitim dužinama i u različitom trajanju.

Djeca su sudila prema prostornom ili vremenskom aspektu u obje utrke, donoseći zaključke koja je životinja prešla duži put ili kojoj je trebalo više vremena. Kad su djeca trebala odrediti udaljenost, ignorirala su vrijeme bez problema. Ali kad su trebala odrediti vrijeme, imala su problem u zanemarivanju prostorne dimenzije događaja. Za puževe koji su prešli veću udaljenost, djeca su pogrešno zaključila da su putovali duže vrijeme. Djeca su koristila fizičku udaljenost da bi donijela odluku o proteklom vremenu.

Vrijeme u jeziku i umu

Kad govornici engleskog govore o vremenu, teško mogu izbjeći upotrebljavanje riječi koje se odnose na prostor. Nadaju se kratkim sastancima i dugim godišnjim odmorima. Je li dječja zbunjenost rezultat korištenja riječi koje imaju i prostorno i vremensko značenje? Važno je napomenuti da je ova studija izvršena na djeci koja pričaju grčki jezik. Grci često koriste različite riječi iz vokabulara koje opisuju prostor za izražavanje vremena, opisujući vrijeme u 3 dimenzije, umjesto u jednom, linearnom slijedu. U grčkom jeziku, moguće je postaviti pitanje (a da ono zvuči prirodno) izbjegavajući zbunjujuće riječi poput ‘dugačko’ i ‘kratko’. Dječji odgovori nisu bili posljedica površne zbunjenosti zbog izbora riječi; njihovi su odgovori odražavali dublju konceptualnu vezu između prostora i vremena.

Relativnost psihološkog vremena

Ako se vrijeme procjenjuje u odnosu na prostor, znači li to da su naši umovi intuitivno prenijeli istu vezu i na modernu fiziku? “Einstein je postavio slično pitanje dječjem psihologu Piagetu” kaže Casasanto. “Ipak, vrlo je malo vjerojatno da su naše intuicije o vremenu pod utjecajem nečeg potpuno suprotnog intuiciji kao što je Einsteinova teorija relativnosti.” Ovo istraživanje vjerojatno pokazuje drugačiju vrstu veze. U svijetu fizike, vrijeme i prostor, prema teoriji su uzajamno neodvojivi, dok su u umu čovjeka oni asimetrično odvojivi. Djeca mogu zamisliti kako je prostor odvojiv od vremena, ali čini se da koncept vremena ne mogu zamisliti bez prostora.

Izvor: Max-Planck-Gesellschaft

Life is a sexually transmitted disease and there is a 100% mortality rate.

Ostavi komentar

Ostavi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Više u Psihologija

Popularno

Pratite nas na Fejsu

Na Vrh