Arheologija i paleontologija

Fosilni otisci stopala: dokaz da su se kopneni kralješnjaci razvili ranije nego što mislimo

U Poljskoj su pronađeni fosilni otisci stopala ranih kopnenih životinja s razvijenom kralješnicom, koji dovode do senzacionalnog zaključka da su naši preci napustili vodu bar 18 milijuna godina ranije nego što se dosad vjerovalo.

Rezultati zajedničkog rada poljskih i švedskih znanstvenika objavljeni su online u časopisu Nature (Priroda). “Ovi nas rezultati prisiljavaju da ponovno razmotrimo cijelu ideju prijelaza od riba do kopnenih životinja”, kaže Per Ahlberg sa Sveučilišta u Uppsali, Švedska, jedan od dva voditelja istraživanja.

Gotovo osamdeset godina paleontolozi su pretraživali našu planetu u potrazi za fosilnim kostima i kosturima najranijih kopnenih kralješnjaka ili “tetrapoda” (u biološkoj sistematici pod tim su nazivom obuhvaćeni svi kralješnjaci koji imaju četiri noge) – odnosno najstarijih predaka svih kasnije razvijenih vodozemaca, reptila, ptica i sisavaca, uključujući dakako i nas same. Njihova su otkrića ukazivala na to da su se prvi tetrapodi pojavili prije oko 380 milijuna godina i da su se razvili relativno brzo od mesoperki (jedan od dva razreda koštunjača – u dalekoj su prošlosti bile dominirajuće ribe slatkih voda), i dalje preko prijelaznih oblika, kao što je na primjer bio Tiktaalik. Ali, postoji još jedan potencijalni izvor informacija o najranijim tetrapodima: fosilizirani otisci stopala koje su za sobom ostavili.

U novom istraživanju, tim švedskih i poljskih znanstvenika opisuje bogat i sa sigurnošću datiran otisak stopala koji je pronađen na iskapalištu Zachelmie u Poljskoj, a koji je stariji punih 18 milijuna godina od najstarijeg otkrivenog kostura. To otkriće smješta postanak tetrapoda u puno ranije doba i prisiljava nas da ponovno promislimo o tranziciji iz vode na kopno.

Tragovi pokazuju kako su veliki tetrapodi, dugački do tri metra, nastanjivali morsku litoralnu zonu (morsku obalu i dno do 200 metara dubine) u razdoblju ranog srednjeg devona, odnosno prije 395 milijuna godina. “Ovo znači da i koštunjače, a ne samo tetrapodi, porijeklo vuku iz razdoblja puno starijeg nego što smo do sada mislili. Budući da nema sumnje u to da su oni prethodili kralješnjacima, morali su postojati barem toliko dugo kao i oni”, kaže Per Ahlberg.

Čini se da koštunjače nisu uopće bile samo kratka prijelazna faza već su postojale uz njihove nasljednike, tetrapode, bar deset milijuna godina. Okoliš je također veliko iznenađenje: gotovo su svi prijašnji scenariji koji su objašnjavali porijeklo tetrapoda iste smještali u slatkovodni okoliš, a njihov su razvoj povezivali s razvojem kopnene vegetacije i zemljinog eko-sustava.

“Umjesto toga, naši su daleki preci izgleda napustili vodu kako bi se hranili morskim stanovnicima koji su ostali nasukani nakon povlačenja plime”, kaže Per Ahlberg.