Astronomija

Dva satelita ‘za dlaku’ se mimoišla nad Pittsburghom

Dva satelita koji kruže brzinom od gotovo 53.000 kilometara na sat ‘za dlaku’ su se mimoišla iznad američke savezne države Pennsylvanije.

Dva objekta prošla su jedan drugom preko putanje bez incidenta, kazao je glasnogovornik zapovjedništva američkih svemirskih snaga za AFP.

Prema zapovjedništvu, to se dogodilo u 1:39 po srednjoeuropskom vremenu oko 900 kilometara iznad Pittsburgha.

Posljednji sudar satelita zabilježen je 2009. godine.

Sateliti su izvan uporabe

Neki stručnjaci procijenili su da bi sateliti mogli proći jedan pokraj drugog na udaljenosti i manjoj od 12 metara. Oba su satelita izvan uporabe, no strahovalo se da bi u slučaju sudara njihovi dijelovi stvorili svemirski otpad koji bi mogao oštetiti druge objekte u orbiti.

Jedan je satelit infracrveni astronomski satelit Irsa lansiran 1983., a drugi američki eksperimentalni satelit GGSE-4 lansiran 1967.

Prema međunarodnim preporukama, sateliti nisko u orbiti moraju se ukloniti najkasnije 25 godina nakon što su rashodovani, no ova dva satelita lansirana su prije promjena pravila. Taj je slučaj obnovio rasprave o važnosti uklanjanja svemirskog otpada.

Ovakvi slučajevi ukazuju na potrebu odgovornog i pravovremenog uklanjanja satelita iz svemira kako bi se svemir mogao koristiti na održiv način“, objavio je LeoLabs, koji prati kretanje svemirskog otpada i koji je upozorio na mogućnost sudara dva satelita.

U ovom trenutku orbitom oko Zemlje kreće se oko 2000 aktivnih satelita i 23.000 komada otpada promjera većeg od 10 centimetara, prema američkoj svemirskoj agenciji NASA.

SAD ima najviše aktivnih satelita

Jonathan McDowell, astronom u centru za astrofiziku Harvard-Smithsonian, kaže da je s obzirom na to da su sateliti veličine automobila zabrinjavajuće što se procijenilo da će se susresti na udaljenosti od “15 do 30 metara”.

Otpad ne bi predstavljao nikakvu prijetnju gradu, kažu stručnjaci, jer bi izgorio u atmosferi, no njegovi ostaci mogli bi ugroziti druge satelite.

Taj otpad u orbiti može ostati desetljećima i stoljećima.

Posljednji najveći sudar satelita dogodio se 2009. kad je američka svemirske letjelica Iridium pogodila rashodovani ruski satelit iznad Sibira stvarajući tisuće komada svemirskog otpada.

SAD ima najviše aktivnih satelita u orbiti – njih 1007 – i većina su komercijalni.

Prema radu objavljenom 2019. u časopisu Technology Review instituta za tehnologiju u Massachusettsu, do 2025. moglo bi se zabilježiti i do 1100 lansiranja novih satelita godišnje.