Planete i mjeseci

Europska svemirska agencija upozorava: Slabi magnetsko polje koje štiti Zemlju od štetnog UV zračenja

ESA smatra da u ovom trenutku slabljenje magnetnog polja ne predstavlja rizik za ljude.

Foto: DTU Space

Magnetsko polje je izuzetno važno za Zemlju jer štiti ozonski omotač od solarnih vjetrova, kozmičkih zraka i štetnog ultraljubičastog zračenja.

Magnetsko polje Zemlje slabi, navodi se u priopćenju Europske svemirske agencije (ESA) u kojem se citiraju podaci misije Swarm, zviježđa satelita lansiranih 2013. godine. Prema podacima ESA, tijekom posljednjih 200 godina Zemljino magnetsko polje izgubilo je devet posto svoje snage.

Znanstvenici su 1958. godine otkrili Južnoatlantsku anomaliju u području između Afrike i Južne Amerike gdje magnetsko polje znatno slabi. Prema najnovijoj studiji ESA-e, ovo područje se širi prema zapadu brzinom od 20 kilometara godišnje, a znanstvenici ne mogu objasniti zašto.

Štoviše, prema podacima koje je osigurala misija Swarm koja proučava magnetsko polje naše planete, u Južnoj Africi se pojavilo drugo područje manje snage, za koje ESA navodi da bi moglo biti znak da bi se Južnoatlantska anomalija „mogla podijeliti na dva dijela“.

Novi, istočni minimum Južnoatlantske anomalije pojavio se tijekom prošlog desetljeća i posljednjih se godina snažno razvija. Imali smo veliku sreću što su sateliti misije Swarm u orbiti i što istražuju razvoj Južnoatlantske anomalije. Sad je izazov razumjeti procese u jezgri zemlje koji pokreću ove promjene“, rekao je Jürgen Matzka iz Njemačkog istraživačkog centra za geoznanost.

Svemirska agencija navodi da je jedna od hipoteza koja bi mogla objasniti bizarno ponašanje magnetskog polja preokret Sjevernog i Južnog pola, proces tijekom kojeg polovi „mijenjaju mjesta“. To se događalo puno puta tijekom povijesti planete, tvrdi ESA i dodaje da se to događa „u prosjeku na oko 250.000 godina“.

ESA smatra da u ovom trenutku slabljenje magnetskog polja, koje štiti našu planetu od kozmičkog zračenja i nabijenih čestica koje emitira Sunce, ne predstavlja rizik za ljude. Međutim, sateliti i svemirske letjelice koje lete kroz područje sa smanjenom jačinom polja, vjerojatno će imati „tehničke nepravilnosti“.