Astronomija

ESA-in ‘ledeni satelit’ uspješno izvršio prva mjerenja

ESA-in satelit CryoSat-2 vratio je podatke samo nekoliko sati nakon što je zemaljska kontrola po prvi put uključila sofisticirani radar. CryoSat-2 lansiran je 8. travnja i za sada radi vrlo dobro u kritičnom razdoblju prvih dana u orbiti.

Ovo je prva europska misija namijenjena za proučavanje varijacija ledenih površina našeg planeta. Samo nekoliko minuta nakon lansiranja, letjelica je ušla u polarnu orbitu. Kontrolori misije u ESOC-u (ESA`s European Space Operations Centre) danonoćno su promatrali CryoSat-2 kako bi se uvjerili da svi sustavi rade normalno. CryoSat-2 satelit lansiran je u 15:57 po srednjoeuropskom ljetnom vremenu (CEST) ili u 13:57 po koordiniranom svjetskom vremenu (UTC) na Dnepr raketi koju je sastavio International Space Company Kosmotras iz Baikonur kozmodroma u Kazahstanu. Signal koji je potvrdio da se satelit odvojio od uređaja za lansiranje, došao je iz Malindi zemljane stanice u Keniji 17 minuta nakon polijetanja.

Do nedjelje ujutro, 11. travnja, ESA-in direktor leta Pier Paolo Emanuelli objavio je da su lansiranje i rana faza orbitiranja (LEOP – Early Orbit Phase) završeni. “Satelit je u odličnom stanju, manje tehničke probleme koje smo imali operateri su uspješno uklonili. Bio je to vrlo lagan ulaz u orbitu, točno kako smo planirali.” Kasnije u nedjelju, glavni instrument na CryoSatu-2, Synthetic Aperture Interferometric Radar Altimeter (SIRAL) uključen je prvi put i odmah je počeo prikupljati podatke. Prvi podaci sa SIRAL-a došli su u 16:40 CEST i obrađeni su u ESA-inoj zemaljskoj stanici u Kiruni.

“Uključili smo SIRAL i odmah je radio odlično. Prvi podaci izmjereni su na najvećoj arktičkoj ledenoj kapi Ross Ice Shelf gdje se jasno vide ledene površine i refleksija dubljih slojeva. Ovo su odlični rezultati za tako rani stadij istraživanja i možemo zahvaliti na trudu svima unutar CryoSat zajednice”, rekao je glavni znanstvenik na projektu prof. Duncan Wingham. Satelit je u polarnoj orbiti i dolazi do 88 stupnjeva zemljopisne širine. U ovoj orbiti, satelit je bliže polovima nego što su bili sateliti u dosadašnjim istraživanjima, pokrivajući dodatnu površinu od 4.6 milijuna kvadratnih kilometara – površina veličine veće od 27 Europskih Unija.

CryoSat-2-ovi sofisticirani instrumenti izmjerit će promjene na marginama prostranih ledenih ploha koje leže na Grenlandu i Antarktici te na santama leda u polarnim morima. Pomoću tih mjerenja znanstvenici će doći do bitne spoznaje o promjeni debljine u oba tipa leda što će kasnije iskoristiti za bolje razumijevanje uloge leda na Zemlji. “Višemjesečni treninzi i pripreme pokazali su se bitnima što je rezultiralo dobrim radom uz sitne probleme na ovom kompleksnom stroju. Polijetanje i gađanje orbite pokazali su se gotovo savršenima i veselimo se nastavku ove misije” – rekao je Richard Francis, ESA-in menadžer na projektu CryoSat-2. Uz završen LEOP, CryoSat-2 u idućih nekoliko mjeseci ulazi u ekstenzivnu fazu testiranja u kojoj će znanstvenici optimizirati uređaje za najbolja svemirska mjerenja debljine leda do sada.

“Vrlo smo zadovoljni s prvom kalibracijom SIRAL-a. Podaci su odmah procesuirani i dostupni znanstvenim timovima. Sada još uvijek optimiziramo sustave za obradu podataka i rezultati će biti dostupni kada skupimo dovoljno podataka”, rekao je Tommaso Parrinello, ESA-in voditelj projekta CryoSat-2. Ovo je veliko dostignuće za ESA-in projekt promatranja Zemlje. CryoSat-2 treći je satelit u Zemljinoj orbiti lansiran unutar godinu dana. Misija GOCE (Ocean Circulation Explorer), namijenjena istraživanju dinamike oceana, lansirana je u ožujku 2009. godine, a misija SMOS (Soil Moisture and Ocean Salinity) bavi se istraživanjem vlažnosti tla i saliniteta oceana.

Izvor: Esa.int