Evolucija

Fosilizirani otisci odaju mnogo dužu prisutnost kralježnjaka na kopnu

ScienceDaily (8. siječanj 2010.) – otkriće fosiliziranih otisaka ranih kopnenih kralježnjaka u Poljskoj vodi do senzacionalnog zaključka – naši su pretci izašli iz vode najmanje 18 milijuna godina ranije no što se do sada mislilo.

Rezultati poljsko-švedske suradnje objavljeni su online u časopisu Nature.

“Ovi nas rezultati tjeraju na ponovno promišljanje o prijelaznom razdoblju s riba na kopnene životinje.” ustvrdio je jedan od voditelja ovog istraživanja, Per Ahlberg s Uppsala University.

Paleontolozi su skoro 80 godina pretraživali planet u potrazi za fosiliziranim kostima i kosturima najranijih kopnenih kralježnjaka ili tetrapoda – prvih predaka svih vodozemaca, reptila i sisavaca. Njihova otkrića upućuju na to da su prve kopnene životinje relativno brzo evoluirale iz riba resoperki, poput Tiktaalika, prije 380 milijuna godina. Osim fosiliziranih kostiju postoji još jedan potencijalni izvor informacija o ranim kopnenim životinjama – fosilizirani otisci stopala koje su one ostavile iza sebe.

Poljsko-švedski tim je u novom istraživanju opisao potpun i datiran otisak iz kamenoloma Zachelme u Poljskoj. Taj otisak smješta pojavljivanje kopnenih životinja punih 18 milijuna godina prije najranijih pronađenih koštanih fosila i tjera na dramatičnu rekonstrukciju teorije o prelasku životinja iz vode na kopno.

Tragovi ukazuju na tetrapode velike i do tri metra u dužinu. Živjeli su u plimnom području tijekom srednjeg devona, prije 395 milijuna godina.

“Ovo ne znači da su samo tetrapodi postojali puno ranije no što smo mislili. Resoperke su kao preteča tetrapoda nesumnjivo postojale skoro isto toliko.” tvrdi Per Ahlberg.

Resoperke nisu bile kratkotrajni prijelazni stupanj već su postojale paralelno sa svojim potomcima tetrapodima najmanje 10 milijuna godina. Izgled ondašnjeg okoliša također predstavlja veliko iznenađenje. Sve su prijašnje teorije povezivale nastanak tetrapoda sa svježom vodom i razvojem vegetacije i ekosistema na kopnu.

“Naši daleki rođaci su vjerojatno napustili vodu kako bi se hranili vodenim životinjama koje su ostale nasukane nakon povlačenja plime.” zaključuje Per Ahlberg.

Više u Evolucija