Evolucija

Evolucija nam je podarila jedinstvenu strukturu mozga

Ljudi imaju najmanje dvije funkcionalne mreže u moždanoj kori koje nisu pronađene kod rezus majmuna. To znači da su se ove nove mreže vjerojatno razvile tijekom evolucije od primitivnih predaka (primata) pa do čovjeka.

Model čovjekovog mozga. (Credit: © Karen Roach / Fotolia)

Ovi rezultati temeljeni na analizi funkcionalnog snimanja i oslikavanja mozga, objavljeni su u studiji neurofiziologa Wima Vanduffela u suradnji s timom talijanskih i američkih istraživača.

Naši su se preci, od predaka rezus majmuna, evolucijski odvojili otprilike prije 25 milijuna godina. Od tada, neki dijelovi mozga su nadodani, neki su nestali, a neki su promijenili funkciju. Time se postavlja pitanje: „Je li evolucija čovjeku dala jedinstvene moždane strukture?“.

Znanstvenici su se zabavljali tom idejom i prije, ali nisu mogli pronaći uvjerljiv dokaz. Kombiniranjem različitih metoda istraživanja, imamo prvi dokaz koji bi mogao dokazati da ljudi imaju jedinstvene mreže u kori mozga.

Profesor Vanduffel objašnjava: „Uz pomoć funkcionalnog skeniranja mozga čovjeka i rezus majmuna, u mirovanju i prilikom gledanja filma, usporedili smo mjesto i funkcije mreža u kori mozga. Čak i u mirovanju, mozak je vrlo aktivan. Različita područja mozga koja su aktivna za vrijeme mirovanja formiraju tzv. mreže u stanju mirovanja. Za većinu, mreže u stanju mirovanja kod ljudi i kod majmuna su iznenađujuće slične, no pronašli smo dvije mreže jedinstvene za ljude i jednu mrežu jedinstvenu za majmune“.

Pri gledanju filma, kora mozga obrađuje goleme količine vizualnih i auditivnih informacija. Mreže u mirovanju specifične za ljude reagiraju na te podražaje na potpuno drugačiji način nego bilo koji dio majmunova mozga. To također znači da imaju i drugačiju funkciju od bilo koje mreže u stanju mirovanja nađene kod majmuna. Drugim riječima, strukture mozga koje su jedinstvene kod ljudi ne postoje kod majmuna te ne postoje ni druge strukture mozga koje imaju analognu funkciju jedinstvenim strukturama mozga kod ljudi. Naša su jedinstvena područja mozga smještena daleko na stražnjoj strani mozga i na prednjem dijelu kore mozga i vjerojatno su povezana s jedinstvenim ljudskim kognitivnim sposobnostima, poput inteligencije.

Studija je koristila fMRI – funkcionalnu magnetsku rezonancu (engl. functional Magnetic Resonance Imaging) kako bi vizualizirala moždanu aktivnost. Skeniranja magnetskom rezonancom mapirala su funkcionalnu aktivnost mozga uz pomoć promjena u protoku krvi. Sadržaj kisika i količina krvi u određenom području mozga ovisi o određenom zadatku i time se omogućuje praćenje te aktivnosti.

Izvor: KU Leuven

1. Goranka Dražić

veljača 25, 2013 kod 11:10 pm

ha ha ha a :)) Pero Peric-the Menadžer

2. Perviz Redzo

veljača 25, 2013 kod 11:12 pm

vi ocito jos niste evoluirali iz faze majmuna :/

3. Josip Pavic

veljača 25, 2013 kod 11:14 pm

je je nazalost pametni smo svi ko konji

4. Vera Soldo Lakatos

veljača 25, 2013 kod 11:23 pm

Slaba je to evolucija kad nam mozgovi zakržljavaju umjesto da napreduju. Kad bismo se morali snalaziti u prirodi malo bi ostalo živih, a naši preci su opstali.

5. Belinda Stošić

veljača 25, 2013 kod 11:24 pm

bilo bi dobro da smo “svi pametni ko konji”, ili bar kao mačke,ali na žalost,nije tako

6. Elvis Popović

veljača 25, 2013 kod 11:41 pm

Anunakiji

7. Ivan Vlašić

veljača 25, 2013 kod 11:45 pm

mozak nam je naluđi dio tijela

8. NiCk PraskaTon

veljača 25, 2013 kod 11:57 pm

Vera – prilagodili smo se na današnje okruženje , dok naši preci u današnjem svijetu nebi imali šanse. Zato i je mozak tako poseban instrument..

9. Senahid Junuzovic

veljača 26, 2013 kod 12:44 am

Kad se ocekuje sustizanje razvoja mozga majmuna od strane clanova nevladine vjerske organizacije.

10. Krajačić Goran

veljača 26, 2013 kod 1:56 am

Koja evolucija?.Pa kad gledas kako svijetom vladaju majmuni u odijelima, postaje malo upitan taj Darwin, ali i kreacionizam.Vjerojatno su obje teorije tek “wishful thinking” onih par koji igrom slucaja koriste ono malo mozga dano im, evolucijom ili kreacionizmom.Ili je ipak doslo doba deevolucije…

11. Paulo Dido

veljača 26, 2013 kod 9:01 am

to je greška evolucije – samodestruktivna

veljača 26, 2013 kod 7:39 pm

normalno,što je tu čudno???

Više u Evolucija