Biljke i životinje

Evolucijski eksperimenti sa cvijećem

Evolucija je na poslu uvijek i svugdje. Upravo se to može zaključiti kada otkrijemo da je raznolikost živog svijeta znatno veća nego što to ljudsko oko može zapaziti.

Nizozemska istraživačica Anneke Rijpkema prilikom istraživanja formiranja cvjetova Petunia sp. uočila je da u prirodi isti rezultat može biti proizvod različitih procesa. Naime, geni upleteni u formiranje cvjetova mogu funkcionirati na drukčiji način ovisno o vrsti u pitanju.

Kada je u bilo u pitanju proučavanje regulacije formiranja cvjetova, do sada su se znanstvenici uglavnom fokusirali na cvjetove vrsta Arabidopsis i Anthirrhinum. Rijpkema je proučavala cvijet Petunia hybrida, srodan vrstama biljaka kao što su krumpir i rajčica. Iako je struktura cvijeta Petunia slična strukturi Arabidopsisa, znanstvenica je otkrila bitne razlike u načinu na koji se cvjetovi ovih vrsta formiraju.

Iako je konačni rezultat jako sličan, proces koji dovodi do sličnih rezultata pokazuje bitne razlike u ova dva slučaja. Znanstvenica je, koristeći se mutantima, analizirala koji su geni odgovorni za formiranje cvjetova kod Petunia sp. Cvjetovi u kojima određeni geni ne funkcioniraju poprimaju drukčija obilježja tako da je na taj način bila u stanju odrediti preciznu funkciju pojedinih gena. Daljnja istraživanja su pokazala da, na primjer, duplikacija gena ima glavnu ulogu u raznolikosti u razvoju cvjetova.

Osim što je pojasnila kako evolucija funkcionira kad su biljke u pitanju, nizozemska znanstvenica je isto tako otkrila na koji način biljke funkcioniraju u sadašnje vrijeme. To je iznimno važno i zanimljivo za uzgajivače. Iskustva stečena na cvijetu Petunia moguće je prenijeti i na druge srodne vrste.

eksperimenti iz biologije, eksperiment iz biologije