Astrofizika

Fizičari stvorili supernovu u staklenci

Tim fizičara sa Sveučilišta u Torontu i Sveučilišta Rutgers napravili su minijaturnu eksploziju supernove. Supernova je velika eksplozija zvijezde.

Kod određenih vrsta supernova detonacija počinje s vatrenom loptom pokopanom duboko unutar bijelog patuljka. Vatrena lopta je mnogo lakša od svoje okoline te se zbog toga ubrzano uzdiže čineći perjanicu na čijem se vrhu nalazi prsten dima. “Stvorili smo manju verziju ovog procesa okidanjem posebne kemijske reakcije u zatvorenoj posudi koja generira slične perjanice i vrtložne prstenove.” rekao je Stephen Morris, profesor fizike na Sveučilištu u Torontu.

Autokatalitička kemijska reakcija otpušta vrućinu i mijenja sastav otopine, što može stvoriti sile uzgona koje mogu uskomešati tekućinu što dovodi do novih reakcija i pokreće proces eksplozije. “Supernova je dramatičan primjer ove vrste samoodržive eksplozije u kojoj su gravitacija i sile uzgona bitni faktori. Željeli smo vidjeti kako bi izgledalo gibanje tekućine u takvim uskomešanim kemijskim reakcijama.” izjavio je Michael Rogers, voditelj eksperimenta koji je dio njegove doktorske disertacije koju mentorira Morris.

“Iznimno je teško promatrati unutrašnjost prave zvijezde u procesu eksplozije koja se nalazi svjetlosnim godinama daleko te je stoga ovaj eksperiment važan prozor u kompleksna gibanja fluida koji prate takav događaj.” objasnio je Morris. “Proučavanje takvih zvjezdanih eksplozija od iznimne je važnosti za razumijevanje veličine i evolucije Svemira.”

Izvor: University of Toronto