Astrofizika

Formacija svemira: Kako je nastala svjetlost? Znanstvenici tvrde da se odgovor krije u crnim rupama

On the left, an optical image from the Digitized Sky Survey shows Cygnus X-1, outlined in a red box. Cygnus X-1 is located near large active regions of star formation in the Milky Way, as seen in this image that spans some 700 light years across. An artist's illustration on the right depicts what astronomers think is happening within the Cygnus X-1 system. Cygnus X-1 is a so-called stellar-mass black hole, a class of black holes that comes from the collapse of a massive star. New studies with data from Chandra and several other telescopes have determined the black hole's spin, mass, and distance with unprecedented accuracy.

Ubrzo nakon Velikog praska, u svemiru je nastupila potpuna tama.

Ovaj intenzivni prvobitni događaj koji je stvorio kozmos uzburkao je toliko vrućeg i gustog plina da je u potpunosti zatočio svjetlost. Mnogo kasnije – možda i milijardu godina nakon Velikog praska – svemir se proširio, postao prozirniji i s vremenom se napunio galaksijama, planetima, zvijezdama i drugim objektima koji emitiraju vidljivu svjetlost. To je svemir kakvog danas znamo.

U novoj studiji, znanstvenici sa Sveučilišta u Iowi ponudili su objašnjenje što se dogodilo. Oni misle da su crne rupe koje se nalaze u središtu galaksije izbacile materiju tako nasilno da je izbačeni materijal probio kroz oblačno okruženje, što je omogućilo svjetlosti da procuri. Znanstvenici su do ove teorije došli nakon što su proučavali obližnju galaksiju iz koje curi ultraljubičasto svjetlo.

“Opažanja su pokazala prisutnost vrlo svijetlih izvora X-zraka koji vjerojatno pridonose crnim rupama”, rekao je Philip Kaaret, profesor na Odsjeku za fiziku i astronomiju pri Sveučilištu u Iowi i jedan od autora studije. “Moguće je da crna rupa generira vjetrove koji pomažu ionizirajućem zračenju da iscuri iz zvijezda. Dakle, crne rupe su možda pomogle učiniti svemir prozirnim.”

Kaaret i njegov tim usredotočili su se na galaksiju Tol 1247-232 koja je locirana oko 600 milijuna svjetlosnih godina od Zemlje, jedna od samo tri obližnjih galaksija kod kojih je uočeno curenje ultraljubičastog svjetla. U svibnju 2016. godine koristeći se teleskopom Chandra koji orbitira oko Zemlje, znanstvenici su uočili izvor jedne X-zrake čija je svjetlost slabila i jačala, i nalazila se unutar snažne regije u kojoj se formiraju zvijezde unutar galaksije Tol 1247-232.

Tim je bio siguran da se radi o nečemu drugom, a ne zvijezdi.

“Zvijezde nemaju promjene u sjaju”, rekao je Kaaret. “Naše Sunce je dobar primjer toga.”

“Da bi se mijenjao sjaj, objekt mora biti malen, i to sužava mogućnosti na crnu rupu”, rekao je.

No kako bi crna rupa, čije intenzivno gravitacijsko povlačenje usisava sve oko sebe, ujedno mogla i izbacivati materiju?

Brzi odgovor je da nitko ne zna zasigurno. Crne rupe, na kraju krajeva, teške su za proučavanje, dijelom zato što njihovo jako gravitacijsko povlačenje ne dozvoljava curenje svjetlosti i zato što se nalaze duboko unutar galaksija. No, nedavno su astronomi ponudili objašnjenje: mlazovi materije koja curi upadaju u ubrzanu rotacijsku energiju same crne rupe.

Zamislite lik klizačice na ledu koja se vrti s raširenim rukama. Kada klizačica prinese ruke bliže tijelu, vrti se brže. Crne rupe funkcioniraju na sličan način: dok gravitacija povlači materiju unutra prema crnoj rupi, crna rupa se ujedno i brže vrti. Kako se povećava gravitacijsko povlačenje crne rupe, brzina ujedno stvara energiju.

“Kada materija upadne u crnu rupu, ona se počinje okretati i ta brza rotacija gura dio materije van”, rekao je Kaaret. “One proizvode ove snažne vjetrove koji bi mogli biti ruta za bijeg ultraljubičastom svjetlu. To bi moglo biti odgovor na pitanje što se dogodilo s ranim galaksijama.”

Kaaret planira i dalje proučavati galaksiju Tol 1247-232, kao i pronaći druge galaksije u blizini iz kojih curi ultraljubičasto svjetlo, što bi pomoglo podržati njegovu teoriju.

1. Dalibor Yusa Cvitkovic

1 rujna, 2017 u 6:55 pm

A crne rupe su im u glavama

2. Gordana Zrilić

1 rujna, 2017 u 6:55 pm

Reče Gospodin Bog:”Neka bude svjetlo”

3. Dario Folk

1 rujna, 2017 u 7:27 pm

Znanstvenici mi trebali si priznati jednu posve normalnu činjenicu a to je da ljudski um nikada neće spoznati sve tajne svemira. Večina njihovih teorija su čista rekla kazala jer su samo teorije bez mogućnosti dokazivanja. Sam nastanak svemira je čista terorija. Možda fizika našeg prirodnog okruženja ne vlada u nekim dubinama svemira.

4. Ante Obajdin

1 rujna, 2017 u 8:14 pm

Samim ubrzanjem pri ulasku u srediste crne rupe postize se brzina koja je jednaka ili veca od brzine svjetlosti cime se opet postize ogromna masa koja svojom snagom gravitacije privlaci i usisava sve pa i svjetlost te je stoga nemoguce “uhvatiti” i locirati sto se tocno desava…a jedno od desavanja je “veliki prasak” koji se desava stalno ali u drugoj “dimenziji”..obrnutoj od usisavanja ali sa druge strane “crne rupe”..na jednoj strani uvlaci na drugoj izbacuje i to tolikom brzinom da ni vreme u tim tockama ne postoji ili se beskonacno razvuklo a mozda ide i unazad..sredina rupe je savrseni mir velika gustoca na kojoj atomi elektroni i sve oko njih i u njima miruju i tvore jako maleni a beskonacno tezak prostor.. dok se ne “odluce” za akciju..

• Dalibor Yusa Cvitkovic

1 rujna, 2017 u 8:19 pm

I šta bi kad si se probudio?

• Marko Jelenek

2 rujna, 2017 u 2:49 am

javit ce ti kada se atomi, elektroni i sve oko njih odluce na akciju. trenutno je zapeo u sredini rupe i ne moze se pomaknuti zbog tezine koju oni tvore. kak ne kuzis 🙂

5. Bernard Vasilj

1 rujna, 2017 u 8:34 pm

Okle taj prasak

• Vac

7 rujna, 2017 u 7:47 am

Iz Božje guzice 🙂

6. Ejub Baručija

1 rujna, 2017 u 8:42 pm

….znanstvenici pojma nemaju šta du crne rupe….

7. Munir Husicic

1 rujna, 2017 u 11:18 pm

Kad budu objasnili kako je nastalo zrnce pijeska onda dalje mogu objasnjavati.

8. Josip Galic Lemy

2 rujna, 2017 u 10:41 am

Ja bih rekao za naslov I bi jednom davno! BAJKA

9. Tomislav Mandurić

2 rujna, 2017 u 12:56 pm

Kako je iz kozmičkog mračnog doba nastalo ovo jasnije, svjetlom ispunjeno stanje i dalje je misterija.-MISTERIJA?- je ta da planet sve daje i uzima , pa tako i nas same… a gazda je JEDAN.

10. Ian Bach

2 rujna, 2017 u 1:07 pm

eh kad bi stvarno znali takve stvari

11. Egon Merle

2 rujna, 2017 u 2:16 pm

..”Ubrzo nakon Velikog praska, u svemiru je nastupila potpuna tama….”

12. Vac

7 rujna, 2017 u 7:45 am

Objašnjenje na razini predškolskog djeteta.