Evolucija

Evoluira li čovjek još uvijek?

Prirodne sile evolucije i dalje oblikuju čovječanstvo, unatoč našoj sposobnosti da intenzivno mijenjamo svijet oko sebe, kažu znanstvenici.

Evolucija se javlja kao odgovor na vanjske sile koje iskorjenjuju pojedince najmanje sposobne oduprijeti se njihovom pritisku, ostavljajući one koji se bolje prilagode uvjetima preživljavanja i reprodukcije. U svakom slučaju, čovječanstvo je radikalno promijenilo svoje okruženje i neki se znanstvenici pitaju djeluju li selekcijske prirodne sile još uvijek na našu vrstu. Agrikultura, primjerice, može generirati višak hrane, što za nas može predstavljati poštedu od mnogih bolesti.

Otkrića objavljena na mreži u časopisu Proceedings of the National Academy of Sciences pružaju nam dodatne dokaze o našoj kontinuiranoj evoluciji. Dosadašnja istraživanja sugerirala su da se ljudski mozak smanjivao posljednjih pet tisuća godina. Jedna studija rađena s otočnom populacijom Quebeca pokazuje da genetika ide prema sve mlađoj reproduktivnoj dobi i sve većim obiteljima.

Da bi dodatno istražili tematiku rasprave, znanstvenici su ispitali crkvene podatke oko šest tisuća Finaca rođenih između 1760. i 1849. kako bi detaljno proučili podatke o rođenju, smrti, brakovima i ekonomskom statusu. Podatci su znanstvenicima omogućili uvid u ljudske oblike preživljavanja i reprodukcije te su ih usporedili s podatcima o drugim vrstama. Geneologija je vrlo popularna u Finskoj, koja posjeduje neke od najboljih mogućih arhiva za ovakva istraživanja.

“Proučavanje evolucije zahtijeva velik broj uzoraka utemeljenih na individualnom principu, koji pokrivaju čitav životni vijek svake osobe rođene na ispitivanom području”, kaže istraživač Virpi Lummaa sa Sveučilišta u Sheffieldu u Engleskoj.

Istraživači su proučavali kako agrikultura može utjecati na ključne aspekte čovjekovog života -preživljavanje do zrele dobi, dostupnost potencijalnih partnera, uspjeh u zasnivanju obitelji i plodnost po obitelji. Njihovi rezultati ukazuju na to da poljoprivrednici i ribari u Finskoj nastavljaju svoju evoluciju baš kao i sve ostale vrste. Varijacije u plodnosti i preživljavanje do zrele dobi stvaraju uzorak prisutan i kod drugih organizama.

“Pokazali smo da prednosti koje pruža naša civilizacija ne osporavaju činjenicu da se naša vrsta i dalje razvija kao svaka druga vrsta u divljini”, kaže Lummaa.

Zanimljivo je da su, prema njihovoj studiji, “relativno imućne osobe bile izložene vrlo sličnoj ukupnoj selekciji kao i one siromašne”, kaže istraživač Alexandre Courtiol, evolucijski biolog s berlinskog Instituta za napredne studije. “Mnogi intuitivno misle da ih bogatstvo nekako može zaštititi od utjecaja okruženja.” Naprotiv, i kod bogatih i kod siromašnih imamo sličnosti u podatcima o ranom preživljavanju i plodnosti.

Kao i kod većine životinjskih vrsta, muškarci i žene nisu jednaki kad se radi o prirodnoj selekciji, otkrili su istraživači.
“Karakteristično je povećanje stope reproduktivnosti kod muškaraca, koja raste brže od stope reproduktivnosti kod žena”, kaže Courtiol. “Razlog je taj što veći broj partnera povećava reproduktivni uspjeh, što je češće kod muškaraca nego kod žena.” U ovom istraživanju muškarci su pokazali sklonost većem broju brakova od žena.

Činjenica da se prirodni odabir nastavlja kod ljudske vrste unatoč naprednoj agrikulturi i ostalim velikim civilizacijskim dostignućima znači da “biologija i kultura moraju surađivati i oblikovati jedna drugu umjesto da se međusobno podcjenjuju kao do sad”, izjavio je Courtiol za LiveScience.
“Mnogi znanstvenici koji proučavaju čovjekovu evoluciju fokusiraju se samo na lovačko-sakupljački životni put od prije 10 tisuća godina. Mi pokazujemo da, iako je zanimljivo, to neće dati potpunu sliku čitave priče – trebamo usmjeriti istraživanja i na to kako su ljudi živjeli do nedavno, a vjerojatno i na to kako žive danas”, dodaje Courtiol.

“Širenje naših istraživanja i prema modernim vremenima bilo bi zanimljivo, posebno zbog razumijevanja utjecaja kojeg trenutno okruženje ima na oblikovanje ljudske vrste. To bi bilo važno s medicinske točke gledišta da bismo razumjeli kako brzo naš imunološki sustav može reagirati u slučaju neke nove velike epidemije. Prva velika prepreka koju moramo prijeći jest potreba za vjerodostojnim podatcima na individualnoj razini – broj potomaka, broj partnera, datumi rođenja i smrti za sve osobe tijekom njihovog čitavog života, a takve baze podataka su rijetke. Postoji mnogo slavnih studija ali one ili pokrivaju samo određene tipove ljudi ili ne sadržavaju sve neophodne životne činjenice”, kaže Courtiol.

1. malivelikimalac

studeni 6, 2012 kod 7:36 pm

Dakle sponzoruse ne postoje? 🙂

2. ja

studeni 6, 2012 kod 10:55 pm

Počevši od sebe, ne čovjek devolvuira!!! LP

3. Jelena Giljanović

studeni 6, 2012 kod 10:12 pm

naravno

4. Marko Juric

studeni 6, 2012 kod 10:21 pm

Evoluira nam samo kurcina i sperma nam je iz generacije u generaciju sve prozirnija. Imate li jos pitanja?

5. Filip Jerković

studeni 6, 2012 kod 10:28 pm

Juricu cemu takvi komentari?

6. Saša Hrgović

studeni 6, 2012 kod 10:48 pm

Lik je “velika rvatina”, a očito je i veliki vjernik pa zar onda nekoga čude takvi ispadi. Huligani…

7. Ivana Kali

studeni 6, 2012 kod 11:06 pm

znanstvenici su previdjeli da su neki primjerci imuni na evoluciju 😉

• lovac

studeni 18, 2012 kod 9:30 pm

hahahahahahah tako je

8. Andrej Štrbac

studeni 6, 2012 kod 11:27 pm

znam ih šta još nisu u potpunosti evoluirali iz majmuna u čovjeka…

9. Ivan Marić-Blekić

studeni 7, 2012 kod 1:47 am

Ako je točna teorija evolucije da je čovjek nastao od majmuna- homo sapiensa, gdje su onda prijelazni oblici tj. bića koja više nisu majmuni ali nisu se još uvijek evolucijom preobrazili u ljude. Jer koliko je meni poznato znanost tvrdi da evolucija još uvijek traje ( što i gornji tekst potvrđuje). Činjenica je da danas na planetu Zemlji nema takvih bića,postoje samo majmuni i ljudi,a po svim pravilima statistike i matematike morala bi postojati.

• Trolovski

studeni 23, 2012 kod 1:37 pm

Tebi samo mogu reći da bolje da ni ne dolaziš na znanstvene stranice jer mi je zamalo mozak pregorio od količina glupostk oje sam pročitao.

• Ivan Marić-Blekić

siječanj 9, 2013 kod 1:31 am

Tipična reakcija prosječnog ljudskog bića kada naiđe na nešto što ne može shvatiti i što je iznad njega- strah, a nakon toga sarkazam. Vjerojatno su se isto tako osjećali i indijanci kada su europljani osvajali njihov kontinent. Mogao si jednostavno argumentima-ako ih znaš, pobiti moju teoriju ovako, nikome nisi ništa korisnog napravio.

• wasp_salander

prosinac 13, 2012 kod 3:29 pm

Čovjek nije nastao od majmuna Homo sapiensa….Čovjek JE Homo sapiens!!!!!!!!!!!

• Eric Frelih

veljača 6, 2013 kod 8:17 pm

Pa prijelazni oblik je nestao.. bio je majmun koj se uspravio na dvije noge radi obrane predatora u visokim žitnim poljima .. i tako pomalo presto je dlakavit po cijelom tijelu.(postao je pametniji). ‘ko zna ako jos uvijek evoluiramo kako ce ljudi izgledat izgledat .. moguce da necemo imat dlake i nokte jer to nam sada ne treba(prije im je to trebalo jer su praljudi zivili u prirodi ..ovo je moje misljenje

10. Magdalena Petrovčić

studeni 7, 2012 kod 3:45 pm

Andrej, evo ti i živi dokaz za to par komentara iznad 🙂 neki su još uvijek mentalno ugroženi

• Ivan Marić-Blekić

siječanj 9, 2013 kod 1:39 am

Nikada mi nije bilo jasno zašto moramo svi ići uhodanim putevima, i čim netko napiše nešto što nije u skladu sa službenom znanošću,ostali udruženo uvredama skaću na njega, umjesto da trezveno razmisle o rečenom i onda argumentima pokušaju oboriti te tvrdnje. Hm, da nije i to ostatak spaljivanja vještica na lomačama??

11. lovac

studeni 18, 2012 kod 9:33 pm

i ja vjerujem da je bog stvorio covjeka al isto vjerujem da covjek jos uvijek evoluira posebno u dominantnim zemljama zapadna evropa i amerika…
    posebno evoluiramo jer sve manje radimo rukama…
    citao sam neku studiju ljudi postaju sve visi, uzih ramena i ljudi postaju njezniji…

12. Behemoth

prosinac 15, 2012 kod 3:31 pm

naravno da covjek ne evoluira i nikada nije evoluirao…
    od nikakvih zivotinja, niti bakterija niti prajuhe i kamena i svemirskog plina 😀

Molim vas lijepo.. jednom za svagda nek se zna:

1) Prirodna selekcija i genetska varijacija = znanost
    2) Evolucija ( kozmicka,stelarna,kemijska, organska i makro) = MAŠTA

Covjek se naravno mijenja, to je cinjenica, i to mijenja se na dva nacina:

a) redistribucija DNK od predaka, cime se ne dobijsa nikakva nova niti naprednija informacija nego redistribucija originalno stvorene pocetne genetske varijacije.
    b) mutacije koje su uvjek stetne i uvjek se nakupljaju od predaka.

Edukacija:

by: Dr. David Menton ( anatomija, stanicna biologija )

p.s. Ne odgovaram na neinformirane “argumente” niti ad hominem napade, uvrede, i negodovanja 😀

13. free soul

siječanj 18, 2013 kod 5:14 pm

darwinova teorija je krivi nauk namjerno imputiran među čovječanstvo da uvjere ljude da Bog nije stvorio čovjeka..
    masonska podvala za konačni cilj. vašu dušu!

Više u Evolucija