Astrofizika

Epohalna otkrića letjelice za mjerenje gravitacije

Letjelica ‘LISA Pathfinder’ parkirana je u svemiru na gotovo 1,5 milijuna kilometara od Zemlje, na pola puta do Sunca.

Nakon dva mjeseca u eksperimentalnoj misiji testiranja napredne tehnologije očitavanja gravitacije Europska svemirska agencija navodi da su rezultati premašili očekivanja.

Na brodu se nalaze dvije identične kocke izrađene od zlato-platinaste legure, koje se kreću istom brzinom kao i letjelica.

Istovremeno, laser mjeri njihovo relativno kretanje s do sada neviđenom preciznošću – primjećuje pokrete od jednog dijela desetmilijuntog milijarditog dijela Zemljine gravitacije.

Ova tehnologija je prvi korak ka razvoju opservatorije u svemiru koja bi služila za detekciju gravitacijskih valova.

“Sada znamo da je gravitacijske valove moguće otkriti – oni postoje – i sada, zahvaljujući ‘LISA Pathfinderu’, znamo da imamo dovoljno osjetljivosti da ih promatramo iz svemira. Tako je otvoren novi prozor u univerzum”, objašnjava Fabio Favata iz ESA-ine Direkcije za nauku na jednom brifingu za misiju.

Većina našeg znanja o svemiru zasnovana je na promatranju elektromagnetskih valova, uključujući vidljivo svjetlo, infracrveno, x-zrake i gama zrake.

Ali, prije 100 godina Albert Einstein je, u svojoj teoriji relativnosti, predvidio postojanje druge vrste zraka, a ti gravitacijski valovi imaju dubok i značajan efekt na svemir.

“Kada se proizvede gravitacijski val – kada se, recimo, sudare dvije masivne crne rupe u centru galaksija – on stvara pukotine (valove) u vremenu i prostoru”, izjavio je za Al Jazeeru Paul McNamara, naučnik na projektu “LISA Pathfinder” kada je letjelica lansirana prošle godine.

“Ali, pošto je sve veoma kruto, valovi nisu veliki, pa je potrebno imati vrlo precizan instrument koji nam dozvoljava da izmjerimo minijaturne promjene u samom vremenu – prostoru.”

Vođeni prethodnim istraživanjima naučnici su vjerovali da trenutni teleskopi mogu otkriti samo četiri posto materije u svemiru.

Tamni svemir

Postoji nada da će im detektor gravitacijskih valova pomoći da ”vide” nešto od preostale 96 posto materije, uključujući tamnu materiju.

“Kada otvorimo prozor gravitacijskih valova prema svemiru, vidimo potpuno nove objekte, stvari koje prije nismo bili u prilici vidjeti, a koje ćemo vidjeti pomoću elektromagnetskog spektra”, rekao je McNamara.

“Stvarno smo na pragu promatranja svemira na potpuno novi način.”

Početni uspjeh letjelice “LISA Pathfinder” utire put za eksperiment velikih razmjera, koji uključuje tri satelita postavljena na udaljenosti od milijun kilometara, s planiranim lansiranjem 2034. godine.

Izvor: Al Jazeera

1. Mislav Bilobrk

8 lipnja, 2016 kod 9:31 pm

– Letjelica nazvana “LISA Pathfinder” parkirana je u svemiru na gotovo 1,5 milijuna kilometara od Zemlje, na pola puta između Plave planete i Sunca, gdje se gravitacijske sile oba objekta međusobno eliminiraju.
    Sad bi lijepo sjeo jedan facepalm kapetana Picarda. Tko je ovdje najslabija karika, tko je na satu fizike radio sklekove?

9 lipnja, 2016 kod 4:43 am

To je neka druga plava planeta za koju ne znamo, na oko 300Mkm 3:)

• Josip Kontić

10 lipnja, 2016 kod 7:32 am

1,5 miliona km od Zemlje je zona gdje se poništavaju G polje Zemlje i Sunca!!

2. Andrej Blazekovic

8 lipnja, 2016 kod 9:45 pm

“…na gotovo 1,5 milijuna kilometara od Zemlje, na pola puta do Sunca.” nije li sunce oko 150 Gm od zemlje?

• Damir Vrđuka

9 lipnja, 2016 kod 6:32 pm

Da, 150 milijuna km je prosječna udaljenost Sunca od Zemlje.

3. Isa Tela

8 lipnja, 2016 kod 10:09 pm

Nikako mi nije jasno kako moze biti 1,5 mil./km polovina 150 mil./km!!!!

4. Valerio Zengic

9 lipnja, 2016 kod 12:32 am

Muka mi je od ovih kvaziznanstvenika koji jos ne kuze da je vrijeme mjerna jedinica, a ne dimenzija.

• Selver Burekovic

9 lipnja, 2016 kod 12:47 am

Vrijeme i jeste dimenzija.Bas sinoc na diskaveriju je premijerno prikazana emisija “Geniji sa Stivenom Havkingom” gdje je to bas fino,jednostavno i slikovito objasnjeno 🙂

5. Marinko Matijašić

9 lipnja, 2016 kod 7:06 am

Kad bi postavili letjelicu na pola puta privuklo bi ju sunce. Nemaju pojma što pišu.
    U jednom članku pišu da ima 27%, a u drugom 80% tamne tvari u svemiru.

6. Marinko Matijašić

9 lipnja, 2016 kod 7:07 am

7. Marinko Matijašić

9 lipnja, 2016 kod 7:07 am

8. Vazda.ba

9 lipnja, 2016 kod 10:38 am

Bravo Stvarno ste super

9. Djordje Dragic

9 lipnja, 2016 kod 1:30 pm

Ovi sto pisu ovo stvarno nisu normalni. Koje dezinformacije.

10. Lucian Urban

9 lipnja, 2016 kod 8:42 pm

Možda u našem sunčevom sustavu, u našoj galaksiji…u drugim dijelovima beskonačnog neki drugi zakoni, neke druge fizike! Neka fizika dokaže suprotno…

11. ida

28 kolovoza, 2016 kod 9:09 am

danas živimo u vremenu kada novinar svojim tekstovima može jako utjecati na društvo a isti su uglavnom nekompetentni, neznalice i jako loši ljudi(uglavnom pijanice i narkomani,pohlepni egocentrici)Data im je moć no oni je zlorabe zato što su sitne duše, karijesi, odvratni smradovi. Novinar bi trebao proći obuku samo izgradnje, razviti svijest i volju daleko iznad prosječnog čovjeka te tek onda bi im se trebalo dozvoliti da pišu

12. Ivan

16 veljače, 2017 kod 7:59 am

– primjećuje pokrete od jednog dijela desetmilijuntog milijarditog dijela Zemljine gravitacije. Mislim da je model Nissan Pathfinder.

Više u Astrofizika