Foto: Pixabay

Biotehnologija

Elektroničke ruže poput ove vaš vrt će pretvoriti u izvor energije

U znanstveno-fantastičnoj seriji Zvjezdane Staze: Voyager postojao je brod u kojemu biljke služe kao izvor dostatne procesorske snage. Iako ovo možda zvuči kao nešto što bi strpali u daleku budućnost, prvi koraci su već postignuti! Upoznajte kibernetsko cvijeće.

Prvi susret s elektroničkim cvijećem imali smo još 2015. nakon objave istraživanja sa sveučilišta Linköping u Švedskoj koje je polučilo prvom elektroničkom biljkom na svijetu koja nije napravljena od silikona! Znanstvenici su, naime, proizveli sintetski polimer koji biljka povuče u svoj vaskularni sustav gdje se on s vremenom složi u sve dulje lance koji u konačnici mogu provoditi električne signale.

Izvorni cvijet-kiborg imao je jedan problem. Polimer koji je bio korišten često se zagušio, te omogućio provodljivost tek na malim područjima biljke. Konačni cilj je, naime, učiniti čitavu biljku vodljivom i za to im je trebao bolji polimer kojeg su nazvali oligomer.

Nova tvar ima manu molekularnu veličinu, što znači da se lakše kreće kroz vaskularni sustav biljke – od korijena pa sve do vrha listova gdje se gradi u složenu mrežu provodljivih žica. A sad ide najbolji dio: žice oligomera u cvijetu prožimlju se jedna paralelna s drugom, a razdvajaju ih stanice same biljke koje su, kao što vjerojatno znate, pune elektrolita. Na osnovnoj razini ovo su temeljni sastojci za stvaranje superkondenzatora – baterije koja može sadržavati masivnu količinu energije tijekom relativno kratkoga razdoblja.

Taj regenerativni sustav kočenja u električnim autima također koristi superkondenzator kako bi privremeno sačuvao električnu energiju prije no što ju vrati u električni motor koji pokreće vozilo. Dostignuća dostignuta na sveučilištu Linköping nisu dosegla tu razinu da u biljku možemo ukopčati USB kabel i napuniti smartfon, no i dalje obećavaju veći potencijal biljaka od korištenja za hranu ili hladovinu. Šume bi se mogle pretvoriti u velike senzore, dok bi se područja puna nagaznih mina mogla otkriti i razmontirati sadnjom specijalnih biljaka.

Tko zna? Možda ćemo jednog dana ovom metodom korištenje solarnih ploča poslati u ropotarnicu povijesti, piše tportal.

Više u Biotehnologija