Geografija i geologija

Drevni asteroid uzrokovao je vatrenu oluju na Zemlji

Nova studija Sveučilišta u Coloradu ukazuje na postojanje vatrene oluje nakon što je asteroid veličine 90 četvornih kilometara udario na području meksičkog Yucatana u vrijeme dinosaura. Studija kaže kako je ta oluja poharala cijelim planetom i istrijebila 80 % svih životinjskih vrsta.

(Credit: NASA/JPL)

Na čelu s Douglasom Robertsonom s Instituta za istraživanja okolišnih znanosti (CRIES), tim istraživača koristio je modele koji pokazuju kako bi kolizija mogla ispariti ogromne količine kamena koji su tad bili odbačeni iznad zemljine atmosfere. Nanovo ulazeća materija mogla je ugrijati gornji sloj atmosfere dovoljno jako da nekoliko sati bude crvene boje s temperaturom 1500 Celzijusa ubijajući tako svako živo biće koje nije bilo ispod zemlje ili u vodi. Tim je razvio ovo objašnjenje zbog pronalaska komada ugljena starog 66 milijuna godina kad je asteroid udario u Zemlju i kada su se kataklizmičke vatre, vjeruje se – dogodile. ”Naši podaci pokazuju da se tadašnji uvjeti sastoje od rasprostranjenih vatri”, kaže Robertson. ”Ti uvjeti rezultiraju stopostotnom stopom izumiranja za oko 80 % života na Zemlji.”

Stanje koje je dovelo do vatrene oluje na globalnoj razini praćeno je isparavanjem kamena u trenutku udara koje se potom kondenziralo u pješčanu materiju iznad atmosfere. Kako je odbačeni materijal ponovno ulazio u atmosferu, odbacio je dovoljno topline na gornjem sloju atmosfere za uzrokovanje toplinskog udara koji je bio toliko vruć da je nebo bilo nekoliko sati crvene boje. Radijacija s gornjeg sloja atmosfere, koja je dotakla površinu, uzrokovala je sagorijevanje.

”Da je čovjek tad bio na Zemlji, bilo bi mu kao da nekoliko sati sjedi u peći za pečenje”, kaže Robertson. ”Sva količina infracrvene vrućine jednaka je eksploziji bombe od milijun tona na svakih šest kilometara širom Zemlje. Megatonska bomba ima jednaku eksplozivnu snagu kao 80 nuklearnih bombi tipa Hirošima. Za koliziju se pretpostavlja da je generirala oko 100 milijuna megatona energije”.

Izvor: University of Colorado at Boulder

How about no?

1. Zeljko Gti Swift

ožujak 31, 2013 kod 7:34 pm

zato su krokodili ostali:)

ožujak 31, 2013 kod 8:00 pm

Ma mislim…… i gušteri i vodozemci i kukci i ptice i sisavci su preživjeli i to na površini, a i gdje bi….. a izumrli su vodeni gmazovi?!? Neće ići!

3. Milan Franc

ožujak 31, 2013 kod 8:47 pm

… jbt. ja čitam drveni asteroid…

ožujak 31, 2013 kod 9:44 pm

što?? opet klimava teorija???

5. Stanko Vincetic

ožujak 31, 2013 kod 11:48 pm

Totalno traljav članak. “Veličine 90 četvornih kilometara”????? Valjda površine ili je možda kubnih ili promjera, ali ne četvornih? Dalje, ako je izbačeno toliko prašine da ona zagrije pri padu, puno veće zagrijavanje se moralo desiti pri samom udaru i podizanju prašine prema gore, zar ne? Zaključak, ili lik nema pojma o elementarnoj fizici, a zove se znanstvenikom, ili je novinar izmješao lončiće!

Više u Geografija i geologija